کد خبر: ۲۳۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ 26 August 2015
حمل‌ونقل و معضل بی‌پولی

سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله کمتر از نیاز یکساله


در شرایطی که صنعت حمل‌ونقل ایران خود را آماده می‌کند پس از سال‌ها دست و پنجه نرم‌کردن با تحریم دوباره اوج گرفته و با سرعت بیشتری حرکت به سمت توسعه را طی کند، اما به نظر می‌رسد یک نقطه تاریک همچنان به عنوان مانعی بزرگ در این مسیر وجود دارد.

با بازگشت دوباره خارجی‌ها به عرصه زیرساختی ایران هرچند می‌توان روی خرید دوباره هواپیما و قطارهای دست اول حساب کرد و البته با حذف واسطه‌ها از نظر قیمتی شرایط بهتری را برای ایرلاین‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل به وجود آورد، اما شاید قبل از تمام این تغییرات احتمالی نیاز به فراهم‌کردن یک مقدمه بسیار مهم وجود داشته باشد و آن تامین منابع مالی و رساندن پول به پروژه‌های مختلف عرصه حمل‌ونقل است.

در طول سال‌های گذشته هرچند با افزایش قیمت نفت و درآمد ایران به دنبال آن تعداد پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی شدند به شدت بالا رفت، اما به نظر می‌رسد برای تکمیل بسیاری از آنها هنوز یک برنامه مدون وجود نداشته و دولت فعلی نیز باید در کنار اجرایی کردن تعهدات خود فکری به حال پروژه‌هایی کند که از سال‌های قبل در دستور کار قرار گرفته‌اند.

فاصله موجود میان طرح‌هایی که در صف تکمیل قرار دارند و منابع اعتباری لازم تا حدی افزایش یافته که یک فاصله ۱۰ ساله میان بودجه یکساله موجود نیز نمی‌تواند جبران منابع لازم را کند.

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر راه و شهرسازی در طول ۱۰ سال گذشته تنها ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری به عرصه حمل‌ونقل تزریق شده است، این در حالی است که منابع لازم در این عرصه تنها برای یکسال بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

این نشان می‌دهد ما از نظر وضعیت بودجه‌ای در این عرصه نه تنها نمی‌توانیم نیاز‌های سالانه کشور را تامین کنیم که حتی در طول ۱۰ سال نیز امکان این‌که این بودجه تامین شود وجود نداشته و میان آن ۱۲ هزار میلیارد تومان فاصله وجود دارد.

هرچند وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با متنوع‌سازی منابع اعتباری خود و استفاده از اعتبارات تزریق شده از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، فاینانس و بخش خصوصی ترفندی برای پیدا کردن این بودجه مورد نیاز پیدا کند، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها نیاز به تعیین تکلیف دارد.

این مساله شاید قبل از هر چیز، واقعی شدن تصور ایرانی‌ها از روزهای پس از تحریم را بطلبد زیرا حتی اگر بار دیگر بازار‌های جهانی نیز به روی ایران گشوده شود باز هم باید فکری به حال پول‌هایی کرد که در طول سال‌های گذشته به هر کجا رفتند سهم بخش حمل‌ونقل نشده‌اند. اختلاف ۱۲ هزار میلیارد تومانی میان بودجه مورد نیاز در یکسال و سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله به خوبی نشان می‌دهد که بخش حمل‌ونقل را تا چه حد در طول‌ سال‌های گذشته تحت فشار بوده و نیاز به تزریق منابع مالی بیشتر دارد.

بازدید:۷۱۸