بهرهبرداری از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان
سازه نیوز: معاون ساخت و توسعه بزرگراهها با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در قالب ۱۸ پروژه اجرایی در هفته دولت افتتاح میشود، گفت: اعتبار هزینه شده برای تکمیل این پروژهها ۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی سرمایهای است.
خیرالله خادمی اظهار داشت: حدود ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در قالب ۱۸ پروژه اجرایی در هفته دولت به بهرهبرداری رسمی میرسد.
وی ادامه داد: مبلغ اعتبار هزینه شده برای تکمیل این پروژهها ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژههای جادهای در ۱۲ استان کشور اجرا شده است، گفت: بیشترین پروژههای بزرگراهی و راه اصلی آماده افتتاح در استانهایی نظیر کرمان، کردستان و استان مرکزی است.
وی اضافه کرد: البته بخشی از این پروژهها نیز تا پیش از این بهرهبرداری آزمایشی شده بود که در هفته دولت بهرهبرداری رسمی میشود.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها تأکید کرد: امسال برنامهای برای آغاز پروژه احداث بزرگراه و راه اصلی و کنلگزنی در دست نیست.
* افتتاح ۳۰ کیلومتر از بزرگراه ساوه-بوئینزهرا به ارزش ۴۰ میلیارد تومان/ تکمیل کل مسیر تا سال ۹۵
خادمی اظهار داشت: مسیر جادهای ساوه ـ بوئینزهرا ـ قزوین در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور قرار دارد؛ کریدور شمال-جنوب در محدوده مذکور، هنوز به صورت دوخطه استفاده میشود و به همین دلیل ترافیک بسیار سنگینی دارد.
وی ادامه داد: در واقع از ساوه تا بوئینزهرا به دلیل چهارخطه نبودن، حلقه مفقوده بزرگراهی کریدور شمال ـ جنوب ایران (از بندر انزلی تا بندر عباس و بندر امام خمینی«ره») محسوب میشود، کل کریدور غیر از قطعه مذکور چهارخطه است و فقط قطعه بوئینزهرا تا ساوه باقی مانده است.
خادمی ادامه داد: طول کل محور ساوه-بوئینزهرا-قزوین با احتساب کنارگذر ساوه ۱۶۷ کیلومتر است که ۶۰ کیلومتر آن حدفاصل بوئینزهرا تا قزوین در قالب بزرگراه قبلاً بهرهبرداری شده است.
* افتتاح ۳۰ کیلومتر از بزرگراه ساوه-بوئینزهرا به ارزش ۴۰ میلیارد تومان
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها با بیان اینکه با حضور وزیر راه و شهرسازی بخشی از مسیر بزرگراهی ساوه-بوئینزهرا بهرهبرداری رسمی شد، اضافه کرد: این قطعه حدفاصل ساوه به سمت بوئینزهرا ۳۰ کیلومتر طول دارد و عرض آن ۱۳٫۵ متر با مشخصات آزادراه، است.
خادمی افزود: ارزش ریالی این پروژه امروز حدود ۴۰ میلیارد تومان است، البته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دادیم، اما ارزش پروژه امروز به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.
* ساخت کل بزرگراه ساوه-بوئینزهرا تا سال ۹۵/ تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب
وی ادامه داد: عملیات تکمیل بزرگراهی باقی مانده این مسیر (ساوه-بوئینزهرا) در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی کل قسمت باقیمانده حدود ۶۰ درصد برآورد میشود.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها گفت: با افتتاح امروز (۳۰ کیلومتر از بزرگراه ساوه-بوئینزهرا) حدود ۷۷ کیلومتر از مسیر باقی میماند که اجرای آن در دو فاز عملیاتی میشود؛ بخشی از این قطعه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و بخش دیگر در سال ۹۵ تکمیل خواهد شد و حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب رفع میشود.
خادمی در تشریح اهمیت تکمیل بزرگراهی ساوه-بوئینزهرا توضیح داد: این مسیر به عنوان یک کنارگذر غربی برای استانهای تهران و کرج قلمداد میشود؛ ترافیکی که از جنوب یا شمال کشور در حال حرکت است، میتواند بدون وارد شدن به استانهای تهران و کرج از این محور به سمت جنوب یا شمال ادامه مسیر داشته باشد.
وی در تشریح اهمیت دیگر اجرای این پروژه، بیان کرد: همه آزادراهها و جادههای منشعب از استان تهران به سمت غرب کشور نظیر آزادراه تهران ـ قزوین ـ زنجان، آزادراه تهران ـ ساوه، آزادراه تهران ـ قم و جاده قدیم همدان ـ قزوین توسط این مسیر بزرگراهی (ساوه-بوئینزهرا-قزوین) به یکدیگر اتصال میشوند؛ در واقع رینگ اتصالی در غرب استان تهران تشکیل شده و به قم متصل میشود و از آنجا هم به آزادراه قم ـ گرمسار میرسد؛ با تکمیل این بزرگراه، در غرب و شرق استان تهران رینگی تشکیل میشود و این رینگ میتواند به فاصله ۵ کیلومتری از استان تهران عمل میکند و ترافیک را به راحتی عبور میدهد.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها اضافه کرد: محور ساوه-بوئینزهرا- قزوین یکی از راههای مهم استان مرکزی و قزوین است که ارتباط ترافیکی شمال و شمال غرب را با مناطق مرکزی و جنوب کشور برقرار میسازد و کوتاهترین مسیر برای اتصال مرکز به شمال کشور است.
خادمی اظهار داشت: تکمیل شریان بزرگراهی کشور و اتصال شمال و شمال غرب به جنوب و مرکز کشور از طریق این بزرگراه علاوه بر تسهیل ترانزیت کالا و مسافر، ترافیک محورهای پر رفت و آمد و مراکز جمعیتی نزدیک به پایتخت را نیز کاهش میدهد.
معاون ساخت و توسعه بزرگراهها بیان کرد: افزایش ایمنی، کاهش آمار تصادفات در این محور، کاهش زمان سفر، کاهش طول مسیر و ارتباط شبکه آزادراهی شمالی و جنوبی کشور از دیگر مزایای اجرای این پروژه است.