کد خبر: ۲۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ 29 August 2015
رییس ستاد اجرایی نظام مهندسی ساختمان کشور:

ساخت و ساز خصوصی با تجمیع خدمات مهندسی حاصل می شود


سازه نیوز: بودجه عمرانی کشور در برابر ظرفیت بخش خصوصی و در رابطه با حوزه عملکرد خودش عدد ناچیزی است و از این پس بخش خصوصی نقش مهمی در حرکت موتور توسعه کشور خواهد داشت.



رئیس ستاد اجرایی خط‌مشی‌سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن تایید مطالب فوق اظهار داشت: حضور وزیر راه شهرسازی در یکصدونود‌ودومین جلسه شوراری مرکزی فرصت مناسبی برای بحث و تبادل نظر در رابطه با موضوعات حوزه مهندسی و ساخت و ساز بود.


حمید بدیعی با اشاره به اینکه در این جلسه بیشترین تاکید وزیر راه و شهرسازی بر روی نقش بخش خصوصی در توسعه کشور بود، اظهار داشت: توجه به بازار ساخت و ساز از دیگر محورهای مورد بحث بود. همانطور که در گذشته هم تاکید شده ساخت و ساز باید توسط افراد حرفه‌ای صورت پذیرد که این مهم قطعا باید با تجمیع و تضمین خدمات مهندسی اتفاق بیفتد.


تضمین خدمات مهندسی حق قانونی شهروندان


وی با انتقاد از اینکه نباید بهره‌بردار در قسمت‌ها و مراحل مختلف ساخت و ساز به دنبال مهندس متخصص باشد، اذعان داشت: این نحوه کار باعث سردرگمی بهره‌بردار می‌شود و قطعا نتیجه مطلوبی در‌‌پی نخواهد داشت. لذا تجمیع و ارائه یکجا خدمات مهندسی توسط اشخاص دارای صلاحیت و کارنامه مشخص حرفه‌ای یک ضرورت است. ناگفته نماند که در گذشته هم با همین روش کارهای ماندگاری ساخته شده است.


بدیعی با اشاره به نظرات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تضمین خدمات مهندسی ارائه شده حق هر شهروند و از عوامل توسعه کشور محسوب می‌شود، گفت: ساختمان هم همانند دیگر کالاها باید دارای ضمانت کیفیت باشد. اهمیت این موضوع تا آنجایی است که توجه جدی به حقوق بهره‌بردار شعار محوری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.


عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر این اعتقاد است که بدون توجه به حقوق مردم و منافع ملی هیچ‌گونه خدماتی از جمله خدمات مهندسی نمی‌تواند پایدار باشد که به دنبال آن اشتغال مهندسان هم دائمی نخواهد بود.


رئیس ستاد اجرایی خط‌مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه اضافه کرد: بازگشت به قانون و نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در توسعه مهندسی و ارتقای خدمات مهندسی از دیگر موضوعات مورد بحث و نقطه اشتراک وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای مرکزی بود.


تاسیس پایگاه آموزشی از مهمترین وظایف هیئت مدیره نظامات مهندسی


بدیعی مبنی بر اینکه چرا وزارت راه و شهرسازی از هیئت مدیره‌های نظامات مهندسی ساختمان گزارش عملکرد نمی‌گیرد، اظهار داشت: ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صراحتا وظایف و اختیارات هیئت مدیره‌ها را بیان کرده است که از جمله وظایف هیئت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها پرداختن به امر آموزش و به روز کردن دانش مهندسان است.


عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین موارد ماده ۱۵ تاسیس پایگاه آموزشی توسط هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان است، تصریح کرد: در دوره‌های قبل این حق سازمان و در اصل وظیفه هیئت مدیره‌های نظام مهندسی از آنها سلب شده بود و در نتیجه هیئت مدیره‌ها به جای پرداختن به وظایف ذاتی و رسالت اصلی خودشان به امورات دیگری پرداختند.


نامزدهای انتخاباتی خارج از وظایف قانونی خود وعده‌ ندهند


وی با ارائه این پیشنهاد که اعتبارنامه‌های اعضای هیئت مدیره‌ها که توسط وزیر راه وشهرسازی امضا می‌شود تا زمانی معتبر باشد که هیئت مدیره به وظایف قانونی تعیین شده، عمل کند، اذعان داشت: در ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صراحتا به وظایف هیئت مدیره‌ها اشاره شده و اگر هیئت مدیره یک سازمان در دوره مسئولیت خود به این وظایف قانونی عمل نکند و به امورات دیگر بپردازد، مناسب است که مورد برررسی و بازخواست قرار بگیرد، البته این موضوع به شکل اولیه طرح شده اما زمان بررسی آن در این جلسه فراهم نشد.


بدیعی در پایان با تاکید بر اینکه قبل از برگزاری هفتمین دوره انتخابات هیئت مدیره‌ها سازمان‌ها نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، این انتظار از رسانه‌ها وجود دارد که بیشتر به نقش هیئت مدیره‌ها بپردازند، خاطر نشان ساخت: نامزدهایی باید به عرصه انتخابات و تبلیغات وارد ‌شوند که در چارچوب اختیارات موجود در ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان فعالیت می‌کنند و از ارائه هرگونه وعده‌ای که اختیارش را ندارند و خارج از وظایف هیئت مدیره‌ها است، دوری گزینند.


گفتنی است که رسانه‌ها هم باید فضای مطلوب را برای معرفی نامزدها فراهم کنند تا رای‌دهندگان با استفاده از حق قانونی خود انتخاب شایسته و اصلح را داشته و به کسانی رای دهند که از تجربه مدیریت کافی برای پرداختن به امور مربوطه برخوردار باشد.


مرجع: صما




بازدید:۸۱۹