کد خبر: ۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ 07 September 2015

خوزستان رتبه اول در برخورد با استفاده‌کنندگان مصالح غیراستاندارد/معرفی۲۰۰ تولیدکننده و مالک به دادگاه


سازه نیوز:نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از رتبه اول نظام مهندسی ساختمان خوزستان در برخورد با استفاده‌کنندگان مصالح غیراستاندارد خبر داد.مراد علی واهبی  اظهار کرد: دستگاه‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و استاندارد در کیفی سازی مصالح ساختمانی نقش مهمی دارند، متاسفانه مالکان به سوی مصالح ساختمانی غیراستاندارد با قیمت کمتر به دلیل عدم برخورد قانونی، گرایش دارند مهندسان ناظر چگونه می‌توانند جلوی این روند را بگیرند، مسئولان مرتبط باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه عوامل فنی و اجرایی مختلفی در ساخت و ساز دخیل هستند تصریح کرد: با نگاه اول به کارگران در هنگام ساخت و ساز اولین چیزی که به چشم می‌خورد نداشتن مهارت، ندیدن آموزش و عدم داشتن گواهینامه است در حالی که قانون نظام مهندسی ساختمان و همچنین قانون کار می‌گوید کارگران باید آموزش ببینند و گواهینامه داشته باشند.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به اینکه مسئولیت آموزش کارگران، طبق قانون با وزارت کار است افزود: ما وقتی به کارگران نگاه می‌کنیم هیچ کدام گواهینامه و صلاحیت اجرای ساخت و ساز را ندارند که خروجی آن ساخت و ساز بی‌کیفیت و حوادث بالای ساخت و ساز برای کارگران و رهگذران است.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه از نظر قانون مشکلی نداریم اما متولیان امر به وظایف خود عمل نکرده‌اند ادامه داد: هیچ مهندس و کار‌شناسی نمی‌تواند از یک کارگر فاقد مهارت ساختمان با کیفیت بخواهد.

* نقش شهرداری در پشتیبانی از مهندسان ناظر بسیار مهم است

واهبی یکی دیگر از نهادهای مهم ذیربط در ساخت و ساز را شهرداری‌ها بیان کرد و گفت: بواسطه قانون شهرداری‌ها و مقررات ملی ساختمان، تاکید شده است که مهندسان ناظر در شهر‌ها باید گزارشات خود را به مرجع صدور پروانه ساختمان یعنی شهرداری‌ها ارائه دهند.

وی ادامه داد: مهندسان ناظر در صورت مشاهده ایراد در کار باید به مالک و کارگران تذکرات لازم را بدهند و اگر این افراد به دلیل نداشتن تخصص لازم، دستورات مهندسان را بدرستی انجام ندهند در نتیجه مهندس ناظر ناگزیر است طبق قانون گزارشات را به شهرداری‌ها ارسال کنند و شهرداری هم باید بدون فوت وقت کار مزبور را متوقف کند و به کمک مهندس ناظر بیاید.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با انتقاد از اینکه متاسفانه این رویکرد در کشور و استان ما به سرعت انجام نمی‌شود افزود: به عنوان مثال اگر در هنگام بتن ریزی یک ساختمان، مهندس ناظر بر کیفیت پایین بتن تاکید داشته باشد و گزارش آن را به شهرداری ارائه دهد اگر شهرداری به سرعت وارد عمل نشود این بتن ریخته شده و خشک می‌شود و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد بنابراین نقش شهرداری در پشتیبانی از مهندسان ناظر بسیار مهم است که اگر انجام نشود مهندسان نمی‌توانند نظرات فنی خود را پیاده کنند.

* مسکن و شهرسازی متولی اصلی نظارت بر ساخت و ساز کشور است

وی با بیان اینکه مسکن و شهرسازی متولی اصلی نظارت بر ساخت و ساز کشور است اظهار کرد: از مسکن و شهرسازی انتظار می‌رود با بررسی همه جانبه ساخت و ساز و نهادهای ذیربط چنانچه مشاهده کند نهادی به وظایفش به درستی جامع عمل نمی‌پوشاند تذکر دهد چرا که یک مهندس ناظر قدرت بازدارندگی ندارد.

واهبی تبیین کرد: مقررات ملی ساختمان بر چهار اصل رفاه، صرفه اقتصادی، ایمنی و آسایش استوار است و ما به عنوان مهندسان ناظر و کسانی که در این حوزه آگاه هستیم باید بیش از وظیفه و تکلیفی که داریم کار‌ها را انجام دهیم و خود را به سلاح قوانین، تبصره‌ها و آیین نامه‌های موجود در صنعت ساختمان مجهز کنیم تا بدانیم کی، چگونه و کجا از این قوانین استفاده کنیم.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اضافه کرد: همکاران در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان باید مطالعات خود را در ارتباط با قوانین صنعت ساختمان و آیین نامه‌های مرتبط بالا ببرند تا بتوانند سایر نهادهای ذیربط را به درون گود ساخت و ساز وارد کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به خلا عوامل نظارتی بر مصالح غیراستاندارد در سطح استان ما را بر آن داشت یک تفاهم نامه با اداره کل استاندارد منعقد کنیم تا هرکجا که مصالح غیراستاندارد توسط بازرسان ما مشاهده شد به این اداره کل گزارش داده تا با تولیدکنندگان مصالح غیراستاندارد برخورد شود و حتی در مواردی منجر به تخریب و معدوم سازی چند هزار تن از مصالح در سطح استان شده است.

واهبی افزود: تاکنون ۲۰۰ تولیدکننده و مالک را به دادگاه معرفی کرده‌ایم و این روند نیز ادامه دارد، طبق گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، در این خصوص رتبه اول را کسب کردیم.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش، بازآموزی و ارتقا دانش حقوقی مهندسان استان در سطح کشور کار بی‌نظیری انجام دادیم به طوری که با برگزاری سمینارهای مختلف در طول سه سال گذشته که با حضور مدیرکل تشکل‌های حرفه‌ای کشور برگزار شد توانسته‌ایم همکاران ناظر را در خصوص استفاده از قوانین صنعت ساختمان و ارسال فوری گزارشات به شهرداری کمک کند و همین امر کاهش حوادث ساختمانی را به دنبال داشته است.

مرجع :فارس

بازدید:۵۰۳