کد خبر: ۲۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ 13 September 2015

انتقاد رئیس نظام مهندسی قزوین از برجسته کردن تخلفات نظام مهندسی


علی فرخزاد رئیس نظام مهندسی استان قزوین با انتقاد از برجسته کردن تخلفات نظام مهندسی در یکصد نود و سومین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: متاسفانه در شرایط فعلی تنها حوزه مهندسی و مهندسان مورد تهاجم دولتی و رسانه ای قرار گرفته اند و این منصفانه نیست!

انتشار تخلفات گسترده نظام مهندسی همچنان حاشیه ساز است. چندی پیش رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفته بود در طول چند ماه گذشته شورای انتظامی بالغ بر ۶۰۰ درصد رشد در بحث بررسی تخلفات هئیت مدیره‌ها را داشته و در پرونده‌های عادی هم بیش از ۲۵۰ درصد رشد مشاهده می‌شود.

تخلفاتی که حتی پای مجلس را هم برای رسیدگی به آن باز کرد و با انحلال هیئت مدیره نظام مهندسی کرمان به دلیل تخلفات گسترده جلسه بررسی تحقیق و تفحص از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در نهایت نمایندگان مجلس اعلام کردند تحقیق و تفحص از سازمان نظام مهندسی برای یک دوره ۱۰ ساله خواهد بود و کلیه تخلفات مربوط به پرونده‌های هیئت انتظامی، اختصاص سهمیه‌های غیرقانونی، درآمدهای غیرشرعی، تخلفات نیروی انسانی و بحث هزینه کردها و درآمد سازمان نظام مهندسی ساختمان در قالب صورت های مالی در کلیه ۳۱ استان کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب نهایی در صحن عملیات اجرایی تحقیق و تفحص از نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه سازمان‌ها هم با فساد ناشی از ساختار غلط روبرو هستند، اظهار داشت: فساد در بخش نظارت ساخت و ساز به اندازه‌ای رسیده است که برخی نمایندگان مجلس، موضوع انحلال سازمان‌های نظام مهندسی را هم مطرح کرده‌اند.

انتشار تخلفات برخی از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران هم در چند هفته گذشته خبرساز بود.

مهم‌ترین تخلف انجام شده در سازمان نظام مهندسی استان تهران، صدور تأییدیه لوله‌کشی گاز بدون انجام بازرسی برای ۲۴ هزار و ۶۳۳ واحد مسکونی بوده که در طول تنها کمتر از دو سال صورت گرفته است. این افراد بدون بازرسی فنی و استاندارد لوله‌کشی گازِ واحدهای نوساز و تنها در قبال اخذ مبالغی از سازنده یا سرمایه‌گذارِ ساخت و ساز، برگه نشان‌دهنده استاندارد بودن لوله‌کشی گاز را تأیید می‌کرده‌اند؛ بی‌آنکه این موضوع را در نظر داشته باشند که این اقدام می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای شهروندان و خریداران این واحدها در پی داشته باشد.

پس از آنکه دستگاه قضایی گزارشی از نتایج بررسی‌ها و رسیدگی به تخلفات برخی اعضای نظام مهندسی استان تهران را به وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد آخوندی دستور بازبینی مجدد فنی و رفع عیوب احتمالی لوله‌کشی گاز بیش از ۲۴ هزار واحد مسکونی در تهران را صادر کرد.

در این میان علی فرخزاد رئیس نظام مهندسی استان قزوین با انتقاد از برجسته کردن تخلفات نظام مهندسی در یکصد نود و سومین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: متاسفانه در شرایط فعلی تنها حوزه مهندسی و مهندسان مورد تهاجم دولتی و رسانه ای قرار گرفته اند و این منصفانه نیست!

وی در خصوص تخلفات و اتهاماتی که در این روزهای اخیر علیه نظام مهندسی ساختمان مطرح می شود افزود: اگر تمام تخلفات مهندسین را در کشور جمع کنیم باز هم به اندازه یکی از تخلفات دستگاه های دولتی نخواهد شد؛ اگر مهندسی تخلف کرده و این همه مورد محاکمه قرار گرفته، چرا فردی و یا دستگاهی از وزارت کار ایراد نگرفته که بر خلاف قانون نظام مهندسی (۱۳۷۴) که باید ظرف مدت ۱۰ سال تمام افراد شاغل در صنعت ساختمان را آموزش می داد، هیچ کاری انجام نشده،صدای اعتراضی از هیچ ارگان و نهاد دولتی شنیده نشده و یا چرا مصالح ساختمانی که باید بر اساس مصوبه هیئت دولت استاندارد باشد و اگر نیست، جلوی تولیدکننده و توزیع کننده را بگیرند و اقدام کارساز و باز دارنده ای انجام نشده و هیچ کسی هم صدایش در نمی آید؛ مشکل از سازمان های نظام مهندسی یا مهندسین عضو است؟ آیا سازمان های متولی استاندارد نباید پاسخگو باشند؟

فرخ زاد در سخنرانی پیش از دستور جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی عنوان کرد: با کمال تاسف با هجمه هایی که طی روزهای اخیر در رسانه های عمومی و مباحث و مصاحبه های طرح شده بر علیه اعضای سازمان های نظام مهندسی کشور و محکوم کردن مهندسان زحمتکش و خدوم شده است حیثیت حرفه ای مهندسین زیر سوال رفته و برای این وضع اگر خون گریه کنیم باز هم کم است.

فرخزاد گفت: مسئولین مرتبط به جای انتقادهای نابجا و محکومیت بی دلیل مهندسین و ابلاغیه های پی در پی بهتر است به فکر چاره ای برای خیل عظیم بیکاران این حرفه باشند.

گفتنی است با ابلاغیه اخیر آخوندی مبنی بر منع حضور کارکنان وزارت کشور، شهرداری‌ها و شورای‌شهر در هیئت مدیره نظام مهندسی، علی فرخ زاد به علت عضویت در شورای شهر قزوین امکان شرکت در هفتمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی را نخواهد داشت.

مرجع :اسکان نیوز

بازدید:۱۸۱۰