کد خبر: ۲۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ 07 October 2015

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری، صرفه‌جویی ۵۰ میلیارد دلاری


سازه نیوز:در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی به دلیل محدودیت‌ منابع اعتباری در پیشبرد بسیاری از اهداف خود با مشکلاتی روبه‌روست تنها یکی از حوزه‌های حمل و نقل برای رسیدن به برنامه‌هایش به ۳۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است، بودجه‌ای کلان که البته رسیدن آن در آینده‌ای نزدیک برای کشور صرفه‌جویی بزرگی به همراه خواهد آورد.

هرچند در طول ماه‌های گذشته تمام مسوولان وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گسترش نفوذ راه‌آهن در مناطق مختلف کشور تاکید کرده‌اند و البته در این زمینه فعالیت‌هایی نیز آغاز شده اما مهمترین عاملی که برای این برنامه‌ها چالش ایجاد می‌کند مسائل و مشکلات بودجه‌ای است.

در شرایطی که تمام بودجه وزارت راه در حدود شش هزار میلیارد تومان است و این رقم نیز قطعا به شکل کامل در اختیار راه آهن قرار نخواهد گرفت دولت و مجلس تلاش کرده اند با رسیدن به نقاط مشترکی در بودجه از امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کنند.

در این بین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز از دیگر امکاناتی است که در نظر گرفته شده و به میزان صرفه جویی صورت گرفته در عرصه راه آهن، وزارت نفت موظف است منابعی را به توسعه این بخش اختصاص دهد.

با وجود تمام این مسائل اما اهداف کلان این بخش بودجه‌ای می‌خواهد که باید برای آن فکری جدی کرد. مدیرعامل راه‌آهن در این باره گفته برای ایجاد خطوط جدید رقمی حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. البته با توجه به اولویت‌های تعریف شده در حال حاضر رقم ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای اولویت‌ها کفایت می‌کند.

این رقم‌ها که در آن احداث خطوط جدید با اولویت اول به سرمایه‌ای حدود ۱۰٫۵میلیارد دلار و دوخطه کردن رقمی حدود ۱۸ میلیارد دلار اصلی‌ترین سهم را دارند، در شرایطی باید به این بخش برسد که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در طول کمتر از ۱۰ سال این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند سودی ۲۰ میلیارد دلاری را عاید کشور کند.

مدیرعامل راه‌آهن در این باره گفته است با رسیدن به این اهداف تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار در کشور صرفه‌جویی خواهد شد که می‌تواند در زمینه توسعه سیستم ریلی کشور هزینه شود.

رسیدن به رقم ۵۰ میلیارد دلاری کاهش مصرف سوخت با توسعه راه‌آهن رقمی است که شاید نسبت به بسیاری از برنامه‌های موازی انجام گرفته در این راستا در جایگاه مطلوب‌تری باشد. هرچند در طول سال‌های گذشته اوضاع اقتصادی کشور اجازه نداده از راه آهن حمایت‌های مالی گسترده‌ای متناسب با تعداد پروژه‌های نیمه تمام آن صورت بگیرد اما به نظر می‌رسد این ارزیابی‌ها در صورتی که در جریان مذاکرات آینده دولت و مجلس جایگاهی پیدا بکند می‌تواند سهم این بخش را افزایش دهد هرچند هنوز رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلاری سخت خواهد بود.

مرجع:ایسنا