کد خبر: ۲۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴ 28 October 2015

انتخاب بازرس توسط هیئت مدیره اشکال اساسی دارد


یک ضعف اساسی در سازمان های نظام مهندسی، انتخاب بازرسان توسط اعضای هیئت مدیره و معرفی آنها برای کسب رای به مجمع عمومی است که کارشناسان این موضوع را از اشکالات زیربنایی قانون نظام مهندسی می دانند. بازرسان منتخب توسط هیئت مدیره که اتفاقا باید بازرسی آنها را برعهده بگیرند، در حسن عمل به وظایف قانونی نظارتی و بازرسی خود دچار مشکل می شوند.

چرا که درصورت ایراد گرفتن از عملکرد اعضای هیئت مدیره، حذف می شوند و فرد دیگری جایگزین آنها خواهد شد. از همین رو با توجه به عدم استقلال بازرسان، جامعه مهندسان همانند اعضای هیئت مدیره، انتخاب مستقیم آنها توسط اعضا را الزامی می دانند.


در همین رابطه مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه انتخاب بازرسان توسط هیئت مدیره دارای اشکال اساسی است گفت: در نهادهای مشابه دیگر انتخاب بازرس به طور مستقل و جدا توسط مجمع عمومی صورت می گیرد.


منوچهر شیبانی اصل با اشاره به وجود مشکل در روند انتخاب بازرسان سازمان های نظام مهندسی گفت: این اشکال ناشی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که رفع آن مستلزم بازنگری در قانون توسط مجلس شورای اسلامی است.


شیبانی اصل در ادامه تصریح کرد: به یقین اگر این موضوع در چارچوب آیین‌نامه بود، حتما اشکالات آن را در هیئت وزیران رفع می‌کردیم و همچنین اگر در چارچوب ماده ۱۲۳ قرار می‌گرفت، وزیر راه و شهرسازی تا به حال این مشکل را برطرف کرده بود، اما از آنجایی که مربوط به خود قانون و نیازمند بازنگری در قانون است، بازنگری در قانون را پیشنهاد می‌کنیم.


وی در پاسخ به اینکه حضور بازرس در شورای مرکزی تا چه اندازه اهمیت دارد گفت: به عقیده من وجود بازرس در شورای مرکزی نیز الزامی است، چون آنکه حسابش پاک است، از محاسبه باکی ندارد.


وی بازرسی را در اصلاح و تقویت امور بسیار موثر دانست و افزود: خداوند برای همه انسان‌ها روز حساب قرار داده است و مدیریتی که عملکرد صحیح و درستی داشته باشد، از بازرسی استقبال می‌کند. چون بازرس می‌تواند زاویه‌هایی را به وی نشان دهد که ممکن است خود مدیر متوجه آنها نشود.


مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای همچنین در پاسخ به اینکه به اعتقاد برخی افراد، سیستم شورای مرکزی با سیستم سازمان های نظام مهندسی در استان‌ها فرق دارد و نیاز به حضور بازرس در شورای مرکزی احساس نمی‌شود تصریح کرد: در هر جایی که وظایفی وجود دارد و هزینه‌‌هایی صرف می شود، نیاز به بازرسی و کنترل یک شخص ثالث مستقل هم وجود دارد.


مرجع: صما