کد خبر: ۲۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ 03 May 2016

لالجین، شهر جهانی سفال می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: فردا داوران بین‌المللی یونسکو برای ثبت جهانی شهر لالجین به استان همدان سفر می‌کنند

.

علی مالمیر  با بیان اینکه این داوران به مدت دو روز در همدان حضور دارند، اظهار کرد: داوران یونسکو، طی این دو روز از تعدادی از کارگاه‌های سنتی، فروشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی شهر لالجین بازدید خواهند کرد.

وی با اشاره به زمان اعلام نتیجه نهایی بررسی در راستای ثبت جهانی شهر لالجین، تصریح کرد: بازدید داوران یونسکو از شهر لالجین، مبنایی برای تصمیم‌گیری در نشستی است که قرار است تابستان امسال، بین پنج قاره برگزار شود و نتیجه نهایی نیز ابتدای مهرماه اعلام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در ادامه خاطرنشان کرد: طرح اولیه ثبت جهانی شدن شهر لالجین براساس شاخص‌هایی تهیه شد و مبنای ارزیابی شورای صنایع دستی قرار گرفت.

مالمیر اضافه کرد: از جمله شاخص‌ها می‌توان به حجم کارگاه‌ها، تعداد فروشگاه‌ها، میزان خانه و خانوارها و سهم آن در اقتصاد شهر، میزان اشتغال ایجاد شده برای شهر لالجین، میزان صادرات سفال به کشورهای مختلف و سهم آن در صادرات استان و وجود طرح‌های متنوع به لحاظ شیوه تولید، اشاره کرد.

وی افزود: همچنین پیشینه صنعت سفال در تاریخ، ویژگی خاک لالجین و نقش تولیدات در زندگی روزمره مردم شرایطی را فراهم کرده تا بتواند شهر لالجین را به عنوان نامزد شهر جهانی سفال مطرح کند.

وی اظهار کرد: طبیعتا اگر این شهر، با این فرصت به وجود آمده در صورت تایید داوران با برند لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شود از نظر زیرساخت‌ها و منظر شهری باید برای جذب گردشگران تمهیداتی را اتخاذ کرد.

مالمیر در بخش دیگری تصریح کرد: حدود یک ماه گذشته همکاری بین ادارات‌کل استان و شهرستان لالجین به عمل آمده و تلاش بر این است تا شرایط مطلوب و قابل قبولی برای میزبانی از داوران رقم بخورد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با این شرایط و تمهیدات بتوانیم این عنوان ارزشمند را کسب کرده و شهر لالجین و استان همدان را بیشتر به مردم دنیا معرفی کنیم.

برچسب ها: سفال،لالجین