کد خبر: ۲۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ 16 August 2016

میزبانی شهرسازی ایران از شهرساز برجسته دنیا در روز جهانی شهرسازی در تهران

روز جهانی شهرسازی در دنیا به منظور ارتقا نقش شهرسازی در خلق اجتماع و فضاهای سرزنده شهری هر سال در تاریخ 8 نوامبر مصادف با 17 آبان در بیش از 30 کشور دنیا برگزار می گردد. هدف اصلی این رویداد جامع نگری به تاثیر مقوله شهرسازی در مقیاس جهان، قاره ها، کشورها، شهرها و فضاهای شهری با مطرح کردن موضوعات محوری و تبادل دانش جهانی برگزار می گردد.
به فراخور این روز و نیز به منظور تبادل دیدگاه های علمی و عملی در حوزه شهرسازی، موسسه طراحی بومی به همراه پژوهشکده شهرسازی و معماری پایدار کنفرانس " شهر آینده" را با همکاری نهادهای مدیریت شهری و آکادمیسین های مطرح کشور در تاریخ 16 و 17 آبان ماه 1395 در شهر تهران برگزار می کند. سخنران بین المللی این رویداد پروفسور ماتئو کرمونا استاد برجسته شهرسازی در دنیا و دانشگاه UCL  لندن می باشد. پروفسور کرمونا در حوزه های نظری و پژوهشی و نیز حوزه عملی و فعالیت های شهرسازی فعالیت های بسیار چشمگیری در سطح دنیا داشته است که به عنوان مطرح ترین شهرساز حال حاضر بریتانیا شناخته می شود.

محور اصلی کنفرانس " شهر آینده" به منظور کاربست اجماع آرای اندیشمندان  برجسته ایرانی و مدیران شهری داخلی و نیز استفاده از دانش عملی پروفسور کرمونا و استفاده از تجارب جهانی، خصوصا شهر لندن ،در کیفیت بخشی به محیط های شهری با عنوان زیر تدوین شده است: 

" شهر آینده : کیفیت شهری از طریق طراحی شهری و حکمروایی آن". 

طبیعتا در شهرسازی و معماری پیشگام در دنیا، سیاست‌مداران، شهرسازان، معماران و توسعه‌دهندگان باید شناخت دقیقی داشته باشند که چگونه قدرت‌ها، مهارت‌ها و منابع در اختیارشان می¬‌تواند در مسیر صحیحی به کار بسته شود تا بهترین کیفیت شهری در طراحی  و مکان هایی برای زندگی اجتماعی حاصل شود؛ بهترینی که نیازهای متنوع ساکنان شهری را شناخته و ظریفیت های خلق فرصت های کیفی را ایجاد نماید؛ و نهایتا شهرها و فضاهای عمومی را به مکان های با کیفیت برای زندگی فراهم آورد.

با این حال زمانیکه متخصصان شهرسازی مسیر توسعه از ایده تا اجرا را در شهرهای اطراف دنیا مورد بررسی قرار می‌دهد، عموماً مشاهده می‌شود که مداخلات بخش عمومی به طور گسترده‌ای متغیر است، و نیات بخش نیمه دولتی و خصوصی ممکن است شامل "خواست عمومی" نباشد. به ندرت چشم‌انداز یا طرحی منسجم یافت می¬شود، و تقریبا همواره پاسخگویی به مسائل طراحی به صورت اتفاقی و هدایت نشده رخ می‌دهند.

آیا ما می‌توانیم کاری بهتر صورت دهیم، و از طریق یک چهارچوب مثبت و منسجم که به وسیله کنش عمومی پایه گذاری شده، رویکردی هدایت شده‌تر در جهت توسعه کیفیت طراحی بنیان گذاری کنیم؟ این کنفرانس به کشف این تفکر از طریق بررسی طراحی شهری، فضای عمومی و مدیریت طراحی می‌پردازد. هدف این کنفرانس کمک به ایجاد مهارت‌هایی در جهت امکان دست یابی به فضاهایی با کیفیت تر، پایدارتر و زیباتر می‌باشد.

برنامه های این کنفرانس شامل مجموعه سخنرانی ها، کارگاه های حرفه ای، پانل های تخصصی، رونمایی از پروژه های شهری و معماری موفق، تورهای شهری و نشست های تخصصی در حوزه شهرسازی می باشد. 

برنامه این کنفرانس در راستای دو کنفرانس بین المللی قبل، Urban Design and Architechture Ahead و Eco-Tehran با هدف هم افزایی در انتقال دانش عملی شهرسازی و کاربست ایده های متخصصین داخلی و خارجی به منظور رهیافت به کیفیت های شهری تدوین و ترسیم شده است که با همگامی و همراهی دانشگاه های مطرح کشور، اساتید برجسته شهرسازی و معماری، سازمان های مدیریت شهری، ارگان های دولتی و نیمه دولتی، سازمان های خصوصی و مهندسین مشاور و فعالان شهری همراه می باشد.

در این کنفرانس در کنار برنامه های ذکر شده، به صورت ویژه ای از آکادمیسین برتر حوزه شهرسازی و نیز مدیریت خلاق حوزه شهرسازی، پروژه موفق حوزه شهرسازی و معماری شهری و  نیز فعالان برتر حوزه شهرسازی  تقدیر ویژه به عمل می آید. 

 

بازدید:۸۷۸