کد خبر: ۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰ 13 December 2011

آسفالت ، نهضتی فراگیر در كلانشهر اهواز


بسیاری از كارشناسان امور شهری معتقدند كه آسفالت و فضای سبز شهر دو مقوله تاثیر گذار در فرایند بهسازی و زیباسازی هر شهری می باشند از این رو است كه آسفالت خیابانها و معابر شهر اهواز به عنوان نهضتی فراگیر مورد توجه و اهتمام ویژه سازمان تحولات مدیریتی مثبت در شش ماه اخیر در شهرداری كلانشهر اهواز موید این مطلب است كه این سازمان با توجه به خواست عمومی شهروندان به سرعت ولی بدون سرو صدا در حال آسفالت خیابانهای نقاط مختلف شهر علی الخصوص مناطق حاشیه ای اهواز می باشد تا رنگ و رخسار شهر از حالت كهنگی و خمودگی به درآید و مناظری بدیع و دلنواز جایگزین آن شود.

حركت جهادگونه و انصافا قابل تقدیر شهرداری اهواز در این مدت كوتاه نشان داده كه هرگاه كه فعل 'خواستن' صرف شده بسرعت آستین ها بالا رفته و كار و تلاش و سازندگی نمود عینی یافته است.

در این میان نقش مدیریت و پشتیبانی مدیریت كلان استان بویژه استاندار خوزستان و شهردار اهواز در ایجاد تحول در كلانشهر اهواز را نباید از نظرها دور داشت چرا كه هر حركت شتابان ولی مدبرانه در حوزه كار عمران شهری نیاز به ایجاد هماهنگی ، همدلی و روحیه تلاش و كار دارد.

بازدیدهای مكرر 'سیدجعفر حجازی' از پروژه های عمرانی شهر اهواز در چند ماه اخیر و تاكید وی بر زیباسازی ، آسفالت و بهسازی خیابانها و معابر نشان می دهد كه مدیریت كلان استان همسو با مردم از شهرداری كار و خلاقیت می خواهد.

شهردار اهواز در این ارتباط می گوید: آسفالت خیابانها و معابر اهواز به چهار هزار میلیارد ریال پول نیاز دارد و طبعا' تامین این حجم اعتبار كار بسیار سخت و در واقع نشدنی است.

'منصور كتانباف ' ادامه داد: با این حال كار آسفالت را با توكل به خدا و همت مجموعه همكاران پرتلاش و كم توقع با قوت شروع كردیم و هم اكنون تقریبا در همه مناطق شهر در حال آسفالت هستیم.

وی ابراز امیدواری كرد با مشاركت شهروندان و پرداخت بموقع عوارض بتوانیم آسفالت شهر اهواز را به نقطه مطلوب و قابل قبولی برسانیم.

در این بین شمه ای از نظرات برخی شهروندان اهوازی و ابراز رضایت آنان در خصوص بهسازی و آسفالت خیابانهای شهر اهواز شنیدنی و قابل تامل است.

'واقعا خسته نباشند' ، 'كار بسیار خوبی است' ، ' خودروهای ما الان نفس راحتی می كشند' ، ' با آسفالت خیابان بهداشت ما بهتر شده ' ، 'دیگر سازمان های خدماتی نیز مثل شهرداری كار كنند' ، 'حجم تصادفات كمتر شده' و 'چهره شهر دارد عوض می شود' تنها گوشه ای از نكته نظرات مردم است.

در این میان برخی شهروندان اهوازی نیز بحق معتقدند كه كار عمرانی خصوصا آسفالت باید با كیفیت بالا صورت گیرد و نظارت كافی بر روی آن انجام شود تا عمر مفید طرح ها افزایش و هزینه ها كاهش یابد.

برای اطلاع از كم و كیف كار آسفالت خیابانها و معابر شهر اهواز به سراغ مدیر عامل سازمان عمران شهرداری اهواز رفتیم تا از نزدیك با حجم كار انجام شده قرار گیریم.

'سیدسعید سید باب المراد' با بیان اینكه حجم كار انجام شده در طول سنوات گذشته بی سابقه می باشد گفت:هم اكنون در هفت نقطه شهر اهواز شامل روكش آسفالت پل هشتم ، شهرداری مناطق دو ، یك ، چهار ، هشت جاده بازیافت و اصلاح سطوح آسفالت در سطح مناطق در حال انجام است و در زمان حاضر مرحله دوم عملیات اجرای روكش آسفالت در شهرداری منطقه سه و هفت در حال اجراست .

در سطح شهرداری منطقه پنج نیز در مرحله اول بیش از شش میلیارد ریال روكش آسفالت انجام شده است.

وی از روكش آسفالت به روش بازیافت گرم برای نخستین بار در كلانشهر اهواز خبر داد و گفت:پس از اتمام كار با این روش در سطح شهرداری منطقه چهار ، در حال برنامه ریزی در سطح منطقه یك می باشد.

سیدباب المراد ادامه داد:بازیافت آسفالت در روش احیای مجدد آسفالت ، امكان بازسازی یك جاده ، بدون توقف و كاهش جریانات ترافیكی را به همراه داشته ضمن آنكه این طرح كاهش 20درصدی هزینه ها نسبت به روكش آسفالت ، كاهش آثار زیست محیطی كاهش زائدات عمرانی و جلوگیری از افزایش بی رویه سطح آسفالت را به دنبال دارد.

به گفته وی این پروژه با اعتباری بالغ بر 33میلیارد ریال در محور میدان كارگر و كودك در دو مسیر رفت و برگشت اجرا شده و در دو محور بلوار معلم و بلوار كارگر مطالعات و بررسی نهایی انجام شده است.

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری اهواز ، روكش آسفالت معابر با اولویت روكش معابر از قبل زیرسازی شده ، ترمیم و روسازی آسفالت های فرسوده و تخریب شده خیابان های سطح شهر با اعتباری بالغ بر 90میلیارد ریال و افزایش كیفیت آسفالت معابر با اعتباری بالغ بر 10میلیارد ریال را از دیگر گام های مهم شهرداری برای احیای نهضت آسفالت در كلانشهر اهواز دانست.

سیدباب المراد گفت:در زمان حاضر این سازمان با یك كارخانه تولید آسفالت به ظرفیت یك هزار و 200تن در دو نویت كاری مشغول كار بوده و بزودی كارخانه دوم كه بازسازی آن با صرف 5/2 میلیارد ریال در حال اتمام می باشد تولید روزانه آسفالت به پنج هزار و 400تن خواهد رسید كه با حجم تولید قادر خواهیم بود تحولی عظیم در بخش آسفالت در سطح شهر اهواز ایجاد كنیم.

وی با اشاره به اینكه سازمان عمران شهرداری اهواز در سالهای گذشته مسوولیتی در قبال زیرسازی مناسب خیابانها قبل از انجام آسفالت نداشت گفت:هم اكنون وضعیت كاملا دگرگون شده به گونه ای كه تا موقعی كه انجام زیرسازی استاندارد مورد تایید كارشناسان قرار نگیرد هیچ نقطه ای آسفالت نخواهد شد.

سیدباب المراد با بیان اینكه كیفیت كار انجام شده در اهواز می تواند به الگویی موفق برای سایر شهرهای استان تبدیل شود افزود: شهردار اهواز همواره بر اجرای كیفی طرح ها از جمله آسفالت خیابانها تاكید داشته و دارد.

وی گفت:در راستای انطباق با آخرین دستاوردهای علمی و عملیاتی روز در زمینه آسفالت ، این سازمان اقدام به مطالعات و تحقیقات جدیدی نموده كه از آن جمله می توان به تحقیق در زمینه اجرای آسفالت پلیمری و تحقیق در باره اجرای آسفالت سرد اشاره كرد.

نكته ای كه نباید از نظرها دور داشت و می تواند سرعت كار و كیفیت آسفالت را افزایش دهد این است كه دیگر سازمان های خدماتی همچون شركت آب و فاضلاب اهواز نباید به خود اجازه دهند بدون مطالعه و هماهنگی قبلی برای حفاری نقاط مورد نظر ، آسفالتی كه با سرمایه ملی خیابانها را مزین كرده تخریب كنند و زحمات كارگران را نیز برباد دهند.

بازدید:۶۴۸