کد خبر: ۳۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ 24 September 2016
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران :

مشکلات گودبرداری با انداختن توپ در زمین دیگران حل نمی‌شود

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه واگذاری امور، شفاف سازی و صلاحیت محوری، سه فاکتور اصلی و لازم در فرآیند اجرای ساختمان است،گفت: براساس قوانین، برای اجرای گودبرداری‌های عمیق، اخذ مجوز از سازمان مدیریت بحران و استعلام از این سازمان ضروری است اما علی رغم این الزام قانونی متاسفانه در حال حاضر این مهم اجرایی نمی‌شود.
اقبال شاکری ضمن بیان مطلب فوق در پاسخ به این سوال که گودبرداری خیابان سهیل از سوی وزارت راه در مقیاس جهانی نادر خوانده شده اما شهرداری براین باور است که ضوابط فنی در اجرای گودبرداری های عمیق و از جمله خیابان سهیل رعایت شده است تاکید کرد:براساس قوانین تدوین شده لازم است که در فرآیند اجرای گودبرداری های عمیق از سازمان مدیریت استعلام صورت گیرد و برای راستی آزمایی مناقشه وزارت راه در این‌باره باید مشخص شود که آیا در این پروژه از سازمان مذکور استعلام صورت گرفته یا خیر؟

وی درپاسخ به این سوال که اگر مالک از سازمان مدیریت بحران استعلام کند این سازمان همکاری های لازم را انجام خواهد داد یا خیر، تاکید کرد:این امر جز وظایف قانونی این نهاد است اما متاسفانه مالکان این اقدام را انجام نمی‌دهند.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مبنی بر اینکه مجری گودبرداری های عمیق حتما باید دارای گواهی ژئوتکنیک باشد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه این الزامات قانونی رعایت نمی‌شود و این امر باعث می‌شود که گودبرداری‌ها با مخاطرات جانی همراه شود.

شاکری تاکید کرد: متاسفانه بخشی نگری و توپ را در زمین طرف انداختن مشکلی است که در حوزه ساخت و ساز داریم و به نظر نمی‌آید مدیران کلان به این امر آگاه نباشند که در نهایت اولویت اصلی منافع مردم است.

وی گفت: وقتی از شهرداری درباره مشکلات گودبرداری‌ها پرس و جو می‌کنیم این نهاد هم مسائلی را درباره انتصاب مشاور و مهندس ناظر مطرح می‌کند و می‌گوید پاره ای از این مسائل باعث وجود مشکل در فرآیندکار گودبرداری شده است.

رییس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به اقدام شهرداری تهران مبنی بر لغو سیستم ارجاع نظارت که باعث برپایی نشست‌های مشترک بین ارکان ساخت و ساز شده است، خاطرنشان ساخت: این اتفاق و برگزاری نشست‌های مشترک باعث شده تا بسیاری از مشکلات در فرآیند ساخت وساز آشکار شود.

شاکری تاکید کرد: متاسفانه بخشی نگری و توپ را در زمین طرف انداختن مشکلی است که در حوزه ساخت و ساز داریم و به نظر نمی‌آید مدیران کلان به این امر آگاه نباشند که در نهایت اولویت اصلی منافع مردم است.

وی درباره موضوع گودبرداری ها و دلایل بروز حوادث در این زمینه گفت: می‌توان گفت مشکل اصلی ما ناشی از بحث قانون است و ما در اجرای قانون دارای مشکل هستیم.

شاکری افزود: در این زمینه یک حلقه مفقوده و نیز ابهامی وجود دارد که برای ما هم مشخص نیست، به عنوان مثال وقتی مهندس ناظر به شهرداری پرخطر بودن گود را اعلام می‌کند ، بعد از آن معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد .

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در واکنش به این امر که مهندسان عضو نظام مهندسی بر این باورند که شهرداری به گزارش‌های کارشناسی آنها درباره پرخطر بودن گود اعتنا نمی‌کند و ملاحظات اقتصادی باعث می‌شود که دستور توقف کار را صادر نکند گفت: اینطور نیست و من این ادعا را رد می‌کنم چرا که شهرداری باید بعدا پاسخگو باشد و بنابراین بعید به نظر می‌رسد که پاشنه آشیل و گره کار در این پیش فرض نهفته باشد.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: حتی ممکن است که شهرداری دستور توقف گودبرداری را صادر کند اما سوال و ابهامی وجود دارد مبنی بر اینکه چه کسی باید درباره مسایل فنی گود اظهار نظر کند ؟ این موارد نامشخص است و جز مسائلی است که روی هوا مانده است.

وی با بیان اینکه شاه کلید مسئله گودبرداری‌ها همان دستور توقف است گفت: فرآیند کار باید به گونه‌ای صورت گیرد که وقتی شهرداری دستور توقف پروژه را صادر کرد شهرداری نیز باید تمکین کند و اقدام به توقف پروژه کند.

شاکری گفت: نظام مهندسی باید شرایطی را فراهم کند که در روند اجرایی ساخت و سازها مهندس ناظر از قدرت لازم برخوردار شود و نظر مهندس نظر به عنوان نظر نهایی و تعیین کننده تلقی شود.

بازدید:۶۸۴
منبع: صما