کد خبر: ۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۰ 01 January 2012

ایوان خانه 100 ساله آبادانی فرو ریخت


فارس-مریم خبازی: شب گذشته، ایوان خانه 100 ساله آبادانی به دلیل کهنگی و فرسودگی فرو ریخت. اماکن و مناطق قدیمی در شهرستان آبادان کم و نایاب نیست، با اندکی صبر و تحمل و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر و حتی خیابان‌ها و بازارهای اصلی این شهر می‌توان بوی نا و قدمت چند دهه و یا صده‌ای این اماکن را به خوبی مشاهده کرد.
بازار کویتی‌های این شهرستان که بسیار معروف و به چشم بومی و غیربومی این شهرستان دلچسب و دلنواز است با مغازه‌های بسیار قدیمی و کهن همچنان با ساخت چند دهه‌ای خود دست و پنجه نرم می‌کند.
خانه‌های به جا مانده از جنگ تحمیلی و دست کشیدن بر سر و روی آنها نیز مزیدی بر علت بوده و چهره شهر را طوری نازیبا جلوه داده است؛ البته نباید از منطقه اصلی و مرکزی شهر چشم پوشید، همان امیری خودمان!

* بوی کهنگی از در و دیوار آبادان می‌بارد
بوی کهنگی از در و دیوار این منطقه می‌بارد، با وجود ساخت و سازهای جدید و مدرن در کوچه و خیابان‌هایش باز هم مناطق و خانه‌هایی یافت می‌شود که نمای ساخت و ساز جدید را در خود پنهان کرده است.
خانه‌های به اصلاح دوری و به سبک قدیمی که به نحوی حال و هوای پیشینیان را برایمان زنده می‌کند.
علاوه بر نازیبایی و ایجاد ناهمگونی در سطح شهر این اماکن خطراتی را با خود به دنبال دارند که باید پیشگیری از آنها بر درمانشان در اولویت است، اما از آنجا که تا زمانی اتفاقی دلخراش و ناگوار و یا غیرقابل جبران پیش نیاید من و تو و حتی مسئولی به فکر چاره‌اندیشی نمی‌افتند تاکنون در این شهر شاهد چندین پیامد حاصل از این بی‌ملاحظگی بوده‌ایم.
فرو ریختن بخشی از سقف یک عینک‌سازی در بازار کویتی‌ها و دیشب نیز ریزش ایوان یک خانه قدیمی که احتمالاً قدمت آن به 100 سال و شاید بیشتر بازمی‌گردد...
با اینکه در این بین به کسی آسیبی وارد نشده اما به جرأت می‌توان گفت که خطر از بیخ من و تو گذشته و هر لحظه باید منتظر فرو ریختن شیء، آوار و یا مکانی بر سر و صورتمان باشیم تازه خیلی شانس بیاوریم که سالم بمانیم و آن را به‌عنوان تجربه تلخ و درست عبرت برای دیگران تعریف کنیم!!
اینکه تاکنون شهردار، فرماندار، عضو شورای شهر و یا هر مسئول مرتبطی تاکنون در راستای حذف این اماکن اقدامی کرده با نه خود جای بحث و سؤال دارد اما در این بین تکلیف
دختر 10 ساله‌ای که در این خانه زندگی می‌کند، چیست؟

* ریزش سقف ایوان خانه قدیمی در آبادان
شب گذشته طی یک حادثه، سقف ایوان خانه 100 ساله آبادانی فرو ریخت.
این خانه که در محل خیابان امیرکبیر در مرکز شهر واقع است، محل پرتردد و در جنب داروخانه واقع شده که صدالبته به دلیل قدمت و کهنگی ساختمان به این حادثه منجر شد.
در این بین هیچ فردی آسیب ندیده و ساکنان این خانه نیز آن شب در منزل نبوده‌اند؛ به هر حال با مساعدت و همکاری نیروهای آتش‌نشانی فعلاً این مکان در کنترل بوده و به شهرداری شهرستان نیز در خصوص مسئله به وقوع پیوسته تذکر داده شده است.
بنا به گفته یکی از مأموران آتش‌نشانی شهرداری باید هر چه سریع‌تر در راستای حذف اماکن کهنه و قدیمی در شهرستان اقدام کند.
آن دختر کوچک اگر آن شب در ایوان بود، اگر دلش می‌خواست در آنجا بازی کند و هوای آزاد استشمام کند، اگر فردی از زیر این مکان در حال عبور بود و هزار اما و اگر دیگر سؤال‌هایی‌ست که من نه شما مسئول، باید به آنها پاسخگو باشید.

بازدید:۳۰۹
نجلا درخشانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
0
0
با عرض سلام و خسته نیاشید خدمت شما دوست گرامی باید عرض کنم که شهرداری آبادان در بین کارکنان خود هیچ کارشناس مرمت و تحصیلکرده ای در این رشته ندارد و علی رغم پیگیریهای مداوم بنده جهت بکارگیری یک کارشناس مرمت باتوجه به نیاز شدید منطقه، هیچ نتیجه ای حاصل نشد بنابراین بهترین حالت ممکن اینست که تمامی میراث فرهنگی و بافت قدیمی آن ویران شده و از بین برود تا شاید مسؤلین علل خصوص شهردار محترم آبادان گوشه چشمی به این امر مهم بیاندازند و شهردار محترم آبادان در بیانات خود اعلام نکند که ما میخواهیم از مهندسین عضو سازمان نضام مهندسی آبادان در پروژه های شهرداری استفاده کنیم در حالی که هر مهندسی که به شهرداری مراجعه میکند یه دلایل نامعلومی با بکارگیری او مخالفت میشود…..
با تشکر از خبر مهم شما
درخشانی
کارشناس مرمت و احیاء بناهای تاریخی
عضو نظام مهندسی آبادان