لب خط مرگ میبخشد
در میانِ امروز و فردا کردن مسئولان برای ساماندهی وضعیت خطوط ریلی در ۲ منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران، این اهالی لب خط هستند که جان میدهند.
آنطور كه از اولماه جاري تاكنون 2نفر از اهالي لب خط، در پي برخورد با قطارهاي عبوري از نزديكي خانههايشان، كشته شدهاند.يكي از اين افراد، مردي 35ساله بوده كه بعد از ظهر پنجشنبه 2ديماه با قطار برخورد كرده و جان سپرده است. ديگري نيز چهارشنبه هفته گذشته در محدوده محله خليجفارس شمالي پس از برخورد با قطار در دم جانش را از دست داده است.
البته اينكه برخورد آنها با قطار با قصد خودكشي رخ داده است يا خير را تحقيقات بازپرس و پزشكي قانوني مشخص ميكند اما به هرحال مردم لب خط، امنيت جاني ندارند. هر آن ممكن است عبور قطارهاي پرسرعت تبريز به تهران در ساعات بين 3تا 9صبح و قطارهاي ساعات شبانه تهران به سمت تبريز يا اهواز حادثهاي ناگوار را در اينجا رقم بزند. آنطور كه ديروز صبح هم اگر هوشياري يكي از اهالي محل نبود، قطار جان يكدانشآموز ابتدايي را ميگرفت.
به هرترتيب ميتوان در يككلام گفت كه اوضاع در حاشيه خطوطي ريلي مناطق جنوبي پايتخت بسيار وخيم است. همين موضوع، يا مرگ دفعتي شهروندان را سبب ميشود يا مرگ تدريجي آنها را. شايد اين واژهها شايسته بيش از 75هزار سكنه لب خط 2 منطقه مذكور نباشد اما اين واقعيتي است كه رخ ميدهد.
زيرگذرهاي خودرويي و عابرپياده قديمي و تاريك، تجمع سارقان و معتادان كارتنخواب در حاشيه خطوط ريلي و نبود حصارهاي ايمني در بعضي از نقاط، فقط قسمتي از مشكلات موجود در اين بخش از شهر است. شايد به همينخاطر باشد كه برخي از اهالي لب خط براي نيفتادن در دام سارقان، خطر كرده و عبور از روي ريلهاي قطار را به عبور از زيرگذرهاي موجود ترجيح ميدهند. در اين بين، معلوم نيست چرا مسئولان براي اتخاذ يكتصميم، اينقدر دست دست ميكنند.
چه آنكه چند نماينده مجلس فعلي، مدتهاست ميخواهند از لب خط بازديد كنند و هنوز وقت نكردهاند! و ديگرآنكه شركت راهآهن سالهاست وعدههاي رنگارنگ براي ساماندهي حاشيه خطوط ميدهد. همچنين كميسيون عمران شوراي شهر تهران همچنان نمايندهاي را براي تعيين تكليف زمينهاي روسطحي و حاشيهاي مشخص نميكند.
آنهايي كه وقت ندارند
خطوط ريلي مناطق 17و 18از 2منظر مشكلات عديدهاي را براي شهروندان ساكن در نزديكيشان بهوجود آوردهاند. در آنجا كه خطوط راهآهن به زيرزمين منتقل شدهاند، برخي از خانهها بهخاطر جتفنهاي تونل بهخود ميلرزند. در محدوده شادآباد هم حاشيه خطوط ريلي به محلي براي تجمع معتادان و بزهكاران تبديل شده است.
تخليه غيرقانوني نخاله و زباله در فضاي روي تونلها، باريك بودن برخي از كوچههاي حاشيه خطوط و در مجموع وضعيت نابسامان محلههاي اطراف ازجمله مشكلاتي است كه مردم در مناطق 17و 18از حدفاصل بزرگراه شهيدچراغي تا رودخانه كن با آنها دست و پنجه نرم ميكنند. مشكلات اهالي ساكن در بخش غربي رودخانه كن اما از منظر ديگري مطرح است، آنها حدودا 4سالي ميشود كه منتظرند تا وعده زيرزميني شدن خطوط ريلي به طول 1100متر تحقق يابد درحاليكه شركت راهآهن اعلام ميكند اين كار اساسا عملي نيست.
آنطور كه وحيد عليقارداشي، مديركل دفتر مهندسي و نظارت تاسيسات زيربنايي شركت راهآهن به همشهري اعلام كرده براي آنكه پس از رودخانه، دوباره خطوط ريلي به زيرزمين منتقل شوند بايد رمپي به طول يككيلومتر احداث شود. بهعبارت ديگر در اين شرايط خطوط پس از محله خليجفارس شمالي و در نزديكي ايستگاه نيكپسندي به زيرزمين منتقل ميشود و اينگونه دردي از اهالي آنجا دوا نخواهد شد.
حال، شايد سر و سامان گرفتن 4زيرگذر موجود در اين بخش، نصب حصارها و ديوارهاي صوتي لازم، فراهم كردن شرايط براي افزايش امنيت محله مثل نصب برجهاي نور و چراغهاي روشنايي مناسب و فضاي سبز شدن فضاهاي خاكي اطراف، كوچكترين خواسته اهالي باشد؛ درصورتي كه اين مسائل هم در پيچ و خم بينسازماني گير كرده و رنگ اجرايي بهخود نميگيرند.
روز گذشته فيضالله وطني و علياكبر همتي، 2شورايار محله خليجفارس شمالي، نسبت به اينكه موضوعات اهالي لب خط ناديده گرفته شده، گلايه كردند و گفتند: «ماندهايم چطور يكنماينده مجلس براي رسيدگي به مشكلات حوزه انتخابيه خود، اصلا وقت ندارد.» ايندو اگرچه اشارهاي به نام نماينده مربوطه نكردند اما ميتوان حدس زد كه منظور آنها مهدي شيخ بوده است.
او كه در جلسهاي اوايل آذرماه امسال گفت بهزودي از لب خط بازديد ميكنند، اين روزها اما ميگويد چون درگير مسائل لايحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96هستند، وقت بازديد ندارد. اين در حالي است كه اصليترين گره در بازگشايي مشكلات، با اختصاص رديف بودجهاي براي اين منظور باز ميشود. البته در مجلس پيشين هم چند نماينده مجلس، ازجمله حسين طلا، لاله افتخاري، سيدمهدي هاشمي، سيدبهلول حسيني و محمد عليپور از لب خط بازديد كردند ولي هيچگاه مشكلات حل نشد.
جلسه با مديرعامل جديد راهآهن در راه است
فضاي اطراف خطوط ريلي 2منطقه 17و 18، 27هكتار وسعت دارد. ساماندهي اين فضا در گروه واگذاري آن به مديريت شهري است. تيرماه امسال وقتي كه محسن پورسيدآقايي، مديرعامل مستعفي شركت راهآهن به شوراي شهر تهران رفت، قرار شد راهكارهاي لازم براي اين منظور در جلسات مشتركي استخراج شود.
از آن زمان گويا تنها يكجلسه در كميسيون عمران شوراي شهر تهران تشكيل شده است. اگرچه محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران و اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران اعلام كردهاند كه مدتي كار بهدليل جابهجايي مديرعامل شركت راهآهن پيش نرفته و بايد با سعيد محمدزاده، مديرعامل جديد جلسهاي بگذارند. پيرهادي در عين حال بحث را فراتر از شركت راهآهن دانست و به همشهري گفت: «ميتوان موضوع را از طريق هيأت دولت نيز پيگيري كرد. از سوي ديگر رقمي كه بايد براي واگذاري زمينها به راهآهن پرداخت شود را ميتوان با يككارشناسي دقيق با توجه به كاربرد زمينها بهدست آورد و آنرا از طريق حسابهاي فيمابين، با دولت حساب كرد.»
بازدید:۷۲۵
منبع: همشهری