معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی خبرداد
دانشکده علوم پایه و فناوریهای نوین علوم پزشکی راهاندازی میشود
معاون سابق جهاد دانشگاهی از تاسیس دانشکده علوم پایه و فناوریهای نوین علوم پزشکی خبر داد و گفت: شورای گسترش آموزش وزارت بهداشت طی دو هفته گذشته با تاسیس این دانشکده موافقت کرد. این دانشکده میتواند در تراز بینالمللی جایگاه برجستهای داشته باشد و انجام کارهای پژوهشی را تسهیل کند.
دکتر قرنفلی در گردهمایی روسای سازمانها، واحدها، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با بیان اینکه آموزش عالی جهاد دانشگاهی بخش قابل توجه و مهمی از پیکره جهاد است و سهم بسزایی در فعالیتهای جهاد داشته و در آینده نیز خواهد داشت، اظهار کرد: در زمینه آموزش عالی، دانشگاه علم و فرهنگ، علم و هنر، موسسه آموزشی آموزش عالی خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، همدان، کاشمر و گیلان داریم که از نظر ظرفیتها و امکانات و خدمات و فعالیتهایی که صورت میگیرد، قابل توجه است.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی افزود: هم اکنون در زمینه آموزش عالی 280 نفر عضو هیات علمی و 27 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که بیش از 10 درصد ظرفیت دانشجویی جهاد، به مقطع تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: 104 هزار مترمربع فضای فیزیکی و آموزشی در اختیار آموزش عالی است که بیش از 30 درصد توسعه فضای آموزش عالی ظرف دو تا سه سال اخیر صورت گرفته است.
دکتر قرنفلی با بیان اینکه حاصل تلاش آموزش عالی جهاد طی 23 سال اخیر، به این سمت بوده که توانسته بیش از 60 هزار دانشآموخته را تقدیم جامعه کند و حدود 380 رشته محل را پوشش دهد.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی افزود: همچنین بیش از 600 مقاله علمی در آموزش عالی داشتیم که نیمی از این مقالات بینالمللی هستند.
دکتر قرنفلی ضمن تاکید بر اینکه جهتگیری آموزش به سمت پژوهش و رفع نیازهای کشور است، اظهار امیدواری کرد که بحث تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی گسترش بیشتری یابد تا نقشآفرینی در حوزه پژوهش توسعه پیدا کند.
وی ضمن اشاره به نگارش 70 نوع کتاب در آموزش عالی اظهار کرد: طبق گزارش سالانه وزارت علوم از درصد میزان قبولی دانشجویان کارشناسی به کارشناسی ارشد، جهاد دانشگاهی در سال 94، توانست در این ارزیابیها رتبه خوبی را کسب کند به گونهای که بالای 30 درصد قبولی در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم. این در حالی است که این شاخص در دانشگاههای بزرگ کشور بین 30 تا 40 درصد است.
وی همچنین با اشاره به جذب 57 دانشجوی برتر در جهاد دانشگاهی اظهار کرد: آموزش عالی جهاد دانشگاهی در حوزه علمی – کاربردی نیز جایگاه خوبی دارد و تاکنون 40 مرکز علمی – کاربردی در کشور تاسیس کردهایم که 10 درصد دانشجویان علمی – کاربردی کشور در مراکز جهاد مشغول تحصیل هستند. از طرفی 140 هزار مترمربع فضای فیزیکی مراکز علمی – کاربردی است که نزدیک به 30 درصد این موضوع در دو الی سه ساله اخیر رخ داده است.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر اینکه دستیابی به کیفیتهای بالاتر نیازمند افزایش سرمایهگذاری در حوزه آموزش عالی است، به دورههای پژوهشمحور اشاره کرد و گفت: بیش از 150 دانشجوی دکترا در پژوهشکدهها مشغول تحصیل هستند که این موضوع فرصت طلایی برای جهاد محسوب میشود همچنین 16 پروژه در پژوهشگاه علوم انسانی در حوزه آینده پژوهی تدوین شده است که اگر قرار بود طبق روالهای موجود این 16 پروژه را انجام دهیم، نیاز به حداقل 10 سال زمان داشتیم اما توانستیم این میزان کار را ظرف مدت 3 الی 4 سال به صورت متمرکز انجام دهیم.
دکتر قرنفلی تصریح کرد: اگر خواهان ورود به پژوهشهای نوین هستیم، باید بهرهمندی از نیروها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در دستور کار قرار دهیم البته وزارت علوم علاقه چندانی نسبت به بخش پژوهش ندارد اما میتوانیم با همکاری دانشگاههای خود این مسئله را تداوم بخشیم و بحث تحصیلات تکمیلی را ادامه دهیم.
درآمد بیش از 60 میلیارد تومانی آموزش تخصصی در سال 94
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی در ادامه به آموزشهای تخصصی نیز اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از ظرفیتهای آموزش عالی اختصاص به آموزشهای تخصصی دارد.
وی تصریح کرد: در تحلیلهای اولیه به این برآورد رسیده بودیم که آموزش ما مبتنی بر یک نظام دو پایه شکل گرفته است. به گونهای که نیازهای بالفعل جامعه و توانمندیهای ما برای تامین این نیازها دو مولفه مربوط به همه موسسات آموزشی شده بود که این موضوع چندان زیبنده جهاد نبود.
وی ضمن تاکید بر اینکه به دلیل اینکه این موضوع فاقد هویت علمی بود، اصلاح نظام آموزشی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ظرف 3 سال اخیر به شناسایی فضا و تعریف فضای جدید در حوزه تخصصی کردیم و آموزش پژوهی را در دستور کار قرار دادیم. همچنین با انجام مطالعات نیازسنجی با حوزه پژوهش جهاد ارتباط نزدیکتری برقرار کردیم و نگرش جدید در حوزه تخصصی آموزش به تدریج متولد شد.
دکتر قرنفلی ادامه داد: آموزشهای تخصصی نوین و مهارتهای پیشرفته را در دستور کار قرار دادیم و به دنبال تثبیت برند ملی در بحث آموزش بودیم که در این زمینه در بحث صنعت نفت و گاز، آیتی، سلامت خانواده و ایمنی ورود کردیم که پایههای برند شدن فراهم شده و طی دو تا سه سال آینده به صورت رسمی شکل میگیرد.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر همگنی برنامههای جهاد دانشگاهی با مسائل و چالشهای جامعه اظهار کرد: نقش آموزش، پاسخگویی به نیازهای جامعه در حد تواناییهای خود است که به عنوان مثال زمانی که موضوع کمبود آب در کشور مطرح شد، جهاد دانشگاهی برنامههای آموزشی در این خصوص را در دستور کار قرار داد که در این زمینه اقداماتی همچون ارائه برنامه آموزشی برای احیای دریاچه ارومیه و آموزش به دانشآموزان جهت صرفهجویی در مصرف آب انجام شد.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر اینکه آموزش باید کیفی و اثربخش باشد، اثربخشی آموزش با محوریت بهرهوری مبتنی بر نوآوری را الزامی دانست و گفت: از سال 92 تا 95 رشد حدود 20 درصدی در درآمد و فراگیر بخش آموزش داشتیم. همچنین در آخرین آمار مربوط به سال 94 درآمد آموزش تخصصی بیش از 60 میلیارد تومان شد.
وی ادامه داد: این 20 درصد رشد در حالی به دست آمده است که کشور با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم میکند.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیتهای گزین اشاره کرد و افزود: یکی از مثالهای مربوط به فعالیتهای گزین بحث اعطای ماموریت آموزشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی است که البته این موضوع مسئولیت جهاد را بسیار سنگین میکند.
دکتر قرنفلی همچنین با بیان اینکه در حوزه روابط بینالملل نیز در حال طراحی سازمان ایریکا هستیم که این سازمان میتواند بستر خدمت در توسعه روابط بینالملل شود، اظهار کرد: همچنین تدوین کتب زبان انگلیسی به عنوان کار شاخص دیگری در دستور کار قرار گرفته که واحد جهاد قزوین عهدهدار این مسئولیت شده است که امیدواریم تا پایان سال 96 در قالب 8 مجموعه انجام شود.
معاون سابق آموزش جهاد دانشگاهی ضمن بیان اینکه آموزش مجازی یکی از عرصههای حائز اهمیت محسوب میشود، اظهار کرد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی میتواند فراگیران زیادی را در حوزه آموزش جذب کند.
بازدید:۱۳۹۰
منبع: ایسنا