کد خبر: ۳۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ 05 March 2017

منابع ریلی در بودجه 68درصد افزایش یافت

معاون وزیر راه شهرسازی بیان کرد: در راستای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای با احتساب خودروهای موجود و خودروهایی که تولید می‌شود باید هر خودرو در سال 1.3 میلیون تومان بابت توسعه ریلی و جاده‌ای پرداخت کند تا اهداف ما در این دو بخش در برنامه پنج‌ساله ششم محقق شود.
 امیر امینی امروز در نشست خبری اظهار داشت: اولین سند توسعه حمل و نقل کشور و طرح جامع حمل و نقل انتشار یافت. این طرح در سال 95 منتشر شد و با رعایت کامل امانت‌داری ما جرأت انتشار آن را پیدا کردیم.

وی ادامه داد: پایش و به روز رسانی سند توسعه حمل و نقل به طور مداوم در برنامه معاونت حمل و نقل وزارت راه قرار دارد و طی برنامه‌های پنج‌ساله به روز می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: این سند دو هفته قبل به تصویب شورای راهبردی رسید و پلان کامل آن توسط وزیر راه و شهرسازی روز گذشته امضاء شد. 

امینی ادامه داد: برای تحقق اهداف طرح جامع حمل و نقل 500 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تا سال 1404 مورد نیاز است. 

وی درباره بودجه سال 96، توضیح داد: با بررسی مصوبات مجلس در تبصره‌ها تغییراتی ایجاد شد.

وی ادامه داد:‌ در لایحه بودجه 96 پیوست یک کل بودجه سهم تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت راه و شهرسازی 8100 میلیارد تومان منابع است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی شده است 190 هزار میلیارد تومان منابع مالی به حمل و نقل تزریق شود که 77 هزار میلیارد تومان سهم منابع عمومی به قیمت سال 93 است.

امینی اظهار داشت:‌سرجمع 11 هزار و 800 میلیارد تومان منابع است که امیدواریم سال آینده محقق شود.

وی بیات کرد: از 8 هزار و 100 میلیارد تومان بودجه عمرانی 7 هزار و 400 میلیارد  تومان در بخش حمل و نقل است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش حمل و نقل در لایحه بودجه 96 246 طرح جاده‌ای د اریم که 36 هزار و 70 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه به آن اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین 48 طرح ریلی داریم که 35 هزار و 80 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه 96، به ان اختصاص یافته است.

 امینی بیان کرد: 8 طرح حمل و نقل هوایی داریم که 18 هزار و 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه 96 به آن اختصاص یافته است و برای سایر پروژه‌ها 52 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت:‌در لایحه بودجه 96د ر بخش مسکن 13 برنامه و 101 طرح داریم که 737 میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است. 

وی ادامه داد: در لایحه 96 تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل داشته‌ایم که شامل رشد 68 درصدی منابع بخش ریلی در لایحه بودجه 96 نسبت به بودجه 95 و کاهش 23 درصدی منابع بخش جاده‌ای نسبت به بودجه 95 است. اما در کل 5 درصد در بخش منابع رشد داشته‌ایم.

  وی گفت:‌در حوزه مسکن و شهرسازی هم 36 درصد کاهش اعتبارات نسبت به سال 95 داشته‌ایم. 

*لزوم اخذ عوارض از خودروها برای توسعه ریلی و جاده‌ای

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای اعم از راه اصلی، بزرگراه و آزادراه و توسعه زیرساخت‌های ریلی منابع مالی کافی لازم داریم.

وی توضیح داد: با احتساب خودروهای موجود در کشور و خودروهایی که تولید می‌شود اگر هر خودرو حدود 950 هزار تومان در سال برای توسعه جاده‌ای و 350 هزار تومان در سال برای توسعه ریلی سرجمع 1 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کند خواهیم توانست ظرف 5 سال به اهداف توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی دست یابیم.

 * توسعه آزادراه‌ها 50 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد 

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در برنامه ششم 5 محور اساسی در حوزه حمل و نقل و سه محور اساسی در حوزه توسعه سکونتگاه‌های شهری و مسکنی داریم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم تصمیم مناسبی که اخذ شد این بود که باید 25 درصد شبکه قابل توسعه حمل و نقل جاده‌ای از سوی بخش خصوصی مورد پذیرش باشد یعنی با احتساب 2500 کیلومتر آزادراه موجود و غیر از آن باید در برنامه ششم 5 هزار کیلومتر آزادراه و یا بزرگراه تبدیل به آزادراه کنیم که جمعا 7500 کیلومتر آزادراه تا پایان برنامه ششم داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر 12 هزار میلیارد تومان قرارداد توسعه آزادراه‌ها و بخش خصوصی داریم که سرجمع 5 هزار کیلومتر است. 

وی بیان کرد: این میزان آزادراه 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌خواهد که باید 35 هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوص تأمین شود.

وی گفت:‌برای توسعه شبکه ریلی هم توسط بخش خصوصی پیش‌بینی کرده‌ایم 10 درصد شبکه توسط بخش خصوصی به قطارهای پرسرعت اختصاص یابد که شامل هزار کیلومتر توسعه شبکه ریلی است. 

وی بیان کرد: همچنین احداث شبکه حمل و نقل حومه‌ای نیز دنبال می‌شود که پیش‌بینی جابه‌جایی مسافر تا 40 میلیون در حومه کلانشهرها نیز وجود دارد. 

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: در حوزه مسکن توسعه سکونتگاه‌ها و بازآفرینی شهری در کنار نوسازی و بازسازی بافت فرسوده از محورهای برنامه ششم است.

امینی یادآور شد: سرمایه‌گذاری بانک‌ها، نهادهای مالی و بخش خصوصی در حوزه مسکن باید 370 هزار میلیارد  تومان در برنامه ششم باشد.

* بدهی 9 هزار و 200 میلیارد تومانی وزارت راه به پیمانکاران، مشاوران و غیره 

وی اظهار داشت: مبلغ 9 هزار و 200 میلیارد تومان بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران، مشاوران و.. در سامانه وزارتخانه ثبت شده است ضمن آنکه بخشی هم ثبت نشده است که قابل محاسبه نیست و ممکن است 50 درصد رقم مذکور باشد.

 معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای پرداخت بدهی‌ها در سال 95 و لایحه بودجه 96 پیش‌بینی مناسبی داشته‌ایم که اصلا به منابع اعتباری ردیف‌ها بستگی ندارد.

امینی بیان کرد: از اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت امکان پرداخت بدهی‌ها است.

وی افزود: در قانون بودجه 95 و اصلاح آن نتوانستیم چندان از اسناد خزانه استفاده کنیم و از مجموع ارقام بودجه 2 هزار و 800 میلیارد  تومان اسناد خزانه، 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و احتمال 1400 میلیارد تومان ظرف چند روز آینده محقق شده است.

وی افزود: اگر دولت بتواند 2500 میلیارد تومان منابع مالی نقدی به ما بدهد امسال بخشی از مطالبات نیروی انسانی و حق‌الزحمه نیروهای کارگری را می‌پردازیم.

 معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: 95 هزار شاغل مستقیم در پروژه‌های عمرانی وزارت راه بدون احتساب راه‌های روستایی داریم که با احتساب راه‌های روستایی این رقم به 123 هزار نفر در پروژه‌های وزارت راه افزایش می‌یابد و با احتساب خانواده‌ها در واقع 450 هزار نفر از پروژه‌های راه ارتزاق می‌کنند.

بازدید:۵۷۹
منبع: فارس