کد خبر: ۳۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ 10 April 2017

شورای شهر مطلوب ترکیبی از رشته‌های تخصصی

به‌طورکلی مدیریت شهری زمانی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در چهارچوب سیاست‌های شهری صحیح و برنامه‌ریزی‌شده حرکت کند.
تجربه جهانی نشان می‌دهد که دولت تصدی گرا، دولت موفقی نیست و دولتی موفق است که با بهره بردن از روش مدیریتی تسهیل‌گرایانه، امور مردم را بر اساس یک سازوکار متناسب و مطالعه شده به خود مردم واگذار نماید و بهترین راه، سهیم نمودن مردم و نخبگان در قدرت و مدیریت، در نظام شورایی حاصل گردیده که حاصل رأی مردم به روش فراگیر است.
شایسته‌سالاری اصل مهم انتخابات شورای شهر

در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اعتقاد به اینکه اهمیت شورای شهر در ارتقای ساخت‌وساز کشور بر همگان واضح و مبرهن است گفت: اگر بخواهیم در شهرها کارکرد درستی در امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حتی در امور اجرایی داشته باشیم، لازم است که برای این موضوع نگاه سیستمی داشته باشیم.

علی‌اکبر رمضانی  گفت: در این سیستم ازلحاظ عناصر مدیریت شهری مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند در توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشد، توجه به موضوع برنامه‌ریزی و بودجه، ارزیابی عملکرد و بهبود روش‌ها است که این‌ها در حیطه نظارت شوراهای اسلامی شهرها است.

وی بابیان اینکه شهروندان با انتخاب درست و شایسته‌سالاری به‌صورت غیرمستقیم نقش تعیین‌کننده در این عملکردها و توسعه پایدار شهردارند. اظهار داشت: جامعه تخصصی برآیند فعالیت اعضای متخصص است. به این صورت که اگر اعضای شورای شهر دیگاه و نظرات تخصصی به مسائل شهر داشته باشند می‌توانند با تأثیر بر شهرداری‌ها و حفظ ضوابط و عملیاتی کردن قوانین عمرانی در ارتقای کیفیت شهرها مؤثر و دخیل باشند.

رمضانی گفت: اگر شورای شهر ناکارآمد داشته باشیم شاهد اغتشاش و بر هم ریختگی شدیدی در ساخت‌وسازها و کیفیت و کمیت زندگی شهروندان خواهیم بود. اگر به دنبال یک شهر خلاق و یک شهر زندگی هستیم، نیاز به شورای شهر قوی، متخصص و تأثیرگذار داریم. اعضای این شوراها می‌توانند در مقابل زیاده‌گوی‌های شهرداری‌ها و بر خی از قانون‌شکن‌ها ایستادگی کنند.

عضو شورای مرکزی هفتم نظام مهندسی در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب اعضای شورای شهر از 7 رشته نظام‌مهندسی می‌تواند در ارتقای کیفیت شهرها مؤثر باشد گفت: یک شهر از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی تشکیل‌شده است اگرچه وجود مهندسان هفت رشته می‌تواند تأثیر پررنگی در بخش عمران و سازه شهر ایفا کنند اما نمی‌توانند در تمامی ابعاد تاثیرات مؤثری داشته باشد.

وی بابیان اینکه وجود اعضای 7 رشته نظام‌مهندسی در شورای شهر الزامی است گفت: تعداد منتخبان رشته های مهندسی باید نسبت درست و منطقی با دیگر اعضا داشته باشد. اما به‌طور اخص در کلان‌شهرها به علت ارتقای وضعیت ساخت‌وساز و بارها و فشارهای متعدد ترافیک، تأسیسات، سازه و بخش‌های عمرانی و...نیاز کمتری به اعضای رشته های مهندس نسبت به شهرهای کوچک وجود دارد .

وی در این خصوص تاکید داشت:در کلان شهرها باید اعضای منتخب از تمام رشته‌های فنی و اجتماعی باشد؛ اما در شهرهای کوچک نیاز است وزنه ترازو در قسمت منتخبان هفت رشته نظام‌مهندسی ثقیل‌تر باشد؛ زیرا این شهرها در 7 رشته فوق با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

رمضانی درنهایت گفت: به‌هرحال هر چه اعضای شورای شهر متخصص‌تر باشند می‌تواند در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز قوی‌تر عمل کنند.

شورای شهر مطلوب ترکیبی از رشته‌های تخصصی

همچنین در این زمینه رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان بابیان اینکه شورای شهرها باید ترکیبی از رشته‌های تخصصی و مرتبط با مدیریت شهر باشد گفت: شوراهای اسلامی شهر و شهرداری به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی درروند اداره شهر ایفاء می‌کنند.

حسن مجتبی زاده  گفت: با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آن‌ها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیرقابل‌انکاری دارد.

وی گفت: مبحث مدیریت شهری به‌منظور جلوگیری از تراکم انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و افزایش میزان توسعه و پویایی اقتصادی و اجتماعی از مباحث اساسی است که عدم توجه به آن ممکن است موجبات نارضایتی‌های اجتماعی، اقتصادی و چه‌بسا سیاسی را فراهم آورد.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان بابیان اینکه باید در انتخاب اعضای شورای شهر فرمولی در نظر گرفته شود گفت: در حال حاضر در بیشتر شهرها اعضای شورای شهر به مسائل شهری تسلط کافی نداشته و این موضوع باعث شده است خروجی جلسات ارگان‌های مختلف با اعضای شورای شهر مباحث مطلوب نباشد.

مجتبی زاده در ادامه اظهار داشت: حضور برخی از افراد در شورای شهر مفهومی جز استهلاک سرمایه و عقب‌گرد در مدیریت شهری ندارد.

عضو شورای مرکزی هفتم سازمان نظام‌مهندسی کشور بابیان اینکه نگاه انتخابات اعضای شورای شهر باید کاملاً فنی و تخصصی باشد گفت: بنده موافق صدر درصدی حضور اعضای شورای شهر از 7 نیستم زیرا شهرهای ما به همان میزان که نیازمند مهندسان مسائل شهری هستند نیازمند متخصصان حوزه اجتماعی و فرهنگی هم هستند.

وی درنهایت گفت: شوراها به‌عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی هستند و به‌نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم هستند. مردم با عضویت خود در شوراها به‌نوعی در حاکمیت شریک شده و خرد جمعی آن حاصل ثمره خدمات و رفاه عمومی خواهد شد. شوراها زمینه بروز استعدادها و خلاقیت‌ها و مدیران جوان و تازه‌نفس در انجام امور مدیریتی کشور را فراهم می‌کنند.

کرسی‌های شورای شهر باید مطابق با نیازهای شهری باشد

در نهایت عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان فارس بابیان اینکه نقش شوراهای اسلامی در اداره جامعه بر شهروندان پوشیده نیست گفت: ورود اهل فضل ، دانش ، متخصص و کارآمد در شوراهای اسلامی شهر و روستا برای خدمت به مردم اهمیت فراوان دارد بنابراین کسانی که می‌خواهند وارد شوراهای اسلامی شوند علاوه برداشتن شرایط عضویت در شوراها باید به قوانین و مقررات اداره شهر و روستا آشنا بوده و بتوانند وظایف خو را به‌درستی انجام دهند

طاهره نصر  گفت: این اعضا می‌توانند با اتکا به مدیریت شهری تخصصی در ارتقای کیفیت شهرها مؤثر باشند. دوام حرکت و ارتقاء شوراها برای مردم و نظام آن‌هم در جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران و گره‌گشایی در کار مردم در حوزه‌های گوناگون اعم از اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و سایر امور رفاهی، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی گفت: به طور کلی شوراها می‌توانند بر سرعت رشد و توسعه پایدار کشور بیفزایند و سرمایه‌های انسانی کشور را در خدمت اهدافی بلند، به‌کارگیرند.

عضو شورای مرکزی هفتم بابیان اینکه استفاده از طیف‌های مختلف در شورای شهر می‌تواند برآیند نهایی مطلوبی در کشور ایجاد کند گفت: همان اندازه که شورای شهر به 7 رشته مهندسی نیاز دارد به اعضای جامعه‌شناس و روانشناس نیز نیازمند است.

وی درنهایت گفت: کرسی‌های شورای شهر باید به‌صورت نیازهای جامعه تقسیم‌بندی شده و از هر گروه منتخبی در این ارگان مؤثر داشته باشیم.

بازدید:۴۶۷
منبع: صما