برگزاری ۱۶ کارگاه آموزشی خطوزیربنا و علائموارتباطات در روز دوم سمینار UIC
۱۶ کارگاه آموزشی خطوزیربنا و علائموارتباطات در دومین روز سمینار منطقهای UIC در شرکت راهآهن با حضور کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد.

در حاشیه دومین روز سمینار منطقهای معرفی فعالیتها و پروژههای بخش ریل سیستم اتخادیه بین المللی راهآهنها UIC، حمید خورانی عضو کمیته UIC و نماینده اداره کل خط و سازههای فنی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهراسازی گفت: روز دوم سمینار به مباحث خط و زیربنا بهعنوان یکی از مهمترین واحدهای معاونت فنی و زیربنایی اختصاص یافته است؛ زیرا فعالیت این واحد شامل اقدامات متعددی ازجمله روسازی، زیرسازی، گذرگاههای همسطح و غیر همسطح، جوش، سوزن، ریل، ادوات و کنترل کیفیت تمامی قطعات و ... میشود.
وی افزود: سمینار امروز شامل شش کارگاه آموزشی است که یکی از مهمترین اهداف برگزاری این کارگاهها آشنایی کارشناسان و مدیران شرکت راهآهن ایران و UIC و همچنین شناخت ظرفیتها و فرصتهای موجود در داخل و خارج کشور است.
خورانی بابیان اینکه کارگاهها بر اساس اهمیت موضوع و نیازسنجی در داخل کشور انتخاب شدهاند گفت: به همین خاطر گزارشهای ارائهشده از سوی اساتید بینالمللی بهصورت کلی عنوان میشود و فقط باهدف توضیح فرایندههای بینالمللی مطرح میشود.
عضو کمیته uic و نماینده اداره کل خط و سازههای فنی با اشاره به کارگاه مقاومسازی، بهسازی لرزهای پلهای بزرگ طاقی سنگی در راهآهن ایران و مانیتورینگ پلهای مهم شبکه راهآهن کشور در ایران بیان داشت: با توجه به توانایی راهآهن ایران امروز علاوه بر مانیتورینگ نتایج اطلاعات حسگرها، قادر به مانیتورینگ تصویری پل و خطوط نیز هستیم. همچنین بحث مقاومسازی و بهسازی لرزهای بهمنظور شناسایی وضعیت فعلی پلهایی با قدمت بالا مطرح میشود تا بهطور اتفاقی دچار خروج از شبکه نشویم. بلکه علاوه برافزایش عمر بهرهبرداری مقاومت آن را افزایش دهیم.
وی افزود: با این اقدام میتوانیم از محورهای 20 و 22.5 تن تا 25 تن بهرهبرداری کرد.
خورانی در ادامه به کارگاه پدهای زیر تراورس و لایههای زیر بالاست-تاثیر آن بر روی تعمیر و نگهداری و توزیع فرسودگی خطوط و کارگاه روشهای افزایش گاباری تونل در خطوط تحت بهرهبرداری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر خطوط ما تک خطه هستند و امکان بستن خط برای افزایش گاباری وجود ندارد. باهدف شناخت رویکرد بینالمللی در موارد مشابه و خطوط گرم این کارگاه انتخاب شد.
عضو کمیته uic و نماینده اداره کل خط و سازههای فنی در ادامه گفت: در کارگاه فرایند تبدیل خط بالاستی به خطوط اسلب ترک که خطوط ما به خطوطی با دال بتنی تبدیل میشوند و بالاست در آن جایگاهی ندارد، رویکرد راهآهن چگونگی اجرای این کار با حداقل زمان مسدودی خط است.
به گفته وی در بحث استخراج اطلاعات و سنجش و پردازش پارامترهای هندسی خط در کشورهای دیگر، در راهآهن ایران ماشینآلاتی تحت عنوان ماشین، EM120 یا ماشین اندازهگیری خط مشغول به کار هستند که یکسری از اطلاعات را ضمن عبور از خط سنجش میکند؛ و هدف از برگزاری این کارگاه شناخت سایر روشها و پارامترهای مورداستفاده در جهان و میزان بهرهگیری از این روش است.
خورانی با اشاره به کارگاه روشهای مدرن برای ایمن کردن خطوط و مؤلفههای آنها در مناطق در معرض شن و ماسه تصریح کرد: بسیاری از محورها مانند محورهای ریلی زاهدان و هرمزگان و خطوط شرق کشور که از مناطق کویری عبور میکنند با مشکل هجوم شن و ماسه روبرو هستند؛ زیرا مناطق ماسه گیر با معضلات متعددی مواجه میشود ازجمله اینکه امکان تردد قطار وجود ندارد و درواقع خط نیاز به پاکسازی پیدا میکند، از طرف دیگری برخی مقاطع سولفاته است که باعث خوردگی ادوات و کاهش عمر مفید آن میشود؛ اما اگرچه ما از روشهای متعددی برای جلوگیری یا مقابله با پدیدههای مذکور استفاده میکنیم، اما باهدف شناخت راهکارها و روشهای بینالمللی موضوع این کارگاه انتخاب شد.
این کارشناس گروه سامانههای مدیریتی و بررسیهای فنی خاطرنشان کرد: برگزاری این کارگاهها باعث میشود که کارشناسان ایرانی از اقدامات فنی، تجربی و علمی بینالمللی مطلع شوند و از طرفی کارشناسان ایرانی میتوانند بهراحتی با کارشناسان UIC و کمیته UIC تعامل و ارتباط برقرار کنند.
وی در ادامه گفت: یکی از دغدغههای ما نواحی محسوب میشود و برای این سمینار از هر ناحیه سه نفر در سطح مدیران و کارشناسان دعوت شد که بیشترین استقبال از جانب مدیران نواحی بود. در ضمن با توجه به رویکرد فنی و زیربنایی این سمینار از بخشهای مختلف معاونت فنی و زیربنایی شرکت راهآهن در این سمینار شرکت کردند که درمجموع دو روز مجموع شرکتکنندگان به 600 نفر میرسد که شامل مدعوین وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و سایر بخشها بهعلاوه کارشناسان UIC فعال در منطقه خاورمیانه میشود.
گفتنی است در روز دوم سمینار منطقهای معارفی فعالیتها و پروژههای بخش ریل سیستم اتحادیه بینالمللی راهآهنها UIC، ۱۰ کارگاه از سوی شرکت راهآهن و کارشناسان UIC برگزار شد که پایان هر کارگاه با پرسش و پاسخ همراه بود.
شایان ذکر است، سخنرانان خارجی این سمینار آقایان ژان پیر لوبینو مدیرکل UIC، فرانسیسکو خوزه کاردوسو رئیس فوروم ریل سیستم UIC و مشاور ارشد هیئت مدیره و مدیر زیربنای راهآهن پرتغال، دکتر مارک آنتونی مدیر فوروم ریل سیستم UIC، تئودور گرادیناریو مشاور ارشد و مسئول بخش مدیریت دارایی های UIC و فرانسیس بدل رییس پایگاه دیجیتال سازی UIC بودند.
بازدید:۶۴۰