کد خبر: ۳۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ 18 May 2017

انتقاد از حداقلی بودن شرایط ثبت‌نام کاندیداهای انتخاباتی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نهادهای مدنی و احزاب باید در مقابل کاندیداهای خود پاسخگو باشند گفت: اگر نهادهای مدنی و احزابی شکل بگیرند که پاسخگوی عملکرد منتخبان باشند، به طور قطع می تواند منجر به این شود که مردم انتخاب بهتری داشته باشند.
هادی حق شناس افزود: در حال حاضر در کلانشهری مثل تهران بیش از هزار نفر کاندیدای انتخاباتی وجود دارد و طبیعی است که در این شرایط انتخاب برای مردم دشوار و سخت باشد و احزاب در زمینه انتخاب بهترین افراد می توانند بسیار اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: آنچه در نظام سیاسی غرب وجود دارد به این ترتیب است که وقتی یک، دو یا چند حزب، کاندید انتخاباتی معرفی می کنند، هرچند که مردم به آنها رای می دهند اما احزاب هم باید در مقابل عملکرد کاندیداها پاسخگو باشند.

این کارشناس با انتقاد از اینکه در ایران پاسخگویی به صورت انفرادی از سوی تک تک نامزدهای انتخاباتی انجام می شود گفت: درواقع جریانات سیاسی چون در قالب احزاب شکل نمی گیرند، پاسخگوی نامزدها نیستند. لذا اگر احزاب و نهادهای مدنی به درستی شکل بگیرند، می تواند منجر به این شود که انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان با شفافیت بیشتری انتخاب خود را انجام دهند.

حق شناس در پاسخ به اینکه آیا عضویت افراد به صرف داشتن نفوذ سیاسی، مالی و... در شوراها یک نقطه ضعف قانونی محسوب می شود گفت: در عین حال که نفوذ سیاسی می تواند یک نقطه قوت باشد، نفوذ مالی به یقین یک نقطه ضعف نه صرفا در انتخابات شوراها بلکه در سایر انتخابات است و می تواند افکار عمومی را به انحراف بکشاند و در این قضیه شکی وجود ندارد.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: برای اینکه انتخابات بهتری انجام شود، راهی نداریم به جز اینکه­ شفافیت انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را افزایش دهیم. یعنی اطلاعات بیشتری را در مورد کاندیداها و سوابق آنها در اختیار مردم بگذاریم و به انتخاب افراد اصلح و شایسته کمک کنیم.

حق شناس با تاکید بر اینکه شرط مهم افزایش و ارتقای امکانات و خدمات عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، رفاه اجتماعی و... برای شهروندان، حضور متخصصان مربوطه در شوراهای شهری است گفت: به تناسب کمیسیون هایی که در شوراهای شهری شکل می گیرد، به افراد متخصص و با تجربه در همان حوزه ­ها نیاز داریم.

وی افزود: برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید اطلاع رسانی درباره اهمیت شوراها و اهمیت کارکرد شوراها افزایش یابد و در این صورت انتخاب ها هم تخصصی تر خواهد شد.

حق شناس با ارائه دو مثال در این راستا تشریح کرد: برای نمونه اگر مردم بدانند که درصورت اجرای طرح جامع و تفصیلی شهرها معماری شهرهای کشور چشم نوازتر خواهد شد و این موضوع اجرایی نمی شود مگر اینکه درکمیسیون عمرانی شوراها و یا در کمیسیون زیربنایی شوراها متخصصان حضور داشته باشند و یا در بخش های فرهنگی، سینما و تئاتر موفقیتی نصیب شهر نخواهد شد مگر اینکه در کمیسیون فرهنگی شوراها افراد متخصص و صاحب نظر حضور داشته باشند، به یقین انتخاب مردم متاثر از سوابق کاندیداهای شوراها خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: لذا باید با اطلاع رسانی دقیق وظایف شوراها و مطالبات مردم به صراحت بیان شودو در چنین فرآیندی است که افراد متخصص و باتجربه جزو منتخبان شوراها خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی در ارزیابی خود از عملکرد شوراهای شهری در انجام وظایف قانونی خود گفت: تقریبا 18 سال از تاسیس شوراها می گذرد و وقتی این نهاد را با برخی دیگر از نهادها مثل مجلس شورای اسلامی که بیش از 100 سال از تاسیس آن می گذرد مقایسه می کنیم، می بینیم که به نسبت عملکرد موفقی داشته اما طبیعی است که راه درازی تا نقطه مطلوب در پیش داریم.

وی درخصوص راهکارهای پیشنهادی برای بهبود عملکرد شوراهای شهری در دوره جدید گفت: اگر قانون شوراها اصلاح شود و شروطی برای منتخبان گذاشته شود قطعا می تواند کارکرد و بهره وری شوراها را افزایش دهد.

حق شناس ادامه داد: اشکالی که در ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها وجود دارد این است که شرایط عموم برای ثبت نام یکسان و به عبارتی شروط ثبت نام حداقلی است و همه می توانند ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر محدودیت هایی برای کاندیداها در انتخابات شوراهای شهری گذاشته شود که بر مبنای آن صرف متخصصان امکان بیشتری برای ورود به شوراها داشته باشند حتما می توانیم شاهد کارکرد بهتر شوراها باشیم.

بازدید:۴۱۰
منبع: صما