بازگشت رشتههای مهندسی دریایی به دانشگاهها
بازگشت رشتههای مهندسی دریایی به دانشگاهها، طراحی و راهاندازی ترانستینر هوشمند توسط متخصصان داخلی، افزایش چشمگیر عملیات کانتینری در بندر شهید باهنر . . . از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت بود.

مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفتهای که گذشت به شرح زیر است؛
افزایش چشمگیر عملیات کانتینری در بندر شهید باهنر
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از تخلیه و بارگیری ۵۱۳ TEU کانتینر طی فروردین ماه سال ۹۶ و همچنین رونق چشمگیر آن در این بندر خبر داد.
محمد محسنی با تشریح گزارش عملکرد یک ماهه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر تابعه آن اظهار داشت: بیش از ۲۸ هزار و ۸۷۴ تن کالاهای غیر نفتی و ۳۳۴ تن کالای نفتی از بندر شهید باهنر، صادر و ۵ هزار و ۸۱۰ تن کالای غیر نفتی وارد این بندر شد.
استقبال از نقشآفرینی شرکتهای دانشبنیان در بندر شهیدرجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شرکتهای دانش بنیان می توانند با حضور در بخشهای مختلف بندر شهید رجایی، نقش آفرینی موثری در پیشرفت آن داشته باشند و از حمایت سازمان بنادر از ایجاد هنرستانهای دریایی خبر داد.
اله مراد عفیفی پور گفت: ایران یک کشور دریایی است و با تلاشهای صورت گرفته توسط این سازمان و انعقاد تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش، امسال مباحث دریایی در کتاب های درسی سطوح مختلف تحصیلات گنجانده شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حمایت سازمان بنادر از ایجاد هنرستانهای دریایی را یادآور شد و در ادامه با بیان اینکه در بندر شهید رجایی نیروهای انسانی تحصیلکرده و توانمندی وجود دارد، افزود: برای پشتیبانی از دانشگاه ها در بحث تامین اساتید، بهره مندی از فضاهای آزمایشگاهی، همکاری برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی و دوره های کارورزی آمادگی وجود دارد.
طراحی و راهاندازی ترانستینر هوشمند توسط متخصصان داخلی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای یک پروژه فناورانه در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور، ترانستینر هوشمند توسط متخصصان ایرانی طراحی و راه اندازی شد.
اله مراد عفیفی پور در این رابطه اظهار داشت: مفتخريم در سالی که به عنوان "اقتصاد مقاومتی، توليد و اشتغال" نامگذاری شده است، يكي از فناوارانه ترين پروژه های كشور را رونمايی كنيم. پروژه ای كه موفقيت آن، راه را برای انجام كارهای مشابه، در زمينه تجهيزات استراتژیک بندری مانند ترانستينرها و گنتری كرينها هموار كرده است.
دوران تحریم به ازای هر کانتینر ۷۰۰دلار هزینه اضافه میپرداختیم/ بازگشت رشتههای مهندسی دریایی به دانشگاهها
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل مشکلاتی که در دوره تحریم برای بنادر کشور ایجاد شده بود به ازای هر کانتینر ۷۰۰ دلار هزینه اضافی پرداخت میکردیم.
محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی که نقش محوری در اقتصاد کشور دارد برای همکاریهای آموزشی با دانشگاهها اهمیت ویژهای قائل است.
هماکنون ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق بنادر انجام می شود و این نقش محوری اهمیت ارتباط ما با دانشگاهها و مراکز آموزشی را برای ارتقای سطح علمی سازمان بیش از گذشته آشکار میکند.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که در رقابت با سایر بنادر، بندرایرانی انتخاب تاجر و حملکننده کالا باشد، گفت: در دوره تحریم به دلیل مشکلات عمدهای که وجود داشت بخشی از بارهای ایران در بنادر منطقه تخلیه میشد و بعد با کشتیهای کوچکتر به بنادر ایران باز میگشت. بر همین اساس کشور در دوره تحریم ۷۰۰ دلار به ازای هر کانتینر هزینه اضافی پرداخت میکرد و علاوه بر آن بار از مسیر طولانیتری وارد کشور میشد.
بازدید:۷۹۷