کد خبر: ۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ 03 March 2012

تلفیقی از معماری شبه قاره هند و هنر اسلامی


مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگی آبادان و خرمشهر گفت: مسجد رانگونی‌ها در اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی توسط تعدادی از کارگران کشور میانمار (برمه) و نيز کشورهای هندوستان، بنگلادش و پاکستان که در شرکت نفت انگلیس و ایران (پالایشگاه آبادان ) کار می‌کردند با سبک معماری تلفیقی از معماری شبه قاره هند و هنر اسلامی ساخته شد. کارگران موصوف مسلمان اهل سنت و حنفی مذهب بوده‌اند.


 


سيد اميد نوری، با اشاره به اين كه رانگون نام پایتخت کشور میانمار (برمه) است که در آسیای جنوب شرقی قرار دارد،افزود: بر پیشانی این بنا نقش کنده‌هايی وجود دارد که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع و با ذکر اسامی خلفای اربعه و همچنین بانیان مسجد خاتمه می‌یابند. در آرایه‌های این مسجد از طرح‌های گچ‌بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده است.


 


وی بيان كرد: متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بوده و امام جماعت‌های آن عبارت بودند از شیخ قادر هندی، حاج آقای رنگونی و سپس محمد اسلم راجا که بازماندگان آخرین متولی مسجد هم‌اکنون در آبادان زندگی می‌کنند و مدیریت رستوران پاکستانی‌ها را بردارند.


 


اين دوستدار ميراث فرهنگی خاطرنشان كرد: این بنای تاریخی در تاریخ 9 فروردین ماه 1378 به شماره 2289 به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.


 


نوری گفت: با توجه به این که اين مسجد در نقطه صفر مرزی ایران و عراق قرار دارد در طول جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دید اما در سال 1385 به همت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و سپس در سال 1388 و همزمان با سومین سفر هیأت دولت دهم به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی مورد بازگشايی قرار گرفت.


 


او ادامه داد: هم‌اکنون نسخه‌هايی از قرآن‌های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه‌های تجاری در آن نگه‌داری و نمایش داده می‌شوند.


 


مسجد رانگونی‌هد در شهرستان آبادان ـ خیابان امام خمینی (ره) ـ  روبه‌روی انبار دارويی پالایشگاه و در جوار اروندرود قرار دارد.


بازدید:۳۲۲
جلا درخشانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
با عرص سلام و خسته نباشد
احتراما باید خدمت شما دوست عزیز باید عرض کنم مسجد رنگونیها متعلق به پهلوی اول میباشد و بکار بردن دوره اواخر قاجار با توجه به تاریخ ساخت آن که در کتیبه های مسجد ذکر شده است، اشتباه میباشد. زیرا طرح مرمت آن موضوع پایان نامه ی بنده بوده و مطالعات کاملی روی مسجد انجام داده ام
باتشکر و تقدیم احترام
نجلا درخشانی
کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی
عضو سازمان نظام مهندسی - دفتر نمایندگی آبادان