کد خبر: ۳۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ 12 July 2017

فاینانس 1.2 میلیارد یورو برای راه‌آهن ایران و ایتالیا

موافقت‌نامه طراحی و ساخت قطار سریع‌السیر قم - اراک به طول 125 کیلومتر بااعتبار 1.2 میلیارد یورو در قالب فاینانس ایتالیایی بین مدیران عامل راه‌آهن ایران و ایتالیا به امضا رسید.

عصر روز گذشته(20تیرماه) تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا در خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روسا راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

این جلسه با انعقاد سه تفاهم‌نامه و قرارداد ادامه یافت که شامل طراحی و ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم - اراک به طول 125 کیلومتر و فاینانس 1.2 میلیارد یورو شامل احداث خط و تأمین ناوگان بود.

تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی بین راه‌آهن ایران، راه‌آهن دولتی ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت و همچنین قرارداد دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه ایتالیا جهت توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی از مفاد موافقت‌نامه‌های امروز ایران و ایتالیا بود.

فاینانس 1.2 میلیارد یورو برای راه‌آهن ایران و ایتالیا

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل راه‌آهن دولتی ایتالیا اظهار داشت: ما در ماه ژوئن سال مالی خود را بستیم و بهترین شرکت در راه‌آهن اروپایی ازنظر درآمد سازی شناخته شدیم.

رناتومازونچینی افزود: درآمد ما در سال مالی مذکور چنان مطلوب بود که وزیر راه ایتالیا از ما کمک مالی خواست و توانستیم 300 میلیون یورو به آن‌ها کمک مالی دهیم.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته کمیسیون میان ‌وزارتخانه‌ای ایتالیا تصمیم خود را برای توسعه راه‌آهن تندرو در ایتالیا بین میلان تا ونیز به مسافت 80 کیلومتر بااعتبار 2 میلیارد یورو نهایی کرد.

مدیرعامل راه‌آهن دولتی ایتالیا، گفت: بسیاری از کشورها گام‌های استواری برای توسعه خطوط تندرو برداشته‌اند که حداقل سرعت در آن‌ها 200 کیلومتر بر ساعت است ضمن ‌آنکه ترکیه و مراکش هم به تازگی در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند.

وی اظهار داشت: همراه اشتغال، توسعه اقتصادی و پیشرفت با شبکه ریلی وارد یک کشور می شود.

مدیرعامل راه‌آهن دولتی ایتالیا، افزود: فشرده‌ترین شبکه‌های ریلی جهان در قاره اروپا هستند، مجموعه کشورهای اروپایی 800 میلیارد یورو برای توسعه ریلی و خطوط تندرو اختصاص داده‌اند.

برنامه ششم توسعه کشور بر محوریت ریل است

در ادامه این جلسه مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آغاز تفاهم های سازمان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا از دوره مدیرعامل سابق راه‌آهن بود. گفت:ایران در حوزه حمل‌ونقل توجه جدی به توسعه ریلی دارد؛ ضمن آنکه در صدر همه این موارد رهبر معظم انقلاب بر توسعه ریلی و حمل‌ونقل ریلی تأکید ویژه دارند.

سعید محمدزاده با بیان مطلب فوق افزود: در برنامه توسعه 5 سال آینده ما در حوزه حمل‌ونقل فقط توسعه ریلی مدنظر قرار گرفته است و جهت برنامه ششم توسعه کشور بر محوریت ریل است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس‌جمهور ایران نیز توجه ویژه‌ای به توسعه ریلی دارد ضمن آنکه توجه خاص مجلس شورای اسلامی ما به توسعه ریلی قابل ذکر است.

محمدزاده افزود: یک درصد فروش نفت و گاز ایران در برنامه ششم به توسعه ریلی اختصاص یافته است.

وی افزود: در 4 سال گذشته سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار از سوی دولت ایران به صورت مستقیم در توسعه ریلی سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همچنین برای حمایت دولت از بخش خصوصی ریلی 7.5 میلیارد دلار تضمین سرمایه‌گذاری با مصوبه شورای اقتصاد داریم.

محمدزاده افزود: در 4 سال گذشته 2 هزار و 500 کیلومتر خطوط دوم و سوم ریلی در حال اجرا بوده است که امسال 800 کیلومتر افتتاح می‌شود.

وی گفت:‌ در سال جاری 5 مرکز استان به ریل متصل می‌شود و امروز اولین سفر ریلی همدانی‌ها در شبکه ریلی آغاز شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدواریم همکاری با راه‌آهن ایتالیا در زمان کوتاهی به مراحل اجرایی و نتیجه برسد.

محمدزاده گفت: از قدم‌های بزرگ توسعه ریلی ایران توجه به دانش و تحقیق در حوزه راه‌آهن است، دانشکده مهندسی راه‌آهن در یکی از دانشگاه‌های ایران راه‌اندازی شده است و 20 سال سابقه فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: یکی از بندهای تفاهم‌نامه امروز ایران و ایتالیا توسعه همکاری‌های سه جانبه راه‌آهن ایران، راه‌آهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت است.

فرصت مناسب برای 4 نهاد

در انتهای این مراسم نیز رئیس دانشگاه علم و صنعت بابیان این‌که این تفاهم‌نامه‌ها ازلحاظ فنی و اجرایی برای کشور مؤثر است گفت: تفاهم‌نامه‌های بین نا بین دانشگاهی می‌تواند در رشد و ارتقای دانش مؤثر باشد.

محمدعلی برخورداری بابیان مطلب فوق افزود: این آموزش‌ها در چند بخش فنی و نگهداری و اجرایی مختص راه‌آهن است.

وی همچنین گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند در رشد، اعتلای و توسعه حمل‌ونقل ریلی در پرسه 5 ساله مؤثر باشد.

وی درنهایت گفت: این تفاهم‌نامه فرصت خوبی است تا 4 نهاد شامل 2 نهاد تحقیقاتی (دانشگاه میلان و علم و صنعت) و 2 نهاد صنعتی (راه‌آهن ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران) باهم همکاری مناسبی داشته باشند.

بازدید:۵۱۴
منبع: صما