جایگاه حملونقل ریلی در توسعه کشور
خبری مبنی بر خروج قطار اهواز- قم از ریل در یکی از خبرگزاریها منتشر شد و بلافاصله در فضای مجازی بازنشر پیدا کرد که البته از سوی روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد.

شاید اینگونه انتشار، تکذیب و حذف اخبار روالی باشد که گهگاه در فضای رسانهای دیده و شنیده میشود اما این مورد خاص باید دیگرگونه و از نگاه منافع ملی بررسی و به ابعاد آن پرداخته شود.
سیاستگذاری کلان کشور: نگاهی به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در بند 7 قانون اصلاح الگوی مصرف همچنین در بندهای 24 و 25 ابلاغی برنامه ششم توسعه بهخوبی بیانگر عزم جدی بالاترین ردههای کشوری در توسعه و گسترش خدمات حملونقل و ترانزیت ریلی در کشور است. بهعنوان نمونه در بند 25 آمده است توسعه حملونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بهویژه کریدور شمال – جنوب باهدف توسعه صادرات و ترانزیت بار.
برنامههای اجرایی دولت: اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید بهمنظور نوسازی ناوگان ریلی، ترغیب بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این صنعت، تسهیل ورود سرمایههای خارجی، افزایش ضریب ایمنی، ایجاد امکانات رفاهی و.. نشان از سمتگیری قوه اجرایی کشور برای تحقق سیاستهای کلان ابلاغی دارد.
رفع مشکلات محیط زیستی: بالا بودن میزان مصرف انرژی در کشور و هدر رفت 25 درصدی آن در حملونقل جادهای، مسئله ترافیک و ایمنی مسافران در زمان جابهجایی، آلودگیهای زیستمحیطی، گرانی حمل بار و... مسائلی هستند که از طریق توسعه حملونقل ریلی قابل مدیریت شدن را دارند چراکه حملونقل ریلی نسبت به حملونقل جادهای به میزان یکهفتم انرژی مصرف میکند، پنجاه برابر ایمنتر است و یکبیستم آلودگی کمتری ایجاد میکند.
تعامل با کشورهای همسایه و منطقه: اتصال خطوط حملونقل ریلی کشور با مسیرهای دیگر کشورها که علاوه بر سود حاصل از ترانزیت میتواند در استحکام روابط دوجانبه و چندجانبه منطقهای نقش مهمی ایجاد کند و جایگاه کشور را در صنعت حملونقل منطقهای و جهانی ارتقا بخشد و به دنبال آن باعث توسعه کمی و کیفی بیشازپیش این صنعت در کشور شود. بهعنوانمثال در سال 2016 بین کشور روسیه و هند 20 میلیون تن ترانزیت کالا انجام شده است که در شرایط رقابتپذیری، راهگذر «شمال –جنوب» در کشور میتواند بهطور قابلتوجهی مدتزمان تحویل کالا بین این دو کشور را کاهش دهد درنتیجه حجم ترابری و بارگیری در این مسیر، طبق ارزیابی کارشناسان میتواند به 10 میلیون تن در سال برسد که منافع اقتصادی مهمی برای کشور فراهم میآورد.
با توجه به موارد گفتهشده میتوان گفت که انتشار چنین اخبار کذبی چگونه کارایی، امنیت، ایمنی و امکانات سختافزاری و نرمافزاری حملونقل ریلی کشور را زیر سؤال برده و برخلاف سیاستهای کلی نظام و تصمیمات اجرایی دولت عمل میکند و باید توجه داشت که انتشار دانسته این اخبار کذب، خیانت به منافع ملی و انتشار نادانسته آن نیز بیتوجهی به این منافع محسوب میشود که هوشیاری رسانههای کشور را به توجه بیشتر به این موارد دوچندان میکند.
بازدید:۵۱۷
منبع: صما