یکسانسازی بارنامههای کشتیرانی و ریل در آینده
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای در دست گرفتن بازار ترانزیت باید توانست کالا را در حداقل زمان و با حداقل قیمت عبور داد، گفت: اگر موفق به انجام این کار شویم میتوانیم تجارت بین اروپا و چین را توسعه بدهیم با توجه به اینکه چین کریدورهای دیگری نیز دارد که البته مسیرهای طولانیتر هستند.
ابراهیم محمدی در تکمیل صحبت خود درباره اقداماتی که به طور کلی برای افزایش استقبال به انجام ترانزیت ریلی انجام شده است، در گفتوگو با خبرنگار«صما» توضیح داد: بالا بردن سرعت واگنهای ترانزیت کشور در یک سال گذشته به بیش از 600 کیلومتر و در موارد خاصی تا 700 کیلومتر و همچنین کاهش هزینهها مواردی هستند که در حوزه اقدامات تشویقی انجام گرفته است.
اعمال 15 تا 20 درصد تخفیف در تعرفهها
وی با یادآوری اینکه علاوه بر ثابت نگاه داشتن تعرفهها از سال 87، 15 تا 50 درصد تخفیف نیز دادهاند، اظهارداشت: ما تنها به دنبال بحث تخفیف مسیر نبودهایم بلکه بسیاری از همکاران خود را ترغیب کردهایم که در پایانههای تخلیه و بارگیری نیز سرمایهگذاری کنند.
محمدی با این حال یکی از اصلیترین محورها در تفاهمنامهها را کاهش قیمت و تک نرخی کردن حمل اعلام و تصریح کرد: تعرفه ما تا چند سال پیش مسیری بوده است ولی اکنون برای اینکه بتوانیم یک نرخ کنیم تن کیلومتر، کانتینر کیلومتر و پِر کیلومتر بار (کالا کیلومتر) را جایگزین کردهایم و همه نرخها را در تفاهمنامهها با کشورهای مسیر یکسان کردهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال اجرای بارنامه سراسری را مهمترین اقدامی بیان کرد که به زودی به بهرهبرداری میرسد و تاکید کرد: در این بارنامه، بارنامههای کشتیرانی و ریل یکسان خواهد شد و به دنبال حمل و نقل ترکیبی هستیم.
انعقاد تفاهمنامههای متعدد در دو سال گذشته
این مقام مسئول با اظهار امیدواری از اینکه بتوانند با دنبال کردن بازارهای جدید، افزایش حجم ترانزیت عبوری ریلی از کشور را داشته باشند، درباره تفاهمنامههای منعقد شده در حوزه ترانزیت ریلی گفت: در دو سال گذشته تفاهمنامههای متعددی با کشورهای حوزه CIS و ترکیه داشتهایم که یکی از آنها تفاهمنامه سه جانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران برای ترانتزیت کالای قزاقستان از اقلیم ترکمنستان، ایران و خلیج فارس است.
محمدی همچنین به توافقنامه چهارجانبه چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران اشاره کرد و با بیان اینکه بر اساس این توافقنامه قطار چین را با بار واردات قطعات خودرو دارند، افزود: از چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران ترانزیت قطار کانتینری را داریم که یک قطار آمد و درصدد راهاندازی قطارهای بعدی هستیم.
به گفته وی، تفاهمنامه سهجانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه برای حمل کانتینر، تفاهمنامه پنججانبه ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای حمل قطار، تفاهمنامههای متعدد اکو از جمله فعال کردن کریدور اسلامآباد، تهران، استانبول و همچنین تفاهمنامه چهارجانبه قطار اکو از اسلامآباد به آلماتی بین کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان و قزاقستان از دیگر تفاهمنامههای منعقد شده است.
پیگیری برای راهاندازی قطار ایران به آلمان و برعکس
البته در کنار همه اینها پیگیری برای راهاندازی قطار ایران به آلمان و آلمان به ایران، پروژه دیگری است که آنها به دنبال آنجام آن هستند.
محمدی همچنین درباره نوع کالاهایی که ترانزیت میشود نیز توضیح داد: از قزاقستان گندم و دانههای روغنی به کشورهای حوزه خلیج فارس، از ازبکستان پنه، از ترکمنستان کود شیمیایی، گوگر و مواد نفتی، از تاجیکستان شمش آلومینیوم و از ترکیه صفحات چوبی و انواع ماشینآلات به کشورهای آسیای میانه ترانزیت کردهایم.
وی همچنین با یادآوری اینکه خاک روی را نیز از ترکیه برای کارخانجات تولید روی بناب وارد کردهایم، ادامه داد: یکی دو محموله سیبزمینی از مرز پاکستان به روسیه تراتزیک کردهایم و هماکنون هم صادرات سیبزمینی را از مناطق مرکزی ایران از مرز اینجچهبرون به روسیه داریم.
به گفته محمدی، آنها کود و گوگرد را نیز از شمال ایران به خلیج فارس حمل کرده و با کشتی بارگیری میشود.
سرمایهگذاریها بیشتر توسط فورواردرها در پایانههای تخلیه و بار بوده است
بخش دیگر این گفتگوی تفصیلی به بررسی وضعیت سرمایهگذاری در حوزه ترانزیت ریلی اختصاص یافت که معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در توضیح آن یادآور شد: هنوز سرمایهگذاریهای خاصی نداشتهایم زیرا بیشتر بارها مربوط به کشورهای CIS است که عمدتا با واگنهای خود وارد ایران شده و فقط در مرز سرخس یا اینچهبرون تعویض بوژی (محور) انجام میشود.
وی با یادآوری اینکه بوژیهای این کشورها عریضتر از بوژیهای نرمال ایران است، تصریح کرد: بنابراین سرمایهگذاری برای خرید واگن نداشتهایم اما یکسری فورواردر در این صنعت سرمایهگذاری کردهاند که بیشتر در پایانههای تخلیه و بارگیری بوده است.
محمدی با بیان اینکه با این حال در پایانههای بندر شهید رجایی نیاز به سرمایهگذاری داشتهایم، خبر داد: به تازگی شرکت راهآهن حمل و نقل، سرمایهگذاری مختصری را در این حوزه انجام داده تا محوطه تخلیه واگن برای تخلیه بارهای فله داشته باشیم.
اعمال 15 تا 20 درصد تخفیف در تعرفهها
وی با یادآوری اینکه علاوه بر ثابت نگاه داشتن تعرفهها از سال 87، 15 تا 50 درصد تخفیف نیز دادهاند، اظهارداشت: ما تنها به دنبال بحث تخفیف مسیر نبودهایم بلکه بسیاری از همکاران خود را ترغیب کردهایم که در پایانههای تخلیه و بارگیری نیز سرمایهگذاری کنند.
محمدی با این حال یکی از اصلیترین محورها در تفاهمنامهها را کاهش قیمت و تک نرخی کردن حمل اعلام و تصریح کرد: تعرفه ما تا چند سال پیش مسیری بوده است ولی اکنون برای اینکه بتوانیم یک نرخ کنیم تن کیلومتر، کانتینر کیلومتر و پِر کیلومتر بار (کالا کیلومتر) را جایگزین کردهایم و همه نرخها را در تفاهمنامهها با کشورهای مسیر یکسان کردهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال اجرای بارنامه سراسری را مهمترین اقدامی بیان کرد که به زودی به بهرهبرداری میرسد و تاکید کرد: در این بارنامه، بارنامههای کشتیرانی و ریل یکسان خواهد شد و به دنبال حمل و نقل ترکیبی هستیم.
انعقاد تفاهمنامههای متعدد در دو سال گذشته
این مقام مسئول با اظهار امیدواری از اینکه بتوانند با دنبال کردن بازارهای جدید، افزایش حجم ترانزیت عبوری ریلی از کشور را داشته باشند، درباره تفاهمنامههای منعقد شده در حوزه ترانزیت ریلی گفت: در دو سال گذشته تفاهمنامههای متعددی با کشورهای حوزه CIS و ترکیه داشتهایم که یکی از آنها تفاهمنامه سه جانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران برای ترانتزیت کالای قزاقستان از اقلیم ترکمنستان، ایران و خلیج فارس است.
محمدی همچنین به توافقنامه چهارجانبه چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران اشاره کرد و با بیان اینکه بر اساس این توافقنامه قطار چین را با بار واردات قطعات خودرو دارند، افزود: از چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران ترانزیت قطار کانتینری را داریم که یک قطار آمد و درصدد راهاندازی قطارهای بعدی هستیم.
به گفته وی، تفاهمنامه سهجانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه برای حمل کانتینر، تفاهمنامه پنججانبه ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای حمل قطار، تفاهمنامههای متعدد اکو از جمله فعال کردن کریدور اسلامآباد، تهران، استانبول و همچنین تفاهمنامه چهارجانبه قطار اکو از اسلامآباد به آلماتی بین کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان و قزاقستان از دیگر تفاهمنامههای منعقد شده است.
پیگیری برای راهاندازی قطار ایران به آلمان و برعکس
البته در کنار همه اینها پیگیری برای راهاندازی قطار ایران به آلمان و آلمان به ایران، پروژه دیگری است که آنها به دنبال آنجام آن هستند.
محمدی همچنین درباره نوع کالاهایی که ترانزیت میشود نیز توضیح داد: از قزاقستان گندم و دانههای روغنی به کشورهای حوزه خلیج فارس، از ازبکستان پنه، از ترکمنستان کود شیمیایی، گوگر و مواد نفتی، از تاجیکستان شمش آلومینیوم و از ترکیه صفحات چوبی و انواع ماشینآلات به کشورهای آسیای میانه ترانزیت کردهایم.
وی همچنین با یادآوری اینکه خاک روی را نیز از ترکیه برای کارخانجات تولید روی بناب وارد کردهایم، ادامه داد: یکی دو محموله سیبزمینی از مرز پاکستان به روسیه تراتزیک کردهایم و هماکنون هم صادرات سیبزمینی را از مناطق مرکزی ایران از مرز اینجچهبرون به روسیه داریم.
به گفته محمدی، آنها کود و گوگرد را نیز از شمال ایران به خلیج فارس حمل کرده و با کشتی بارگیری میشود.
سرمایهگذاریها بیشتر توسط فورواردرها در پایانههای تخلیه و بار بوده است
بخش دیگر این گفتگوی تفصیلی به بررسی وضعیت سرمایهگذاری در حوزه ترانزیت ریلی اختصاص یافت که معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در توضیح آن یادآور شد: هنوز سرمایهگذاریهای خاصی نداشتهایم زیرا بیشتر بارها مربوط به کشورهای CIS است که عمدتا با واگنهای خود وارد ایران شده و فقط در مرز سرخس یا اینچهبرون تعویض بوژی (محور) انجام میشود.
وی با یادآوری اینکه بوژیهای این کشورها عریضتر از بوژیهای نرمال ایران است، تصریح کرد: بنابراین سرمایهگذاری برای خرید واگن نداشتهایم اما یکسری فورواردر در این صنعت سرمایهگذاری کردهاند که بیشتر در پایانههای تخلیه و بارگیری بوده است.
محمدی با بیان اینکه با این حال در پایانههای بندر شهید رجایی نیاز به سرمایهگذاری داشتهایم، خبر داد: به تازگی شرکت راهآهن حمل و نقل، سرمایهگذاری مختصری را در این حوزه انجام داده تا محوطه تخلیه واگن برای تخلیه بارهای فله داشته باشیم.
بازدید:۵۹۹