کد خبر: ۳۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ 12 August 2017

افزایش پوشش بیمه ناوگان کشتیرانی تا سقف یک میلیارد دلار

مدیر عامل شرکت کشتیرانی گفت: می‌توانیم در بخش بین المللی، با انتقال انواع روش‌های بیمه‌ای و تکنولوژی به صنعت بیمه کشور کمک کنیم تا این صنعت از استانداردهای جهانی بهره مند شود.

 محمد سعیدی ضمن تاکید بر این واقعیت که اگر اقتصاد به بیمه متکی نباشد در معرض خطرهای بزرگ و جبران ناپذیری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیش از این و در اجلاس شرکت بیمه Stimship   لندن هم گفتم، صنعت بیمه در جهان به سرعت در حال رشد و تعالی است، بنابراین، این صنعت نیازمند توسعه ارتباطات بین المللی است تا عقب ماندگی‌های فعلی آن جبران شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر صنعت بیمه در ایران جایگاه مطلوبی ندارد که باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی کنیم در واقع نباید صنعتی که خطرات را پوشش می‌دهد، خود  در معرض خطر باشد.

به گفته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صنعت بیمه توسعه نیافته سبب شده تا ضریب نفوذ بیمه در کشور به نسبت استاندارهای جهانی قابل قبول نباشد. چه آنکه این صنعت در میان قاطبه ملت مقبولیت کافی ندارد.

سعیدی دراین باره افزود: هم اکنون که در پسابرجام شرکت‌های داخلی قراردادهای متعددی با طرف‌های خارجی منعقد می‌کنند، صنعت بیمه باید همپای آنها باشد چرا که بدون حمایت بیمه‌ای توسعه یافتگی محقق نخواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در عقود بین المللی اجرا و بخش عملیاتی اولویت اول است و بانک و بیمه اولویت‌های مهم بعدی هستند که به جرات می‌توان گفت بیمه اهمیتی بیش از حمایت‌های بانکی دارد.

وی سپس به وضعیت بیمه در بخش دریایی پرداخت و دراین باره گفت: در بخش دریایی باید بگویم که به دلیل عدم آشنایی صنعت بیمه داخلی با بازار جهانی و عدم تمایل آنها برای ورود به این بازار، عملاً این بخش سال‌هاست که در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای خارجی است و آنها گوی سبقت را از شرکت‌های ایرانی ربوده‌اند.

مدیرعامل ناوگان ملی کشور به دوران تحریم هم نقبی زد و یادآور شد: در دوران تحریم نیز که بیمه‌های ما و بیمه مرکزی با مشکلات متعدد روبرو شدند با تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران P&I داخلی راه اندازی شد تا فرآیند کاری آنها امتداد یابد.

به گفته سعیدی با اجرای برجام شرایط مناسبی برای انتقال ریسک عمده ناوگان ملی به خارج فراهم شده است.

وی به اقدامات شرکت متبوعش برای این انتقال ریسک اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات موثری در جهت همکاری با کلوپ P&I ، غرب انگلستان و Stimship آغاز کرده‌ایم به گونه‌ای که ۸۰ فروند از شناورها نزد Stimship بیمه هستند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دوران تحریم ناوگان ملی از پوشش بیمه‌ای محروم بود، ادامه داد: پس از برجام در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دو اولویت داشتیم، نخست به سرعت کار را با بیمه‌های بین المللی آغاز کنیم و سپس به مؤسسات رده بندی جهانی متصل شویم. در این دوران درگام اول توانستیم پوشش بین المللی ۷۵ میلیون دلاری را تأمین کنیم سپس و بلافاصله این پوشش را به ۴۵۰ میلیون دلار ارتقا دادیم و خوشحالم که بگویم امروز پوشش بین المللی ناوگان ملی کشتیرانی کشور را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش داده‌ایم.

سعیدی در ادامه اظهاراتش ضمن آسیب شناسی صنعت بیمه کشور بین المللی شدن را یکی از ملزومات عبور از عقب ماندگی‌ها دانست و درباره موفقیت‌های شرکت کشتیرانی در این زمینه گفت: ما اگر بخواهیم تأثیر گذار باشیم باید در مجامع جهانی و در بُردهای تخصصی حضور پیدا کنیم. به همین دلیل در پسابرجام موفق شدیم جایگاه حقوقی مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عضویت هیئت مدیره Stimship درآوریم. همچنین عضو شورای سیاستگذاری B.V فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های رده بندی دنیا بشویم.

وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در بخش بین المللی، با انتقال انواع روش‌های بیمه‌ای و تکنولوژی به صنعت بیمه کشور کمک کند تا این صنعت از استانداردهای جهانی بهره مند شود.

سعیدی در ادامه سخنانش پیشنهاداتی نیز به شرکت‌های بیمه داخلی داشت و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌دهد به عنوان ضرورت‌های مهم توسعه آموزش و کسب شیوه‌های مدرن بازاریابی را هر چه بیشتر در دستور کار خود قرار دهد. ما اعتقاد داریم که مشکلات پیش روی صنعت بیمه ایران با برنامه ریزی مدون برطرف خواهد شد. مدیران ارشد بیمه‌ای نیز بایستی در دوران مدیریت خود در معرض آموزش حرفه‌ای کسب و کار قرار بگیرند.

کاهش نقش دولت و دوری از دولتی شدن از دیگر مواردی بود که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا صنعت بیمه به آن تاکید کرد و افزود: بوروکراسی نیز در این صنعت باید تا حد امکان کاهش یابد.

این مقام مسئول ضمن تاکید دوباره بر فضای مناسب و فرصت‌هایی که برجام برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است به تهدیدات احتمالی این فضای باز برای صنعت بیمه پرداخت و تصریح کرد: تهدیداتی در این فضای باز برای صنعت بیمه به وجود آمده است، هم اکنون شرکت‌های خارجی با توان و امکانات بالایی که در اختیار دارند، می‌توانند در صورت عدم کنترل و نظارت کافی وارد بازار کشور شوند و شرکت‌های ایرانی را کنار بزنند.

سعیدی برنامه ریزی تحولی را مهمترین اولویت پیش روی صنعت بیمه دانست و افزود: صنعت بیمه باید به دنبال برنامه ریزی تحولی باشد و حرکت در مسیر چشم انداز بیست ساله، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و راهبرد اقتصاد مقاومتی در محیط درونی و بیرونی و فردی و جمعی با بهره بردن از نظر صاحبنظران، حذف چرخه‌های بورکراتیک، مشتری مداری و بیمه الکترونیک و توجه ویژه به فضای سایبری و اینترنت را در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی روابط خارجی در صنعت بیمه باید احیا شود.

 سعیدی در پایان اظهار داشت: تعامل با شرکت‌های بزرگ جهانی بیمه‌ای و همکاری با آنها باید در برنامه‌های آینده در نظر باشد. باید این صنعت بتواند در قالب کنسرسیوم‌های منطقه‌ای و جهانی برای ورود به بازارهای منطقه و جهان اقدام کرده و جهانی فکر کند.
منبع: مهر