انتقال بار از جاده به ریل، تکلیف مهم دولت دوازدهم
با تغییر دولت، بدون شک مهمترین انتظاری که از مسئولان دولت دوازدهم میرود این است که با برنامهها و سیاستهای جدید و متفاوت و البته قابل اجرا و موثرتری وارد عمل شده و بیشتر از گذشته در جهت رفع کمبودها و نیازها گام بردارند.

ایستگاههای قطار جنبه تشریفاتی دارد
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به الزامات و سیاستهای دولت دوازدهم در حوزه حملونقل گفت: مشکل عمده ما در بخش حملونقل در سطح کشور که کماکان حل نشده و انتظار میرود که در دولت دوازدهم بیشتر به آن توجه شود، این است که حملونقلها مخصوصا حملونقل برونشهری و درونشهری باید روی هم قرار بگیرند.
نادر محمدزاده در مقایسه وضعیت حملونقل کشور ما با دیگر کشورها گفت: در کشورهای پیشرفته حملونقل در مرکز شهر تعریف میشود و برای مثال ایستگاه قطار در جایی قرار میگیرد که در همان نقطه حملونقل همگانی مثل مترو وجود دارد و در آن واحد ارتباطات حملونقلی برقرار میشود.
وی افزود: این در حالی است که در بیشتر نقاط کشور ما ایستگاههای قطار در بیرون از شهرها واقع شده است و این ایستگاهها ارتباطی با شهر ندارد و در واقع بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
محمدزاده ادامه داد: به همین دلیل تنها شهری که از خط ریلی خوبی برخوردار است، مشهد است و بقیه شهرها نظم ندارند. حتی در شهرهایی مثل خوزستان که مسیر طولانی دارد و باید قطار داشته باشد، باز میبینیم که خطوط ریلی اولویت اول را ندارد و در سایر شهرها هم این مسئله قابل مشاهده است.
حملونقل ترکیبی نیاز مند یک نگاه جامع است
وی با ابراز امیدواری از اینکه در دولت دوازدهم یک نگاه جامع همگانی به حملونقل از برونشهر به درونشهر و یا حملونقل ترکیبی شود تشریح کرد: یعنی از مبدا تا مقصد و ترکیبی از حرکت مسافر را در طول سفر وی باید مد نظر قرار داد و این تصور صحیح نیست که صرفا وظیفه ما رساندن مسافر از جایی به جای دیگر است و رساندن او به نقطه مقصد دیگر مسئولیت ما نیست. چون سرگردان در نقطه مقصد، مسافران را به سمت خودروی شخصی سوق می دهد.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم استفاده از خودروی شخصی اولیت اول افراد نباشد، راهش این است که وسایل حملونقل همگانی به صورت ترکیبی با سرویس، قیمت و کیفیت مناسب از مبدا تا مقصد و همه مناطقی که مورد نیاز مسافر است، ارائه شود.
محمدزاده ادامه داد: برنامه بزرگ دولت که به راحتی هم قابل انجام نیست، این است که در مجموعه شهری تهران، در خارج از تهران قطارهای بیمهای ایجاد کند و در شبکههای خارج از محدوده شهری هم خطوط عادی را در شهر ایجاد کند. یعنی قطارها به مناطق کلیدی مترو وصل شوند نه اینکه یک خط مترو هم به قطار وصل شود ودر واقع مسیرها با هم توام شوند.
وی با بیان اینکه باید نواقص موجود را با حملونقل دوم مثل اتوبوس و حتی تاکسی پوشش دهیم تا حملنقل عمومی اولویت پیدا کند اضافه کرد: اکنون برای تحقق این هدف تغییری در ساختار وزارتخانه حاصل و معاونت جدید حملونقل ایجاد شده تا بتواند هماهنگی حملونقلی را در همه ارکان ایجاد کند.
این مسئول در عین حال عنوان کرد: گرچه استانهای تهران و البرز از منظر سیاسی مدیریتهای مستقل دارند، اما از نگاه حملونقلی، البرز جزو مجموعه شهری تهران است و از همین رو هماهنگی بیشتری بین این دو استان در این بخش لازم است.
وی با اعلام اینکه راجع به این موضوع در مجموعه شهری تهران طرح مطالعاتی ترافیکی انجام شده که مرحله نهایی را طی میکند و برنامه زمانبندی کوتاهمدت و بلندمدت دارد گفت: بخشی از برنامه کوتاهمدت برمیگردد به اینکه ما بتوانیم از خطهای ویژه حملونقل همگانی در مسیرهای پرتردد استفاده کنیم. لذا هماهنگی بین دو استان صورت گرفته تا بتوانیم قطار حومهای یا مکملهای آن را از طریق همگانی داشته باشیم. به نحوی که حتی در مناطق پرجمعیت و پرتردد خطوط ویژه اتوبوس مشابه BRT در شهر ایجاد کنیم که به صورت موقت بتواند جوابگو باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه اظهار داشت: همه اینها مطالعه شده و مهم این است که نقطه شروع و مقصد در نقطه مناسبی از شهر کرج و تهران یا سایر شهرهای اقماری و پرجمعیت تهران دیده شود تا ساماندهی مناسبی انجام گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اگر مطالعه انجام شده با همکاری دولتهای محلی یا شهرداریها و بین استانی همراه باشد، امیدواریم در دولت دوازدهم 80 درصد از برنامههای پیشبینی شده به اجرا برسد و تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد، بیان کرد: البته این راهکار درمان کلی نیست و درمان آن مربوط به توسعه خطوط ریلی است که به هزینههای کلان نیاز دارد، اما باید حتما اتفاق بیفتد.
انتقال بار از جاده به ریل، اولویت اساسی دولت دوازدهم
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به سیاستهای دولت دوازدهم در بخش حملونقل گفت: براساس سیاستگذاری کلی وزارت راه و شهرسازی و بحث اقتصاد مقاومتی که وزارتخانه در دستور کار خود قرار داده است، مهمترین و اصلیترین حرکت ما در مسیر پیش رو، این است که بار را از جاده به ریل منتقل کنیم.
حجتاله غلامی افزود: بنابراین این امر یک سیاست کلی به ما میدهد که اولویت اول خود را در راستای توسعه خطوط ریلی قرار دهیم و دولت دوازدهم حتما باید انتقال بار از روی جاده به ریل را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه اکثر خطوط راهآهن کشور یکخطه است و باید دوخطه شود ادامه داد: در بسیاری از جاها خطوط ریلی کامل نیست و باید کامل شود که خوشبختانه در استان اصفهان به صورت ویژه به این بحث پرداخته شده است.
غلامی با اشاره به پروژه های در دست اجرای این استان در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: راهآهن اصفهان- خوزستان و راهآهن اصفهان به سمت میبد یزد که ادامه آن از استان یزد عبور میکند، در دستور کار ماست. همینطور راهآهن اراک - اصفهان که ساخت آن شروع شده و هنوز به استان اصفهان نرسیدهایم.
وی با تاکید بر اینکه در بخش حملونقل جادهای باید روی آزادراهها کار کنیم افزود: در بخش آزادراهی در سال 96-95 هزار و 200 میلیارد تومان قرارداد مشارکت با بخش خصوصی را برای احداث راهها منعقد کردیم که 30 درصد از آن با مشارکت راه و شهرسازی یا دولت و 70 درصد با مشارکت بخش خصوصی است.
غلامی از آزادراه غرب و شرق اصفهان به عنوان دو پروژه اساسی یاد کرد که به جای اینکه ترافیک را در مبادی ورودی کلانشهر اصفهان بریزد، به آزادراه شرق و یا آزادراه غرب منتقل میکند و افزود: خوشبختانه عملیات اجرایی آزادراه شرق که مسیر آن حدود 100 کیلومتر است، شروع شده و ادامه پیدا میکند و به ابتدای آزادراه اصفهان- شیراز میرسد.
وی افزود: تفاهمنامه ساخت آزادراه اصفهان- شیراز را هم را با سرمایهگذار منعقد کردهایم که حدود 30 کیلومتر از این مسیر تا پل ایزدخواه است و این محور را هم به آزادراه تبدیل میکنیم. از آن طرف شیراز ساخت این آزادراه را شروع کرده و قاعدتا این قبیل آزادراه ها به عنوان پروژههای زیرساختی استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در مرحله بعدی تبدیل و ارتقای بزرگراهها به آزادراهها را در بخش حملونقل در دستور کار داریم گفت: حرکت بعدی ما در این حوزه که در راستای اقتصادی مقاومتی است، کاهش شدت مصرف انرژی هم در بخش ساختمان و هم در بخش راه است که در بخش راه با نوسازی ناوگان حملونقل بار این برنامه را عملیاتی می کنیم.
وی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده با وزارت نفت گفت: طبق این تفاهمنامه قرار است از محل کاهش مصرف سوخت، ناوگان حملونقل را نوسازی کنند که تمامی این اقدامات در راستای توسعه حملونقل است و در دولت دوازدهم باید بتوانیم با اولویت ویژه در دستور کار قرار دهیم.
راهسازی فقط با مشارکت بخش خصوصی دگرگون میشود
غلامی همچنین تصریح کرد: با توجه به محدویتهای بودجهای در دولت و وزارت راه و شهرسازی، هیچ راهی به جز استفاده از ظرفیت و سرمایه بخش خصوصی برای توسعه حملونقل وجود ندارد. در حال حاضر کل بودجه استانی ما با احتساب بودجه ملی و بودجه سازمان راهداری، سالیانه نزدیک به 300 میلیارد تومان است که اگر بخواهیم این مبلغ را در بخش توسعه و نگهداری راهها هزینه کنیم، تکافوی نگهداری راههای موجود را هم به ما نمیدهد.
این مسئول تاکید کرد: ما فقط و فقط با مشارکت بخش خصوصی میتوانیم بحث حملونقل را پیش ببریم که در سال 95 توانستیم هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جذب کنیم که اگر همین روال را ادامه دهیم و هر سال بتوانیم این مبلغ را جذب کنیم، قطعا وضعیت راههای استان دگرگون خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در مرکز کشور و در چهارراه عبورومرور استانها قرار گرفته و کریدور شمال- جنوب و شرقی- غربی از استان اصفهان عبور میکند افزود: اصفهان در حملونقل بار کشوری رتبه اول و در جابهجایی مسافر رتبه سوم را دارد و به همین دلیل باید به صورت ویژه به بحث حملونقل بپردازیم.
کمبود امکانات و تجهیزات در حوزه حملونقل داخلی
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی در این راستا گفت: عمده برنامههای ما در بخش حملونقل، مربوط به بخش تامین زیرساختها است.
علیاصغر بدیعی مقدم یکی از موضوعات عمده در دولت یازدهم را توسعه حملونقل ریلی برشمرد و ادامه داد: ریل یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سطح کشور از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است و بعد از آن، زیرساختهای راههای شریانی از دیگر موضوعات مهمی است که در دولت دوازدهم میتواند در وزارت راه و شهرسازی محقق شود.
وی در خصوص مشکلات موجود در حوزه حملونقل کشور گفت: بیشترین مسئله مربوط به بحث کمبود امکانات و تجهیزات است و چنانچه ارتباطات بیرونی بیشتر شود، قاعدتا مشکلات آنها برای تهیه امکانات کمتر میشود.
بدیعی مقدم در عین حال با اشاره به برنامه های این استان در حوزه حملونقل در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در استان، اولویتهای ما مربوط به بحث ریل و راهآهن و راههای اصلی و شریانی است و از طرفی به لحاظ نوپا بودن استان خراسان شمالی، با عقبماندگی شاخصهای راههای روستایی مواجهیم که این موارد باید به عنوان یک تکلیف محقق شود.
بازدید:۷۱۸
منبع: صما