کد خبر: ۳۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ 11 September 2017

اصول و روش‌های طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران

کتاب اصول و روش‌های طراحی‌شهری و فضاهای‌مسکونی در ایران به سفارش معاونت معماری و شهرسازی و توسط انتشارات دانشگاه تهران پس از ۳۰ سال تجدیدچاپ شد.

 کتاب اصول و روش‌های طراحی‌شهری و فضاهای مسکونی در ایران نوشته محمود توسلی به سفارش معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید. این کتاب که بعد از ۳۰ سال در سال ۱۳۹۵ مجددا تجدیدچاپ شده است، حاصل تجمیع دو کتابِ اصول و روش‌های طراحی‌شهری و فضاهای مسکونی در ایران و کتاب طراحی دسترسی است که برای اولین‌بار در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ چاپ شدند.

از زمان چاپ نخست این کتاب‌ها تا چاپ بعدی آن فاصله‌ای حدودا ۳۰ ساله ایجاد شد. نظر به درخواست جامعه متخصصین این حوزه برای تهیه کتاب و نایاب شدن آن شورای انتشارات معاونت معماری و شهرسازی را بر آن داشت تا تجدید چاپ کتاب مورد نظر در دستور کار خود قرار دهد.

نویسنده کتاب با توجه به تجربه‌های فراوان در پژوهش بر روی اقلیم گرم و خشک و مخصوصا شهرهای مرکزی ایران و تعمق در شیوه‌های زندگی در معماری گذشته، ضمن تذکر درباره فراموش شدن ارزش‌های زندگی و کالبد زندگی گذشتگان، برخی از اصول و روش‌های طراحی  موجود در معماری و شهرسازی پیشینیان را با این هدف که بتوان از طراحی آن بهره برد، بازگو کرده است.