کد خبر: ۳۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

حملات دزدان دریایی و برخورد بنادر مقصد با دریانوردان ایرانی

معاون دریایی سازمان بنادر مهمترین مشکلات دریانوردان را شرایط سخت کار در دریا، حملات دزدان دریایی و برخورد سلیقه ای بنادر مقصد با بنادر ایرانی عنوان کرد.
هادی حق شناس در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با اشاره به اهمیت توجه تصمیم گیران مسائل دریایی کشور به امور مهم این بخش گفت: روز جهانی دریانوردی توسط سازمان جهانی به همین نام که به اختصار آی ام او نامیده می شود، تعیین شده است. سازمان جهانی دریانوردی طی کنوانسیونی در سال ۱۹۶۸ تحت نظارت سازمان ملل تاسیس شد و طی ۶۹ سال گذشته علاوه بر تعیین قوانین بین المللی، در خصوص حمل و نقل دریایی به ارتقای حفظ محیط زیست دریایی نیز کمک کرده است.

وی ادامه داد: ایران از سال ۱۳۳۷ به آی ام او پیوسته و بسیاری از قوانین بین المللی و کنوانسیون های جهانی مصوب این سازمان را رعایت کرده است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علیرغم همه این اقدامات، برای دستیابی به جایگاه مناسب در زمینه بنادر و دریانوردی به خصوص تحقق سواحل آباد مکران راه درازی در پیش داریم.

وی شعار سال جاری آی ام او را پیوند کشتی و بنادر با مردم عنوان و اظهار کرد: ارتباط بخش دریایی با مردم به معنی ایجاد اقتصاد دریامحور پایدار است که در سایه توسعه بنادر به دست می آید.

حق شناس مهمترین مشکلات بخش دریایی را توجه به کیفیت آموزش، شرایط سخت کار در دریا، سختی های تحمیلی از جوانب دیگر همچون دزدان دریایی و برخورد سلیقه ای متولیان بنادر سایر کشورها با دریانوردان ایرانی عنوان کرد و گفت: همکاری با خطوط کشتیرانی داخلی و بین المللی، همکاری سازمان بنادر با نیروهای نظامی و انتظامی دریایی وهمچنین افزایش هماهنگی ها با تشکل های بندری و حمل و نقل دریایی به اصلاح وضع موجود و توسعه بنادر می انجامد.

به گفته وی، بحران آب در ایران فرصت مناسبی برای انتقال جمعیت از مناطق مرکزی و کویری به شهرهای ساحلی خواهد بود. با این اقدامات سهم دریا در تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.
منبع: مهر