کد خبر: ۳۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017

دلایل تخریب زودهنگام راه‌های بین‌شهری

با توجه به گستردگی حوزه های حمل و نقل، کمبودها و چالش های متعددی در بخش های مختلف حمل و نقل اعم حمل و نقل از جاده‌ای، ریلی و هوایی وجود دارد که برطرف کردن آنها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده و اقدامات حساب شده است.

صاحب نظران یکی از مشکلات عمده در بخش راه و حمل و نقل را مربوط به کمبود ناوگان عمومی در بخش های مذکور حمل و نقل می دانند و بر این باورند که چون عمر بهره برداری از وسایط نقلیه عمومی در کشور ما بیش از متوسط جهانی است؛ می توان گفت که ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور ما فرسوده است.

بنابراین به عقیده کارشناسان، در راستای جایگزینی و نوسازی ناوگان عمومی، باید سیاست ها و تدابیر موثری در نظر گرفته شود و در عین حال سهم حمل و نقل عمومی در سطح جاده ها و راه ها باید افزایش پیدا کند تا مردم رغبت کمتری به استفاده از وسایط نقلیه شخصی داشته باشند.

ارتقای کیفیت ناوگان حمل و نقل، اولویت مهم وزارت راه


 آنچه مسلم است، کیفیت ناوگان حمل و نقل و کیفیت جاده ها باید ارتقا پیدا کند تا مردم اطمینان داشته باشند که با صرف هزینه کمتر و در طول بازه زمانی مناسب، می توانند مسافت بین مبدا و مقصد را به صورت ایمن طی کنند. بنابراین این موارد باید در اولویت برنامه ها و سیاست های حمل و نقلی و راه و ترابری وزارت راه و شهرسازی گنجانده شود.

البته باید این موضوع را متذکر شد که به دلیل عدم استفاده صحیح و اصولی از زیرساخت های حمل و نقل و به لحاظ اینکه حمل و نقل ریلی در کشور ما توسعه پیدا نکرده است، بخش اعظمی از جابه جایی و انتقال مسافر و بار از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می گیرد و همین مسئله یعنی استفاده بی رویه از جاده ها موجب شده تا راه های بین شهری با تخریب و آسیب های زودهنگام مواجه شوند.

بنابراین توسعه حمل و نقل ریلی و خطوط راه آهن در سطح کشور یکی از الزامات مهم است که هرچند دولت دوازدهم نیز بر ضرورت عملیاتی شدن آن تاکید می کند، اما مشکل و مسئله مهم در این بخش مربوط به کمبود منابع مالی است که باید برای آن چاره اندیشی شود. برای حل این مسئله، پیشنهاد کارشناسان در مرحله نخست، استفاده از توان و ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در کنار بودجه دولتی و در گام بعدی استفاده از فاینانس خارجی است تا از این طریق شاهد توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باشیم.

اثرات توسعه حمل و نقل درون شهری

به گزارش «صما» علاوه بر حمل و نقل برون شهری، حمل و نقل در سطح شهرها و کلان شهرها نیز با مشکلات و تبعات منفی متعددی مواجه است.

بنابراین به گفته مسئولان، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح شهرها در گروی آن است که سهم استفاده از وسایط نقلیه عمومی از طریق اتوبوس های درون شهری، مترو، خطوط تاکسی و مینی بوس افزایش پیدا کند.

چرا که این اقدام باعث کاهش چشمگیر ترافیک در داخل شهرها و به ویژه کلان شهرها می شود و به این ترتیب طبیعی است که با کاهش ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا نیز کاهش می یابد و مردم می توانند از هوای پاک بیشتری برخوردار شوند. درواقع با توسعه استفاده از حمل و نقل عمومی ضمن اینکه هزینه ها بسیار پایین می آید، شهروندان می توانند از محیط زیست مناسبتری برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، بدون شک اگر بخواهیم معضل ترافیک را به صورت بلندمدت در سطح شهرها برطرف کنیم، راهکار آن در توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی نهفته است. با این رویکرد، نه تنها سطح جاده ها به واسطه کثرت و تعدد وسایط نقلیه شخصی اشغال نمی شود؛ بلکه در عین حال هزینه کمتری برای مرمت و نگهداری از جاده ها و خیابان های درون شهری و آزادراه ها و بزرگراه ها در کلان شهرها صرف می شود.

راهکار کاهش استفاده از خودروهای شخصی

البته در این بخش باید ارتقای فرهنگی و فرهنگ سازی در بین شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی انجام گیرد. چراکه مسلما هر چه معابر بیشتری احداث شود، اما با وجود فرهنگ نامناسب رانندگی به ویژه تک سرنشینی که در جامعه ما ایجاد شده است، به طور قطع هدف موردنظر محقق نمی شود.

بنابراین ابتدا باید زیرساخت های حمل و نقل عمومی را فراهم و برنامه اصولی برای آن طراحی کنیم تا برای استفاده کنندگان از جاده ها این امنیت خاطر ایجاد شود که هر زمان اراده کنند، می توانند به راحتی به وسایط نقلیه عمومی دسترسی پیدا کنند.

بر همین اساس اگر زیرساخت های وسایط نقلیه عمومی اعم از مترو، تراموا و یا اتوبوس در شهرها فراهم و برنامه زمان بندی آنها نیز به طور دقیق تنظیم شود، مردم به طور قطع از حمل و نقل عمومی استقبال خواهند کرد و به این ترتیب فرهنگ استفاده بی رویه از خودروهای شخصی و تک سرنشین در سطح شهرها تعدیل خواهد شد و ترافیک نیز به حالت عادی و معمول خود برمی گردد.

بازدید:۶۵۷
منبع: صما