کد خبر: ۳۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ 23 September 2017

شاخص عملکرد لجستیک ایران از میان 160 کشور

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر كشورمان در حوزه حمل‌ونقل تركيبي در ابتداي راه قرار دارد. گفت: برای داشتن حمل‌ونقل ترکیبی باید یک لجستیک پیشرفته که شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل‌ونقل، موجودی کالا، انبارداری، بسته‌بندی و خدمات ارزش افزوده و نیز تعریف مشخصی از کیفیت سرویس برای مشتریان بین المللی را داشته باشیم.

مهدی اشرفی بابیان مطلب فوق درگفت: برخي مفاهيم پايه‌اي حمل و نقل ترکیبی در كشور به‌تازگی مطرح شده است و اين به معناي آن است كه مي‌بايستي با برنامه‌ريزي منظم و هدفمند، آينده حمل‌ونقل كشور و به‌تبع آن حمل‌ونقل تركيبي را رقم زد.

رتبه 96 لجستیک ايران از ميان 160 كشور جهان


وی گفت: اين در حالي است كه بر اساس آمار منتشرشده توسط بانك جهاني، شاخصLPI ( شاخص عملکرد لجستیک یک شاخص چندبعدی است که عملکرد بخش لجستیک یک کشور را ارزیابی می‌کند ( براي ايران در سال 2016 برابر 2.6 درصد بود و در حال حاضر ايران در ميان 160 كشور جهان در رتبه 96 واقع است. علیرغم بهبودهایی که در سال های اخیر در این حوزه رخ داده است ولی با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور ایران می تواند در جایگاه به مراتب مناسب تری قرار گیرد.

اشرفی بابیان اینکه تمركز هرچه بيشتر بر بهره‌وري زیرساخت‌های لجستيك، مي‌تواند منجر به صعود كشورمان در اين رتبه‌بندي شود ، گفت: بر اساس برخی از تخمین ها رشد سالانه ۴.۷ درصدی ترافیک مسافر هوایی، رشد سالانه ۵.۹ درصدی بار هوایی، رشد سالانه ۲ تا ۳درصدی ترافیک باری و مسافری ریلی پیش بینی هایی است که از متوسط رشد وضعیت آینده حمل و نقل تا سال ۲۰۳۰ در دنیا ارایه می شود.

توسعه ترانزیت در گرو حذف تهدید ها

اشرفی در ادامه گفت: ایران با ۱.۶ میلیون کیلومترمربع وسعت و جایگاه ممتاز در جغرافیای منطقه هنوز نتوانسته از تمامی پتانسیلهای بالقوه خود در ارتقای جایگاه ترانزیت استفاده نماید. این در حالی است که برخی از کشور ها با داشتن وسعت کمتر توانسته اند عملکرد مطلوب تری در این بخش داشته باشند به طور مثال گرجستان با مساحت ۶۹ هزار کیلومترمربع توانسته به خوبی در موضوع ترانزیت جایگاه خود را ارتقا و همچنان به دنبال افزایش سهم خود از مبادلات کالایی منطقه می باشد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: حل مشکلات داخلی که عمدتا از جنس مشکلات مدیریتی و نرم افزاری است. در افزایش سهم ترانزیت می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد.

وی با اشاره به بخشی از تهدیدهای ترانزیتی ایران گفت: در محور زمینی شرقی - غربی که از چین تا اروپا امتداد پیدا می‌کند، با استفاده از مسیر کوتاه اقتصادی در جاده ابریشم یخی چین به دنبال انتقال کالاهای خود به اروپا است و در این مسیر موقعیت ترانزیتی ایران نادیده گرفته‌شده است.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل با اشاره به ابتكار كمربند-راه خاطرنشان کرد: این مسیر اتصالات ريلي، ‌جاده‌اي و دريايي چين به آسيا، اروپا و آفريقا را در پی دارد و تاکنون ۶۸ کشور به آن ملحق شده‌اند و می تواند منابع سرمایه گذاری پروژه های این مسیر برای کشورها فرصت مناسبی برای توسعه جایگاههای ترانزیتی آنها باشد.

دو مانع بزرگ برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی

اشرفی، برای خروج از تهدید فرصت‌های ترانزیتی ایران خواستار مدیریت کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی شد و گفت: در این راستا باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده شود تا با ارائه مشوق‌های مناسب برای این بخش شاهد توسعه ترانزیت در کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

وی همچنین بابیان اینکه ایجاد حمل‌ونقل ترکیبی در کشور می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بالاتر شود خاطرنشان کرد: بدون شك بهره‌مندي از حمل‌ونقل تركيبي و انتخاب روش‌هاي بهينه حمل‌ونقل متناسب با ويژگي‌ها و محدوديت‌هاي موجود، مي‌تواند بهره‌وري تمامي شقوق حمل‌ونقلي را افزايش دهد و منافع بلندمدتي را براي كشور به همراه داشته باشد.

وی گفت: حمل‌ونقل تركيبي روشي براي بهینه‌سازی شبكه حمل‌ونقل كشور در تمامي شقوق حمل‌ونقل خواهد بود.

اشرفی بابیان اینکه در خصوص اجرای کلان حمل‌ونقل ترکیبی در ایران چند مانع روبرو هستیم خاطرنشان کرد: به‌طورکلی مي‌توان موانع موجود را می‌توان به دودسته موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم کرد که ايجاد پايگاه اطلاعاتي واحد و يكپارچه، مديريت نظام‌مند و فرابخشی و پياده‌سازي مفهوم مديريت كريدور جهت رفع موانع نرم افزاری، مؤثر خواهند بود.

توسعه ترانزیت نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولت


مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: زیرساخت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی این مبحث شامل توسعه خطوط ريلي در بنادر، ايجاد هاب‌ها و پارك‌هاي لجستيكي توسعه اتصالات ريلي در مرز‌ها، توسعه زيرساخت‌هاي اطلاعاتي است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در نهایت اظهار داشت: بدون شک همکاری بخش خصوصی و دولتی در کنار هم می‌تواند در تأمین منافع ملی ما در این حوزه تأثیرگذار باشد و تمام دستگاه‌های اجرایی باید در رفع مشکلات توسعه ترانزیت با یکدیگر همکاری کنند و نقش وزارت امور خارجه و دیپلماسی آن در کنار پتانسیلهای شورای عالی ترابری کشور در این زمینه می‌تواند دستاوردهای مثبتی داشته باشد.و بدون تردید آینده روشنی پیشروی صنعت لجستیک است .
منبع: صما