کد خبر: ۳۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ 02 October 2017

فاینانس خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در حال نهایی شدن است

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از در شرف نهایی شدن فاینانس خارجی تامین مالی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ خبر داد و گفت: در انتقال پول هواپیماهای خریداری شده مشکلی نداریم.

 فرزانه شرفبافی در نشست خبری ورود هواپیماهای ATR در پاسخ  مبنی بر این‌که منابع مالی خرید هواپیماهای ای تی آر و ایرباس چگونه تامین و انتقال پول چگونه انجام شده است، اظهار کرد:‌ در بحث فاینانس این هواپیما و تامین مالی برنامه‌ای از پیش تعیین شده داریم و برای تامین فاینانس این هواپیماها (ATR) فاینانس از طریق منابع داخلی قابل تامین است.

وی در پاسخ مبنی بر این‌که آیا در انتقال پول خرید هواپیماها مشکلی دارید، افزود:‌برای ترانسفر مالی پول خرید هواپیماهای ایرباس و ای تی آر مشکلی نداریم و با پرداخت منابع مالی تا به حال 9 فروند هواپیما (ATR و ایرباس) وارد کشور شده است.

وی با بیان این‌که در بحث هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ترجیح  ما استفاده از منابع خارجی است، تاکید کرد: در حال مذاکرات فشرده با فاینانسورهای خارجی هستیم. روش ارائه این فاینانس‌ها در حال بررسی است و برای تامین منابع مالی هواپیماها فاینانس خارجی در شرف نهایی شدن است.

 سرپرست ایران‌ایر گفت: با توجه به این‌که تولیدات اروپایی در حال فروش به هواپیماهایی جمهوری اسلامی ایران است از این رو اروپایی‌ها بیشتر به دنبال تامین فاینانس فروش این هواپیماها هستند.

شرفبافی یادآور شد: کمپانی ای تی آر فقط هواپیما نمی‌فروشد بلکه در تمام سرویس‌های این هواپیما با همکاری می‌کند و می‌خواهند این کار مشترک را ادامه دهند.  قراردادها به نحوی امضا شده که در صورتیکه کار ساخت شروع شود پیش پرداخت انجام می‌شود. هواپیمای دهم و یازدهم در شرف برنامه‌ریزی برای تولید و تامین فاینانس قرار دارد.

وی در ابتدای نشست خبری به هدف خرید هواپیماهای ATR اشاره کرد و با بیان این‌که موتور این هواپیماها توربوپراپ است، گفت: «این هواپیما حداکثر ایمنی را دارد و حداقل سوانح را داشته است. بهره‌برداری از این هواپیما بسیار ساده بوده و نیازی به تجهیزات زیادی ندارد. با تعداد 50 فرودگاه موجود در کشور در صددیم شبکه پروازی بین شهری برای این هواپیما در نظر بگیریم و در جاهایی که تعداد مسافر کمتر از 100 نفر است از این نوع هواپیما استفاده کنیم. امروز حداقل 10 ساعت پرواز بودیم و خسته نشدیم، هواپیمای ای تی آرصدای کمی دارد و بنابراین رفاهی برای عامه مردم خواهد شد.»

 در ادامه ورود هواپیماهای خریداری شده از کمپانی فرانسوی-ایتالیایی ATR، پنج شنبه گذشته دو فروند از این هواپیما در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند. با احتساب این دو فروند تاکنون 6 فروند هواپیما ای تی آر به ایران‌ایر تحویل شده است.

قرار بود این 2 فروند دیروز وارد کشور شود که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دلیل آنرا تاخیر در تحویل ای تی آرها به هما از سوی فرانسوی‌ها اعلام کرده بود.

بر اساس قرارداد هما و ATR قرار است در سال آینده میلادی 14 فروند هواپیمای دیگر تحویل ایران ایر شود. قیمت هر کدام از این هواپیماها 20 میلیون دلار است و پول 6 فروند وارد شده از طریق منابع صندوق توسعه ملی به صورت نقدی پرداخت شده است.