کد خبر: ۳۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ 04 October 2017

پروژه‌ ناتمامی که ۱۷ ساله شد/ راه آهن تبریز-میانه در طلسم وعده ها

راه آهن تبریز - میانه ۱۷ سال پس از آغاز به عنوان پروژه‌ای ملی هنوز به سرانجام نرسیده و زمان اتمام آن نیز با روند اجرایی فعلی و وعده های امروز و فردای مسئولان نامشخص است.

از سال ۱۳۷۹ پروژه‌ای ملی با ماهیت احداث ریل راه آهن از تبریز به میانه آغاز به کار کرده که اتمام این پروژه هم اکنون به طلسمی ۱۷ ساله تبدیل شده است، طلسمی که مشخص نیست تا چندین سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت در حالی که مسئولان هرساله وعده‌ اتمام آن را به افکار عمومی و رسانه های مطالبه گر می‌دهند اما ریل قطارهای تبریز_میانه سالهاست در حسرت افتتاح شدن مانده‌ است.

ایستگاه اصلی این مسیر تبریز است که از یک طرف به میانه و تهران کشیده می شود و فاصله‌ تبریز تا پایتخت را از نظر مسافت ۱۱۸ کیلومتر و از نظر زمان از ۱۳ ساعت به هفت ساعت کاهش می‌دهد و از طرفی دیگر تبریز را به جلفا و در نتیجه راه آهن ایران را به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ارمنستان متصل می‌کند.

این پروژه‌ عظیم به دنبال خود ۱۱ تونل نسبتا بزرگ، ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ به طول حدود هشت کیلومتر و بیش از ۵۱۵ آب‌رو با طول حدود ۱۰ کیلومتر دارد که در این مسیر ساخته خواهند شد.

پروژه‌ ریل ترانزیتی تبریز - میانه که شریان ارتباطی کشورمان با اروپا به شمار می‌آید و از اهمیت بالایی برخوردار است، نیاز به وحدت و اراده‌ای بزرگ در بین دولت مردان دارد تا انتظارها برای بهره برداری آن شاید در انتهای سال ۹۶ خاتمه پیدا کند.

استدلال‌های موجود مسئولان برای تاخیر این پروژه کمبود بودجه، زمان‌بر بودن واردات ریل‌های خریداری شده، به موقع نبودن تخصیص‌های اعتباری و موضوعاتی از این دست است.
استدلال‌های موجود مسئولان برای تاخیر این پروژه کمبود بودجه، زمان‌بر بودن واردات ریل‌های خریداری شده، به موقع نبودن تخصیص‌های اعتباری و موضوعاتی از این دست است که حتی جمع همه این موارد را نیز نمی توان عذرهای قابل قبولی در برابر به طول انجامیدن یک پروژه ملی در ۱۷ سال دانست چرا که اجرای طرح های سنگین تر و البته گاه کم اولویت تر از این پروژه چنین صحت توجیهاتی را باطل می کند.

تخصیص به موقع اعتبارات شرط اصلی تحقق وعده ها در مورد پروژه‌ راه آهن تبریز-میانه

نماینده‌ شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل ونقل کشور در آذربایجان شرقی در این خصوص  می گوید: هم اکنون سعی می‌کنیم که تا آبان سالجاری یک خط این پروژه را تا بستان‌آباد پیش ببریم اما همچنان این وعده بر اساس توان فیزیکی ما، توان مجموعه و توان پیمانکاران ما و از جهت ماشین آلاتی که  در مجموعه مستقر و برنامه ریزی‌های انجام شده عنوان می‌شود.

حمید علی‌محمدزاده با بیان اینکه باید تاخیر این پروژه را در روند تامین و تخصیص اعتبار جست‌وجو کنیم، ادامه می دهد: پیمانکاران ما نشان دادند زمانی که تخصیص به موقع انجام گرفته، توان‌شان بیشتر از حد ممکن است.

وی وجود پیمانکاران و مشاوران توانمند در این محور را حاکی از اهتمام ویژه شرکت ساخت و توسعه‌ برای ساماندهی به وضعیت اجرایی پروژه دانست و خاطر نشان می کند: بازدیدهای مکرر مسئولان ارشد ساخت و توسعه‌ کشور از این پروژه،   نشانه‌ اهمیت و اولویت عملیات در دست اجرای محور فوق است.

وی فضای گفت‌وگو با مسئولین ذیربط مملو از امید و سرشاز از خبرهای امیدوار کننده در آینده‌ای نزدیک می داند و می افزاید: از میانه تا بستان‌آباد شش دستگاه ایستگاه موجود است که به غیر از ایستگاه بستان‌آباد و تیکمه داش بقیه ایستگاه‌ها خاتمه یافته است.

دلیل عدم افتتاح پروژه در هفته دولت امسال نیز تخصیص نیافتن به موقع اعتبار مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود و بنابراین تاثیر مستقیم به بحث اجرا داشت و باز نتوانستیم به وعده‌ افتتاح پروژه در هفته‌ی دولت عمل کنیم.
نماینده‌ شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل ونقل کشور در آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که چرا پروژه در هفته‌ دولت سالجاری افتتاح نشد، عنوان می کند: دلیل عدم افتتاح پروژه در هفته دولت امسال نیز تخصیص نیافتن به موقع اعتبار مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود و بنابراین تاثیر مستقیم به بحث اجرا داشت و باز نتوانستیم به وعده‌ افتتاح پروژه در هفته‌ی دولت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات عقب تر از برنامه‌ اجرایی ما حرکت می‌کند، اظهار می دارد: پیمانکاران این پروژه از جمله پیمانکاران رتبه‌یک کشور محسوب می‌شوند و رقمی حدود ۸۰ الی ۸۵ میلیارد تومان به این پیمانکاران زحمت‌کش در این محور بدهکار هستیم.

محمدزاده تصریح می کند: ریل‌های مورد نیاز پروژه همه از کشورهای خارجی خریداری شده و این مبلغ به صورت نقد باید پرداخت شود که هزینه‌ای سنگینی است و علاوه بر نقدینگی خرید ریل، تاخیر در تحویل سفارش به مدت حداکثر شش ماه طول می‌کشد و البته با این وجود هم اکنون نسبت به پروژه‌های اجرایی دیگر خوب عمل می‌کنیم و در پروژه راه آهن تبریز - میانه بحث تملک اراضی، تامین مصالح مورد نیاز که داخلی تهیه شده، به خوبی پیش رفته اما درباره‌ خریدهای خارجی، مشکل زمان‌بر بودن تحویل جنس و مشکل نقدینگی مانع سرعت بخشیدن به اتمام پروژه است.

بهره برداری از راه آهن تبریز – میانه یعنی اتصل ترانزیت ریلی ایران به اروپا

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت راه آهن تبریز_میانه نیز می گوید: مسیر این پروژه تا بستان‌آباد در شرف اتمام است و همزمان دوخطه تبریز تا تهران پیش می‌ رود و همچنین مسیر بستان‌آباد به تبریز نیز در مرحله‌ آغاز قرار دارد.

محمد حسین فرهنگی در خصوص تاخیر پروژه نیز معتقد است: کارهای اجرایی مخصوصا پروژه‌های عظیم با هدف‌های بزرگ، مشکلات بسیاری دارد که مردم از این مشکلات بی‌خبر هستند و تاخیر در این پروژه‌ها کاملا طبیعی است اما در یکی دوسال اخیر پیشرفت این پروژه سرعت قابل چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه می دهد: این طرح ملی یکی از تاثیرگذارترین طرح در رونق اقتصادی کشور، رشد صنعت حمل‌ونقل کالاهای باری در این منطقه و کاهش مسیر و زمان انتقال مسافر از تبریز تا تهران است که باید هرچه سریعتر کارهای پایانی برای بهره‌برداری آن را انجام دهیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می کند: مسئله ای که اهمیت این موضوع را بالا برده است تجارت با کشورهای دیگر از این مسیر است که در صورت تکمیل آن ترانزیت ریلی ایران برای اولین بار به اروپا متصل می‌شود و شریان ارتباطی کشور با اروپا نیز محسوب می‌شود.

با وجود این اظهارات و دلایل موجه و غیرموجه باید به این موضوع توجه شود که تا شش ماه آینده پروژه ملی راه آهن تبریز – میانه وارد ۱۸ سالگی خود می‌شود .
با وجود این اظهارات و دلایل موجه و غیرموجه باید به این موضوع توجه شود که تا شش ماه آینده پروژه ملی راه آهن تبریز – میانه وارد ۱۸ سالگی خود می‌شود و سوال این است که در این شش ماه آیا تلاش‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها، وزارت‌های راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت و هزاران مردم زحمت کش در این پروژه به ثمر می‌رسد یا نه؟

در این میان مسئولان جواب تازه‌ای برای تاخیر طولانی این پروژه نداشتند و همچنان با دلایلی کلیشه ای و پیش پا افتاده در صدد بودند و با این حال تنها می توان آروزو کرد و امیدوار بود که شاید سال ۹۶ پایانی بر این پروژه باشد و این مسئولیت سنگین از دوش دولتمردان برداشته شود و انتظار و مطالبه مردم منطقه برای بهره برداری از راه آهن تبریز - میانه نیز به پایان رسد.

بازدید:۶۲۷
منبع: مهر