کد خبر: ۳۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ 05 October 2017

نحوه اتصال راه‌آهن به مترو/ ریل نجات پایتخت از سه بن‌بست

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران جزئیات طرح اقدام مشترک دولت و شهرداری تهران را برای رفع بن‌بست حرکتی در مجموعه شهری تهران تشریح کرد.

وزیر راه وشهرسازی با حضور در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت «ریل نجات» تهران از سه بن‌بست سکونتی، حرکتی و سرمایه‌گذاری ساختمانی را به مدیریت جدید شهری تهران معرفی کرد.

ریل نجات تعریف شده از سوی عباس آخوندی در مقطع فعلی به دلیل محدودیت امکانات مالی دولت و شهرداری می‌تواند مجموعه شهری تهران را از سه بن‌بست به وجود آمده ناشی از دست‌کم دو دهه توسعه مهارنشدنی پیرامون پایتخت و سوداگری درون پایتخت نجات دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجا که ایجاد کامل شبکه ریلی یکپارچه برای مجموعه شهری تهران(قطار ریلی) پروژه‌ای گران‌قیمت، پرهزینه و بلندمدت است که قطعا بیش از 5 سال طول خواهد کشید، در مقطع فعلی آنچه می‌تواند ساکنان پایتخت و شهرهای پیرامون را از مخمصه ناشی از سه بن‌بست نجات دهد یک ریل نجات میانبر است. به این معنی که در مرحله نخست برای ایجاد یک شبکه ریلی یکپارچه حومه‌ای به طول 120 کیلومتر می‌توان از طریق ایجاد هماهنگی میان دولت و شهرداری، ظرفیت شبکه راه‌آهن موجود در اطراف پایتخت همچون قطار تهران- ورامین را به بخش‌هایی از خطوط 7گانه متروی شهر تهران متصل کرد. از دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در صورت ایجاد این ریل نجات چند اتفاق مهم برای خروج مجموعه شهری تهران از سه بن‌بست سکونتی، حرکتی و سرمایه‌گذاری ساختمانی اتفاق می‌افتد.

به این صورت که چالش رفت و آمد ساکنان شهرهای حومه به پایتخت که عمدتا با خودروی شخصی صورت می‌گیرد حل خواهد شد، بخشی از ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی در پایتخت کاهش پیدا می‌کند و نهایتا بازار مسکن تهران تنظیم می‌شود؛ به این معنا که بخشی از تقاضای مسکن در مجموعه شهری تهران که توان خرید یا اجاره مسکن درون پایتخت را ندارند با جذابیت سکونت در شهرهای حومه‌ای ناشی از راحتی رفت و آمد از طریق اتصال ریلی هدایت می‌شود. به گفته کارشناسان شهری جذابیت سکونتی در شهرهای حومه‌ای منجر به جذب سرمایه‌گذاری به سایر شهرهای موجود در مجموعه شهری تهران به جز پایتخت می‌شود و نهایتا به افزایش حجم ساخت‌وسازهای مسکونی در شهرهای پیرامون و ارتقای سرانه‌های خدماتی و تفریحی در کنار آنها منجر خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین نتایج اولیه با اتصال شبکه حمل و نقل ریلی حومه به بخش‌هایی از متروی تهران، عبور از بن‌بست حرکتی درون پایتخت است. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط حرکت خودروها در شهر تهران حدود 20 کیلومتر بر ساعت (معادل سرعت حرکت یک دوچرخه) است. از سوی دیگر حدود 20 درصد از ترافیک روزانه شهر تهران محصول خودروهای دارای پلاک شهرستان است که صبح‌ها یا عصرها برای بحث اشتغال وارد شهر تهران می‌شوند.

نحوه اتصال راه‌آهن به مترو

محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در مورد آنچه از طرف دولت و شهرداری باید برای اجرای این اقدام مشترک اتفاق افتد اعلام کرد: از آنجا که راه‌اندازی و تکمیل شبکه حمل و نقل ریلی در مجموعه شهری تهران(تهران و حومه) یک پروژه گرانقیمت و زمانبر محسوب می‌شود در گام اول با توجه به وضعیت موجود منابع و اعتبارات محدود می‌توان از ظرفیت خطوط راه‌آهن به شکل دو پروژه برای اتصال ریلی تهران و حومه استفاده کرد.

او افزود: پروژه اول در قالب یک پروژه فیزیکی است که باید بین خطوط متروی شهر تهران و شبکه راه‌آهن بیرون از شهر تهران ایستگاه‌های مشترک شکل بگیرد. در این ایستگاه‌ها اگرچه شبکه راه‌آهن به مترو وصل می‌شود اما سایر مدهای حمل و نقل عمومی هم باید به این ایستگاه‌ها متصل شوند.

او ادامه داد: پروژه دوم نیز به این صورت است که باید ساعت حرکت قطارها در شبکه راه‌آهن به گونه‌ای تغییر کند که دفعات تردد در ساعات مشخصی افزایش پیدا کند تا امکان استفاده مسافران صبحگاهی شهرهای اطراف به پایتخت و بالعکس از طریق این شبکه امکان‌پذیر شود.

در حال حاضر قطارهای راه‌آهن که قابلیت اتصال به متروی تهران را دارند شامل قم، ورامین، کرج، اسلامشهر و پرند می‌شوند. پروژه اصلی که زمانبر و نیازمند یک بازه زمانی بلندمدت است، نقشه 1409 متروی تهران و حومه است که چهار خط متروی سریع‌السیر در چهار جهت اطراف پایتخت را طراحی کرده به این معنی که مجموعه شهرهای اطراف پایتخت به‌صورت ضربدری به تهران متصل می‌شود. به این صورت که یکی از این خط‌ها شمال‌غرب-جنوب شرق، شمال‌شرق-جنوب-غرب، شمال–جنوب و شرق - غرب است.

بازدید:۸۲۸
منبع: صما