کد خبر: ۳۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

رشد چشمگیر معاملات خانه‌های قدیمی

آمارهای شهریورماه نشان می‌دهد در بازار مسکن شهر تهران واحدهای دارای قدمت بیش از ۱۶ سال رشد ۱۰۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند؛ هرچند هنوز بیشترین تعداد معاملات در بخش واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت است.

 بررسی آمارهای موجود حاکی از آن است که در شهریورماه بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران از نظر متراژ مربوط به واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، بیشترین معاملات از نظر قیمت مربوط به واحدهای ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان درهر متر مربع و بیشترین معاملات از نظر سن بنا مربوط به واحدهای کمتراز ۵ سال ساخت است.

واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت سهم ۴۷.۵ درصدی را از کل معاملات به اختصاص اختصاص داده و واحدهای دارای قدمت بیش از ۱۱ سال جمعا ۳۶.۶ درصد معاملات را در بر می گیرد. اما نکته اینجاست که سهم واحدهای ۱۶ سال به بالا از نظر تعداد معاملات جهش ۱۰۲ درصدی را تجربه کرده است.

در شهریورماه  سال  جاری تمایل به خرید واحدهای قدیمی ۱۶ تا ۲۰ سال ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. البته سهم مذکور در حال حاضر ۱۲ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص می دهد اما سال گذشته این رقم ۸.۲ درصد بوده است.

آپارتمانهای دارای عمر بیش از ۲۰ سال نیز طی یک سال اخیر فروش خوبی داشته اند. از شهریورماه سال قبل تا امسال خرید و فروش واحدهای مسکونی ۲۰ ساله ۴۱ درصد رشد یافته و هم اکنون ۹.۲ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. سهم مذکور در مدت مشابه سال قبل ۷.۱ درصد از کل معاملات بود.

کارشناسان یکی از دلایل رکود معاملات واحدهای نوساز را پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی می‌دانند؛ مقتاضیانی که به دلیل نگرانی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در سال آینده اجبارا اقدام به خرید واحدهای قدیمی‌ساز می‌کنند.

از ابتدای سال ۱۳۹۶ بازار مسکن شهر تهران با چند ریزنوسان در بافت فرسوده، بخش املاک کوچک متراژ و ارزان قیمت نشانه های خروج غیرتورمی از رکود را این بار از جنوب شهر تهران بروز داده که پیشتازی منطقه ۱۲ به عنوان دربردارنده بیشترین پلاک‌های بافت فرسوده در رشد متوسط قیمت مسکن با افزایش ۱۳ درصدی طی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۵۶ درصدی پروانه های ساختمانی در مناطق ۱۱ و ۱۲ طی چهار ماه و رشد ۶۰ درصدی تقاضا برای خرید واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال موید این مساله است. تعداد معاملات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال جاری نیز افزایش ۹.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

در شهریورماه ۱۳۹۶ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۴.۷۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این‌که تعداد معاملات در شهریورماه افت ۱۶ درصدی نسبت به مردادماه سال جاری را تجربه کرد در شهریورماه ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی معامله شد که این شاخص نیز با ۹.۲ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

شرایط  موجود حاکی از آن است سومین پازل برای افزایش تقاضای خرید مسکن تکمیل شده است. اثر عوامل تورم‌زای مسکن در سال ۱۳۹۱ از جمله قیمت ارز و نرخ تورم عمومی با روی کار آمدن دولت یازدهم فروکش کرد و با کاهش نرخ سود بانکی طی هفته‌های اخیر به ۱۵ درصد قاعدتا حالا باید شاهد افزایش تدریجی تقاضا و قیمت مسکن بود اما به گفته‌ی کارشناسان جهش قیمتی در کار نیست و مسکن به اندازه نرخ تورم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. بر این اساس قیمت مسکن برای متقاضیان واقعی به کف رسیده که البته صندوق پس‌انداز مسکن یکم و خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) می‌تواند راه خرید خانه را برای این گروه از خانواده‌ها هموار کند؛ ‌ چرا که هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات مسکن یکم ۹.۵ درصد و قیمت تسه از محدوده ۷۹ هزار تومان طی هفته‌های اخیر به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ درباره پیش‌بینی از شش ماهه دوم بازار مسکن گفت: به نظر من در شش ماهه دوم میانگین افزایش قیمت مسکن بین تورم و سود بانکی در نوسان خواهد بود. نکته‌ای هم که سرمایه‌گذاران باید دقت کنند این است که مقداری دقیق تر و تحلیلی‌تر سراغ بخش‌های مصرفی بازار بروند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خانه، قیمت مسکن