کد خبر: ۳۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 09 October 2017

اجرای طرح شبکه سیر در حمل‌ونقل بین‌شهری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهران با تاکید بر رفع نقاط پر تصادف در راه‌های استان اظهارداشت: بالغ‌بر۵۶ نقطه پرحادثه شناسایی‌شده است اما رفع برخی نقاط در مناطق کوهستانی فیروزکوه و هراز اعتبارات قابل‌توجهی چون ۱۵ میلیارد تومان تنها برای یک قسمت می‌طلبد.

مجیدرضا نصرالله نژاد بابیان اینکه عملیات راهداری استان تهران به‌صورت روزانه پیگیری و اجرا می‌شود گفت: استان تهران دارای 260 کیلومتر راه اصلی، بزرگراه و آزادراه است. همچنین در این استان 1990 کیلومتر راه روستایی داریم که مجموعاً طول راه‌های استان تهران به سه هزار کیلومتر می‌رسد که در طول یک سال گذشته 400 کیلومتر راه را خط‌کشی شده است.

نصرالله نژاد افزود: حفظ، نگهداری و مرمت این میزان راه نیازمند مدیریت صحیح و همکاری همه‌جانبه است؛ و خوشبختانه کاهش آمار تلفات جانی بیانگر موفقیت در فعالیت‌های مذبور است.

کاهش 9.4 درصدی تلفات جاده‌ای

وی گفت: در 5 ماهه نخست سال 1396 حدود 136 نفر تلفات جانی داشته‌ایم که این میزان در همین بازده زمانی حدود 150 نفر بوده است. (کاهش 9.4% تلفات- 14 نفر کاهش)

نصرالله نژاد در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در راهداری استان تهران گفت: در حال حاضر بیش از 1300 کیلومتر خط‌کشی درراه‌های استان تهران انجام‌گرفته که این اعتبار این عملیات بیش از 35 میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه فعالیت‌های راهداری استان تهران گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش ارتقاء ایمنی راه‌های استان از طریق اقدامات کم‌هزینه و زودبازده مهندسی در 5 ماهه سال جاری اقداماتی متعددی شامل نصب 8800 عدد علائم و تجهیزات ایمنی راه شامل، سرعت‌گیر، چشم‌گربه‌ای، تابلوهای جهت نمای فسفری، نصب چراغ چشمک‌زن، ایمن‌سازی دماغه‌ها (نصب کاشن تانک)، نصب بشکه‌ها و استوانه‌های ایمنی و همچنین نصب مسیر نماها و شیارهای لرزاننده عرضی و آشکارسازی نقاط پرحادثه اجرایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران گفت: ضمن فعالیت‌های ذکرشده در آزادراه تهران-قم 21 کیلومتر نیوجرسی نصب و تا پایان 96 کل آزادراه تهران-قم به نیوجرسی تجهیز خواهد شد.

نصرالله نژاد بابیان اینکه عملیات روسازی و مرمت جاده‌های توسط پیمانکاران خصوصی اجرایی می‌شود گفت: تمامی این بخش‌ها با بررسی‌های لازم شکل‌گرفته و هیچ اغماضی در این خصوص پذیرفته نیست.

12 مجتمع خدماتی – رفاهی در شرف ساخت

وی همچنین با اشاره به مزایای ارتقاء کمیت و کیفیت مجتمع‌های خدماتی ـرفاهی بین‌راهی در جاده‌ها گفت: در حال حاضر حدود 35 مجتمع خدماتی- رفاهی در جاده‌های استان تهران وجود داشته و 12 مجتمع در حال ساخت است که تا پایان امسال دو مجتمع آماده افتتاح و بهره‌برداری خواهد گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال مکان‌یابی مناسب برای ساخت مجتمع‌های خدماتی – رفاهی هستیم مکان‌یابی مجتمع‌ها ازنظر جلوگیری از بروز سوانح رانندگی بسیار مهم بوده و مجوزی برای احداث مجتمع خدماتی-رفاهی در تقاطع‌ها و دوربرگردان‌های جاده‌ای صادر نمی‌شود.

وی در ادامه از افزایش 200 درصدی اعتبارات در بخش راهداری خبر داد و گفت: این اعتبارات می‌تواند تا حدودی چالش‌های حوزه راهداری تهران را پاسخ دهد.

شبکه سیر یک برد چند طرفه


وی در بخش دیگر سخنانش به اجرای طرح شبکه سیر در حوزه حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای کشور اشاره داشت و در این خصوص افزود: با اجرای طرح شبکه سیر در حمل‌ونقل مسافر بین‌شهری، شاهد شکل‌گیری شرکت‌های مادر و رفع معضلات ناشی از تفرق شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری خواهیم بود.

نصرالله نژاد تصریح کرد: اجرای طرح «شبکه سیر» با توجه به حضور شرکت‌های مادر و نمایندگان آن‌ها در نقاط مختلف استانی باعث می‌شود که نظارت و پیگیری تخلفات بر آن‌ها از سوی سازمان وادارات کل دقیق‌تر و شناسایی آن‌ها توسط مردم آسان‌تر شود.

وی بابیان اینکه «در حال حاضر به دلیل تعدد شرکت‌های مسافربری، مردم برای انتخاب دچار سردرگمی شده‌اند» گفت: ازاین‌رو با ایجاد رقابت بین شرکت‌ها برای جلب نظر مسافران، میزان کیفیت خدمات افزایش می‌یابد.

نصرالله نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه شرکت‌های مادر حمل‌ونقل مسافر در تهران از تعداد بالایی برخورد هستند اما اولویت تشکیل شرکت‌ها استانی نبوده است بلکه در طرح «شبکه سیر» با تعیین ضوابط مخصوص، شرایط برای ایجاد شرکت مادر در تمامی استان‌ها و نقاط فراهم‌شده و فقط کافی است ضرورت‌ها و الزامات مذکور در آیین‌نامه جدید از سوی متقاضی رعایت شود.

منافع شخصی و شرکتی در بخش راهداری جایگاهی ندارد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با اشاره برخی اعتراضات و انتقادات نسبت به اجرای این طرح گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای منافع مردم تلاش می‌کند و منافع شخصی چند شرکت خصوصی در برابر منافع عمومی جایگاهی ندارد. لذا باید توجه داشت که هدف ازاجرای طرح شبکه سیر استاندارد سازی بوده و در واقع شرکت‌های کوچک می‌توانندتحت شبکه همنام به‌ طور مرتب به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اقدامات این اداره در خصوص رفع تصادفات در راه‌های استان اظهار داشت: بالغ‌بر ۵۶ نقطه پرحادثه شناسایی‌شده است اما رفع برخی نقاط در مناطق کوهستانی فیروزکوه و هر از اعتبارات قابل‌توجهی همچون ۱۵ میلیارد تومان برای تنها یک قسمت می‌طلبد.

وی افزود: اما در همین شرایط ۱۴ نقطه پر تصادف به‌طور کامل رفع شده است و بقیه نقاط در دست اقدام قرارداد. طبق ابلاغیه سازمان راهداری وظیفه اصلی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آشکارسازی نقاط است.

این مسئول درنهایت دستیابی به خودکفایی ملی و توسعه صنعت راه‌سازی و راهداری کشور را از موضوعات مهم و کلان در بخش راهداری دانست و افزود: شناخت موانع توسعه‌یافتگی صنعت، تولید محصولات راه‌سازی و راهداری در کشور، نوسازی و تقویت مزیت‌های رقابتی صنعت راه‌سازی و راهداری کشور، ایجاد اشتغال مولد در صنعت راه‌سازی ، ارتقای بازار سرمایه و ارتقاء جایگاه صنعت راه‌سازی و راهداری در توسعه صادرات کشور از موضوعات مهم و کلان در بخش راهداری است که رسیدن به نقطه ایده آل در این بخش‌ها نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه است.
منبع: صما