کد خبر: ۳۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ 14 October 2017

تشریح چگونگی تامین آب پرند از منابع آب پایتخت

نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در طرح ملی مسکن مهر گفت: تهران کلان‌شهری که تمام آب مورد نیاز خود را از حوضه‌های مجاور دریافت می‌کند، قرار است تأمین‌کننده آب شهر جدید پرند هم باشد.

در پرند ٧٠٠‌ هزار نفر به جمعیت ٨٠‌ هزار نفری بومی منطقه اضافه شده است. درحال‌حاضر بیش از ٦٠٠ لیتر در ثانیه برای پرند آب تأمین می‌شود و باید تا افق ١٤١٠ تا ١٤١٤، هزارو ٦٠٠ لیتر آب در ثانیه به این شهرک منتقل شود و بناست تهران تأمین‌کننده آب در این منطقه باشد.

به گفته محمدرضا امیرکمالی، نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در طرح ملی مسکن مهر، تأمین آب درازمدت پروژه‌های مسکن مهر یکی از برنامه‌های وزارت نیرو است و قرار است این وزارتخانه آب موردنیاز شهر جدید پرند را با استفاده از منابع آبی سدهای اطراف تهران و چاه‌های این شهر تأمین کند. این در حالی است که تأمین نیازهای آب شهر تهران نیز با مشکلات جدی روبه‌رو است و برای رفع نیازهای این کلان‌شهر که بیش از توان، بارگذاری جمعیتی شده است، هیچ منبع آب جدیدی وجود ندارد و طبق برنامه‌های اعلامی قرار است در آینده آب موردنیاز پایتخت از جاده دوهزار در شمال کشور تأمین شود.

شاید اگر موانع قانونی استفاده از تکنولوژی بازچرخانی آب برطرف می‌شد، امروز برای تأمین نیاز آبی شهرهای جدیدی نظیر پرند، کمتر دچار مشکل می‌شدیم.

در گفت‌وگو با نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در طرح ملی مسکن مهر، به وضعیت تأمین آب در شهر جدید پرند و سایر پروژه‌های  مسکن مهر پرداخته‌ایم:

با توجه به اینکه شهر جدید پرند فاقد هرگونه منابع آبی است، آب موردنیاز این منطقه چگونه تأمین خواهد شد؟

با توجه به شرایط موجود سفره‌های آب زیرزمینی و نبود منابع آب با کیفیت مناسب در سفره‌های آب زیرزمینی منطقه پرند و همچنین عدم وجود آب‌های سطحی با کیفیت مناسب در منطقه مذکور، آب شهر پرند از چاه‌های منطقه احمدآباد مستوفی و همچنین از خط قمر‌بنی‌هاشم از شهر تهران تأمین خواهد شد.

قرار بود از ارتفاعات البرز، آب برای تأمین نیازهای آبی پرند، منتقل شود. آیا این پروژه به قوت خود باقی است؟


نه، این پروژه جزء طرح‌های درازمدت تأمین آب شهر تهران است. آب سدهای موجود که از طریق تصفیه‌خانه‌ها تصفیه می‌شوند و آب چاه‌های شهر تهران با هم مخلوط خواهند شد و یک آب با کیفیت مناسب به مردم شهر جدید پرند تحویل خواهیم داد. البته درحال‌حاضر نیز آبی که در اختیار مردم شهر جدید پرند قرار می‌گیرد، با کیفیت مناسب است. تقریبا با همان کیفیتی که آب در شهر تهران توزیع می‌شود، برای پرند هم آب تأمین می‌کنیم.

تأمین آب در درازمدت برای این منطقه از رینگ قمر بنی‌هاشم است که دور کمربند تهران در دست احداث است. در این خط انتقال، مخلوطی از آب چاه‌ها و منابع آب سطحی جریان دارد و نیازهای شهر تهران و شهر جدید پرند را نیز تأمین خواهد کرد.

با توجه به نیترات بالای آب در یک شهر صنعتی نظیر تهران و وجود آلودگی مضاعف در آب‌های ز یرزمینی، چند درصد از آب چاه‌ها در تأمین نیازهای شهر جدید پرند به کار برده خواهد شد؟


درحال‌حاضر آب تهران نیترات بالا ندارد. چاه‌های نیترات‌دار از مدار تولید خارج شده‌اند. آب با کیفیت مناسب و در حد استاندارد بین‌المللی و استاندارد ایران، در تمام نقاط شهر تهران توزیع می‌شود.

برای شهر جدید پرند نیز آب با کیفیت مناسب، تأمین و توزیع می‌شود. وزارت نیرو تأیید می‌کند کیفیت آب پرند مطلوب است. درواقع آب استاندارد برای شهروندان این شهر تأمین می‌شود.  با توجه به اینکه هنوز تمام فازهای پرند شاهد حضور جمعیت نیست، در افق پیش‌بینی‌شده در طرح، به چه میزان آب نیاز داریم؟

در پرند با سقف جمعیتی ٥٦٠‌ هزار نفر به هزارو ٧٠٠ لیتر در ثانیه آب نیاز داریم که از چاه‌های احمدآبادمستوفی و رینگ قمر بنی‌هاشم که در تهران است، این نیازها تأمین می‌شود. درحال‌حاضر حدود ١٢٠‌ هزار نفر در این شهر ساکن هستند. تأمین آب درازمدت پرند جزء برنامه‌های وزارت نیرو است و در همین راستا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تأمین آب شهر جدید پرند و مسکن مهر سراسر کشور جلسه داشتیم.

برای تأمین نیازهای پایدار خدمات زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر سراسر کشور، به چه میزان اعتبار نیاز دارید؟

تاکنون براي ایجاد زیرساخت‌های آب، فاضلاب و برق مسکن مهر کل کشور بالغ بر سه‌هزار و ٤٠٠‌ میلیارد تومان از طریق منابع عمومی و داخلی شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق تأمین شده است و درحال‌ حاضر وزارت نیرو آماده است تا نسبت به برقراری انشعابات آب و برق و فاضلاب برای تمام متقاضیان مسکن مهر اقدام کند.

اما برای دسترسی به ایجاد خدمات پایدار و مطمئن زیربنایی آب، برق و فاضلاب، این وزارتخانه به سه‌هزار و ٦٠٠‌ میلیارد تومان اعتبار جدید نیاز دارد تا آب درازمدت و خدمات فاضلاب و برق پایدار  را برای یك‌‌میلیون‌و ١٥٠‌ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور تأمین کند. اختصاص این بودجه برای تأمین خدمات زیربنایی پایدار آب و برق و فاضلاب مسکن مهر ضروری است.

چقدر آب برای رفع نیازهای مسکن مهر باید تأمین شود؟

برای پروژه‌های مسکن مهر سراسر کشور حدودا ٤٤٠‌ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داریم.

حجم منابع آب کشور ثابت است و به دلیل کاهش بارش‌ها، این حجم در حال افت است. برای تأمین آب مسکن مهر آیا به بحث‌های بازچرخانی آب نیز توجه شده است یا صرفا از طریق انتقال آب، نیازهای این پروژه را تأمین خواهید کرد؟

یقینا بخشی از آب مورد نیاز این پروژه ملی از طریق تأمین آب از نقاط دوردست نسبت به محل احداث واحدهای مسکن مهر تأمین خواهد شد. بخشی را با توسعه وضعیت موجود تأمین می‌کنیم و در برخی مناطق، باید آب‌شیرین‌کن نصب کنیم. برای تمام پروژه‌های مسکن مهر یک راهکار وجود ندارد و بسته به شرایط منطقه و محل استقرار واحدهای مسکونی و محل‌های مناسب تأمین آب، راه‌حل‌ها متفاوت است.

سهم بازچرخانی آب در برنامه‌ریزی برای تأمین آب مسکن مهر چقدر است؟

ما تلاش می‌کنیم از پساب فاضلاب تصفیه‌شده تولیدی، برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

حجم آب مورد استفاده در فضای سبز مسکن مهر چقدر است؟


حدود ٣٢٠‌ میلیون مترمکعب آب در سال. آب تصفیه‌شده از فاضلاب در سال سهم بازچرخانی خواهد بود که به مصرف فضای سبز و کشاورزی می‌رسد.

در سراسر جهان تصفیه فاضلاب را تا حد شرب انجام می‌دهند ما از این شیوه استفاده نخواهیم کرد؟

ما فعلا در ایران برای آبیاری فضای سبز، باغات یا کشاورزی از آب بازچرخانی‌شده استفاده می‌کنیم. همچنین از این آب برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز استفاده خواهد شد. به دلیل مسائل قانونی و شرعی، همچنین ذهنیت مردم، از آب بازچرخانی‌شده برای شرب استفاده نمی‌کنیم. البته دانش و تکنولوژی تصفیه آب تا این حد در ایران وجود دارد.

تمام پروژه‌های مسکن مهر در مناطقی واقع شده‌اند که تأمین آب برای آنها مشکل است؟


برخی از این پروژه‌ها در مناطق نامناسب واقع شده‌اند. این مشکل در پروژه‌های مختلف متفاوت است و شاید در یک استان، دو تا سه پروژه در شرایطی باشند که تأمین آب برایشان دشوار باشد.

هزینه تمام‌شده آب منتقل‌شده برای مسکن مهر چقدر است؟


قطعا هزینه تمام‌شده تأمین آب برای برخی از پروژه‌های مسکن مهر نسبت به پروژه‌های عادی بیشتر است. هزینه تأمین آب بستگی به موقعیت مسکن مهر و محل استقرار پروژه دارد. اینکه پروژه در مناطق مسطح، دامنه کوه و دوری و نزدیکی به منابع آب زیرزمینی و سطحی واقع شده باشد و همچنین کیفیت این منابع، در هزینه تمام‌شده تأمین آب تأثیرگذار است. هزینه تمام‌شده برای هر انشعاب بین ٥,٥ تا هفت‌میلیون تومان است. در مسکن مهر هزینه تأمین آب هر واحد انشعاب یقینا از این عدد بیشتر است.