کد خبر: ۳۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ 18 October 2017

اداره مطلوب شهر با نگاه دولتی و اتکا به کمک‌های دولتی ممکن نیست

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به محدودیت‌های مالی دولت برای کمک به شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها باید با اتکا به مشارکت شهروندان و با بهره‌گیری از منابع مردمی شهر را اداره و پروژه‌های شهری را اجرا کنند.

سید محمدعلی افشانی در دیدار با حسن بهرام‌نیا، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و روسای شوراها و شهرداران این حوزه انتخابیه اظهار کرد: اداره مطلوب شهر و شهرداری با نگاه دولتی و با اتکا به کمک‌های دولتی ممکن نیست و در عمل مشکلات شهرداری را حل نمی‌کند و ضروری است که دیدگاه شهرداران و اعضای شوراها در این خصوص تغییر کند.

وی با بیان اینکه کمک‌های دولت به شهرداری‌ها حکم مسکّن را دارد و اتکا به اعتبارات دولتی پاسخگوی اجرای پروژه‌ها نیست، گفت: شورا و شهرداری باید با مشارکت مردم شهر را اداره کنند.

افشانی تاکید کرد: شهرداری‌ها و شوراها باید مزیت‌های شهر خود را شناسایی و در خصوص آنها با هدف جذب سرمایه و گردشگر، اطلاع‌رسانی مناسب انجام دهند.

وی، وجود جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی را از ویژگی‌های منحصربفرد مناطق مختلف ایران برای کسب درآمد و تولید اشتغال برشمرد و گفت: بسیاری از مناطق کشور دارای ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم‌گردی و کویرگردی هستند که سرمایه خوبی برای تامین درآمدهای شهرداری‌ها و دهیاری‌های این مناطق محسوب می‌شود و باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و بهره‌گیری از مشارکت‌ها و منابع مردمی برای ایجاد و توسعه زیرساخت های گردشگری خاص این مناطق فعالیت کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه دل بستن به اعتبارات دولتی، راه حل مناسبی برای اداره مناسب شهرها و روستاها و اجرای پروژه های عمرانی وخدماتی نیست؛ سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهری و روستایی و امکانات اقامتی،‌ رفاهی و تفریحی را از جمله اقدامات موفق برخی شهرداری‌های کشور در زمینه شناسایی منابع درآمدی جدید، تولید شغل و درآمدزایی برشمرد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین با اشاره به آسیب‌هایی که اضافه شدن نیروی انسانی مازاد به شهرداری‌ها وارد ساخته، تاکید کرد: حتی یک نفر بدون داشتن تخصص و خارج از ضوابط قانونی نباید در شهرداری‌ها به کار گرفته شود.

افشانی همچنین با بیان اینکه بخشی از مسائل و مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مربوط به مباحث قانونی و حقوقی است، از آمادگی وزارت کشور برای همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موارد و همچنین حمایت بیشتر از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد.

در این جلسه حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از روسای شوراها، شهرداران، فرماندار و بخشداران این حوزه انتخابیه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری‌ها و مدیریت شهری را مطرح کردند که برخی از آنها عبارت بود از: ضرورت حمایت از شهرداری‌های کوچک، تامین ماشین آلات مورد نیاز شهرداری‌ها، واگذاری قیر برای آسفالت معابر، کمک به توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور، در این دیدار گزارشی از کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های نهاوند نیز ارائه شد
منبع: صما