کد خبر: ۳۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ 22 October 2017

سهم اقشار کم‌درآمد از نوسازی هواپیماها

شاید یکی از اصلی ترین دستاوردهای برجام برای کشور، در صنعت هوایی قابل مشاهده باشد. به طوری که پس از برجام، تحولات چشمگیری در حوزه صنعت هوایی کشور رخ داد و این تحولات از نوسازی ناوگان هوایی و خرید چندین فروند هواپیما به کشور گرفته، تا ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را شامل می شود.

در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با تمام کشورهای جهان قطع شده بود و به دنبال سیاست‌های نادرست دولت های قبلی، این امکان فراهم نبود که بتوانیم مراودات خود را با سایر نقاط دنیا افزایش دهیم.

در چنین شرایطی طبیعتا امکان نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی هم فراهم نبود و به همین دلیل در طول این سال ها ناوگان هوایی ایران به یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌‌های هوایی جهان تبدیل شد. اما در دولت یازدهم پس از توافق های صورت گرفته در برجام، این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.

با این حال اگرچه با توجه به اقدامات مثبتی که بعد از اجرای برجام در این زمینه صورت گرفت، ناوگان هوایی کشور وضعیت بهتری پیدا کرد و شاهد افزایش ضریب ایمنی و تعداد پرواز‌ها در کشور بودیم، اما این نوسازی هنوز در حد کافی انجام نشده و سنناوگانهواپیمایی همچنان در ایران بالا است.

نوسازی ناوگان هواپیمایی، یک اولویت

در این بین آنچه کارشناسان بر آن تاکید دارند، ضرورت افزایش پویایی صنعت هواپیمایی کشور است. آنها معتقدند دولت باید در این حوزه چاره اساسی برای تسریع در نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور بیندیشد تا در عرصه حمل و نقل مسافران و ترانزیت کالا، بتوانیم همسو با ایرلاین‌های مطرح جهان، عمل کنیم.

بر پایه این گزارش، با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی حمل ‌و نقل هوایی ایران، تکمیل زیرساخت‌های صنعت هواپیمایی یک الزام است و با این اوصاف، برای تطبیق دادن صنعت هواپیمایی کشور با شرایط استانداردهای بین الملل پروازی، نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور باید در اولویت قرار بگیرد.

در همین راستا، اگرچه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مسیر نوسازی ناوگان هوایی از طریق فاینانس، مثبت ارزیابی می شود؛ اما بر اساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی، سنناوگانهواپیمایی در ایران نزدیک به 23 سال است. یعنی بیشتر هواپیماها سن بازنشستگی خود را طی کرده‌اند و یا به زودی به سن بازنشستگی می‌رسند و بنابراین طی 10 سال آتی بسیاری از آنها باید از چرخه فعالیت خارج شوند.

درآمدهای ناشی از تقویت ناوگان حمل ونقل هوایی

در حال حاضر ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان مسافری هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است. بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال در کشور داریم. همچنین از مجموع کل صندلی‌های هواپیمایی کشور، ۶۲ درصد از صندلی‌ها فعال و ۳۸ درصد صندلی‌های موجود غیرفعال است.

در عین حال براساس برآورد سازمان هوانوردی تجاری و غیرنظامی ایران (CAO)، با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری، برای تامین نیاز بازار داخلی، طی پنج سال آینده، کشور سالانه به حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیمای جدید و ۵۵۰ هواپیما در یک دهه آینده نیاز دارد.

در این میان با توجه به اینکه ایرانی‌ها سالانه ۴ میلیارد دلار صرف ایرلاین‌های خارجی می‌کنند، می‌توان گفت ایرانی‌ها عملا یکی از مشتریان اصلی ایرلاین‌های خارجی محسوب می‌شوند. از همین رو تقویت ناوگان حمل ونقل هوایی می تواند طی یک دوره ۵ ساله مبلغی معادل ۲۰میلیارد دلار به درآمدهای کشور اضافه کند.

رونق گردشگری با نوسازی ناوگان هوایی

علاوه بر این، به عقیده کارشناسان بازسازی و نوسازی ناوگان‌ هوایی، اثرات قابل توجهی بر صنعت هوایی و گردشگری کشور به دنبال خواهد داشت و ورود هواپیماهای جدید مجهز به فناوری‌های روز دنیا، می تواند ‌اعتماد از دست رفته به ناوگان هوایی ایران را ترمیم کند و با ورود گردشگران خارجی به کشور فصل تازه‌ای را برای صنعت هواپیمایی کشور رقم بزند. چراکه فرسودگی ناوگان هوایی کشور، طی سال‌های اخیر تقاضای گردشگران خارجی در استفاده از پروازهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد و سبب شد تا آنها سفرهای زمینی را برای جابه‌جایی بین شهرهای ایران انتخاب کنند. همین عامل، یعنی دشواری سفر میان نقاط مختلف کشور، گردشگران زیادی را از سفر به مقاصد داخلی منصرف کرد. بنابراین ورود هواپیماهای جدید و رفع نگرانی از سفر با هواپیماهای فرسوده، رونق گردشگری را در پی دارد.

درواقع بازسازی و نوسازی ناوگان‌ هوایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های کشور می تواند ابزار ارتباط اقتصادی برای حضور در فضاهای بین‌المللی شود. طبیعتا زمانی که زیرساخت ناوگان‌های ما دچار مشکل باشد، توان رقابت تجاری با سایر کشورها را نخواهیم داشت و به همین علت شرایط موجود می‌طلبد که از فرصت‌های جدید برای ایمنی پرواز مسافر و جابه جایی کالا از طریق نوسازی ناوگان هوایی کشور استقبال کنیم.

توسعه صنعت هوایی نیازمند یک استراتژی دقیق

در این بین با توجه به اینکه اغلب فرودگاه ها در شهرهای کوچک کشور جزو فرودگاه های زیانده هستند، از نظر کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی، بهترین راه حل خروج آنها از این وضعیت نیز خرید هواپیماها یا ناوگان هوایی کوچک است که هم قدرت مانور بیشتری دارند و هم مردم می توانند از عهده هزینه های بالای مسافرت هوایی بربیایند.

البته کارشناسان تاکید می‌کنند: آنچه در صنعت هوانوردی اهمیت بیشتری نسبت به نوسازی ناوگان هوایی دارد، داشتن یک استراتژی دقیق برای توسعه این صنعت و مدیریت اجرای این استراتژی است. به گونه ای که اگر این راهبرد و مدیرت اجرایی قوی وجود نداشته باشد، حتی اگر یک ایرلاین به صورت یکجا ۲۰۰ فروند هواپیمای نو هم خریداری کند، باز هم نمی تواند به سوددهی برسد.

بنابراین به گفته صاحب نظران در کنار اجرای طرح نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیمای نو از شرکت‌های سازنده، تهیه یک برنامه مدون لازم است و باید در یک بازه زمانی مشخص و با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت، هواپیماهای کهنه از رده خارج شوند و به جای آن، هواپیماهای کوتاه برد و مدل ۲۰۱۰ به بعد وارد کشور شود تا همه مردم کشور بتوانند از خدمات حمل و نقل هوایی و اثرات نوسازی ناوگان هوایی بهره ببرند.
منبع: صما
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
اخوی بهتر است تفکرات مارکسیتی را کنار بگزاری و عملگرا باشی 4 میلیارد دلار پول بلیط خارجی توسط 5 درصد ثروتمند جامعه پرداخته می شود نه همه مردم پس باید چیزی را بخری که مورد نیاز ایشان و ایضا مسافران خارجی و ترانزیت باشد.اقشار کم درامد سروکار چندانی با هواپیما ندارند اما می توانند از هزاران شغل جانبی آن و صنعت توریسم بهره ببرند نیاز ایران برای 10 سال آینده 150 هواپیمای دور پرواز پهن پیکر ،350 هواپیمای باریک پیکر برد متوسط و 150 جت منطقه ای 100 نفره است تا استراتژی منا سب محقق شود