کد خبر: ۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ 10 April 2012

بودجه عمراني 340 ميليارد تومانی شهرداری اهواز


معاون فني و عمراني شهرداري اهواز گفت: بودجه عمراني سال جاري 340 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است كه 120 ميليارد از اين ميزان مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافيك است. _محمدرضا دهنوي در نشستي خبري كه امروز (دوشنبه، 21 فروردين‌ماه) برگزار شد، با بيان اينكه بودجه عمراني امسال 340 ميليارد تومان تعيين شده است، اظهار كرد: در بودجه عمراني سال 91، چهار ميليارد تومان بودجه عمران شهري، 20 ميليارد تومان بودجه شهرسازي، پنج ميليارد تومان بودجه فرهنگي، 83 ميليارد تومان بودجه خدمات شهري، 120 ميليارد تومان بودجه ترافيك و حمل و نقل، هفت ميليارد تومان بودجه فناوري و حدود 10 ميليارد تومان ديون عمراني در نظر گرفته شده است.


 


وي افزود: در نوروز امسال بستر خوبي براي استقبال از مهمانان نوروزي در شهر فراهم شد و نورپردازي‌هاي انجام شده در سطح شهر بسيار قابل‌قبول بود. پل هشتم اهواز نيز از ديگر جاذبه‌هاي شهر اهواز در نوروز امسال بود و بسياري از مهمانان نوروزي از اين پل ديدن كردند. پل هشتم و پارك جزيره از پروژه‌هايي است كه در سال گذشته به نتيجه رسيد و علي‌رغم اينكه افتتاح رسمي نشدند، شهروندان از آن‌ها استفاده كردند. پارك جزيره كه عمليات اجرايي آن با اعتبار حدود چهار ميليارد تومان از آذرماه سال 90 آغاز شد، خردادماه امسال به صورت رسمي افتتاح مي‌شود. پارك ورودي اهواز از سمت ماهشهر نيز در اواخر سال گذشته افتتاح شد كه با توجه با فقر فضاي سبز در آن منطقه، اقبال عمومي شهروندان از اين پروژه نيز مناسب بود.


 


دهنوي با بيان اين‌كه در سال 90 حدود 133 هكتار به فضاي سبز شهر اهواز اضافه شد، تصريح كرد: عمليات اجرايي پارك‌هاي ساحلي در غرب رودخانه كارون در سال گذشته پيشرفت خوبي داشت، ولي برخي از آن‌ها هنوز به بهره‌برداري نرسيده‌اند. حد فاصل پل پنجم تا پارك شقايق نيز چمن‌كاري شده و عمليات روشنايي آن نيز انجام شده است و طبق برنامه‌ريزي‌ها عمليات اجرايي آن تا پايان خردادماه 91 تكميل مي‌شود. همچنين امكان استفاده شهروندان به صورت ايمن در شرق رودخانه كارون و در حد فاصل پارك لاله تا پل هفتم ايجاد شده و اين محدوده نيز مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است. عمليات اجرايي فضاي سبز در محدوده پل هفتم تا بيمارستان امام خميني(ره) نيز در حال انجام است و در خردادماه امسال مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.


 


معاون فني و عمراني شهرداري اهواز خاطرنشان كرد:‌ ايجاد امكانات اوليه در پارك‌ها نيز از مهمترين برنامه‌هاي شهرداري است و ايجاد نمازخانه و سرويس بهداشتي در پارك‌هاي منطقه‌اي از اين قبيل موارد است. در سال 91 جهت‌گيري پروژه‌هاي عمراني با اين روند ادامه خواهد داشت و علي‌رغم اينكه توقعات شهروندان زياد نيست، سعي داريم رضايتمندي آن‌ها را جلب كنيم.


 


وي ادامه داد: در برنامه‌هاي سال 91 سعي داريم موضوعات محله‌اي و شهرداري‌هاي منطقه‌اي را به مناطق واگذار كنيم. شهرداري‌هاي مناطق اشراف بيشتري به محله‌ها دارند و مي‌توانند تصميم‌گيري كنند كه چه پروژه‌هايي اجرايي شود. پروژه‌هاي مربوط به مناطق در چندين سرفصل به آن‌ها اعلام مي‌شود و اختيار نوع پروژه‌ها نيز به شهرداري‌‌هاي مناطق واگذار مي‌شود.


 


دهنوي گفت: بر اساس تائيديه بودجه عمراني، سهم مناطق و معاونت‌ها مشخص مي‌شود و قرار است پروژه‌ها در قالب همين بودجه پيش‌بيني شوند. هر منطقه با رويكردهاي همان منطقه مي‌تواند اقدام كند و هيچ محدوديتي براي آن‌ها در نظر گرفته نمي‌شود. البته اين رقم تنها بودجه عمراني است و در صورتي كه بتوانند درآمدزايي داشته باشند و منابع مالي خود را تامين كنند، مي‌توانند كارهاي مورد نياز شهر را انجام دهند.


 


وي افزود: كل بودجه سال 91 حدود 554 ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه نسبت به سال گذشته حدود 96 ميليارد تومان كاهش داشته است. البته در صورتي كه منابع جديد درآمدي محقق شوند رديف‌هاي بودجه در موضوعات خاص افزايش خواهد يافت.


 


معاون فني و عمراني شهرداري اهواز در تشريح برنامه‌هاي سال 91 عنوان كرد: احداث تقاطع‌هاي غيرهمسطح ازجمله برنامه‌هاي شهرداري است و هم‌اكنون سه تقاطع علوي، كيانشهر و ولايت در حال اجرا هستند. تقاطع پل علوي تاكنون حدود 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و احتمالا تا خردادماه به بهره‌برداري مي‌رسد. تقاطع كيانشهر نيز با وجود اينكه از اسفندماه سال 90 عمليات اجرايي آن آغاز شده، تاكنون روند خوبي داشته و حدود 20 تا 25 درصد پيشرفت فيزيكي دارد. تقاطع غيرهمسطح توحيد نيز در خيابان شهيد چمران (كيانپارس) اجرايي مي‌شود. عمليات اجرايي اين پروژه در خردادماه آغاز مي‌شود و به‌گونه‌اي عمل مي‌شود كه پيش از آغاز فصل مدارس، اين تقاطع به بهره‌برداري برسد.


 


وي ادامه داد: احداث تقاطعي در ابتداي مسير پل ششم و بلوار آيت‌الله بهبهاني در منطقه كوت‌عبدالله نيز پيش‌بيني شده و مذاكرات اوليه آن انجام شده است. توافق‌نامه اجراي اين پروژه در قالب سرمايه‌گذاري تا اواخر فروردين‌ماه منعقد مي‌شود. در اين پروژه قصد داريم امتداد مسير پل ششم تا مسير جاده ماهشهر را در هر دو سمت رودخانه ادامه دهيم. اين طرح جزء پروژه‌هاي اولويت‌دار شهرداري است و امسال اجرايي مي‌شود. حداقل زمان اجراي اين پروژه هم 15 تا 18 ماه تعيين شده است.


 


دهنوي درباره اجراي پروژه تقاطع غيرهمسطح خيابان اقبال در اتوبان پاسداران گفت: اين تقاطع از نظر فني در حوزه شهرسازي بررسي شد، ولي جزء اولوليت‌هاي كاري شهرداري تشخيص داده نشد و فعلا پروژه متوقف مي‌ماند و مسيرهاي جايگزين‌ براي آن تعريف مي‌شود. در سال 91 تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام در اولويت نخست است. همچنين اجراي پروژه‌هايي كه در سال 91 به نتيجه مي‌رسد را در اولويت كاري قرار مي‌دهيم.


 


معاون فني و عمراني شهرداري اهواز افزود: در بخش فضاي سبز تكميل فضاي سبز بلوارهاي ساحلي در حد فاصل پل پنجم تا پل ششم انجام مي‌شود. همچنين ساخت و تكميل دو پارك بزرگ در شهر كه يكي پارك فولاد در منطقه هشت شهرداري و ديگري پارك شهروند است در اولويت‌هاي كاري سال 91 قرار گرفته‌اند. تكميل پارك شهروند و بهبود دسترسي‌هاي اين پارك از برنامه‌هاي شهرداري است و امسال به صورت عملياتي‌تر به اين پروژه پرداخته مي‌شود تا شهروندان از فضاي سبز اين پارك بهتر استفاده كنند. مواردي مانند شهربازي، آكواريوم و پارك مينياتور براي ايجاد در اين پارك پيش‌بيني شده است.


 


وي تصريح كرد: در بحث مسيرهاي شرياني نيز تكميل جاده ساحلي از مهمترين برنامه‌هاي شهرداري است. تكميل جاده ساحلي در حدفاصل پل ششم تا ورودي اهواز از سمت آبادان از اولويت‌هاي كاري امسال است. در بخش نخست با هماهنگي‌ها و توافقات انجام شده با بيمارستان سينا قرار شد اين مسير را تا ميدان هادي‌آباد امتداد دهيم و جاده ساحلي در اين قسمت تكميل شود. در بخش دوم نيز تكميل جاده ساحلي حد فاصل پل سوم تا پل نهم انجام خواهد شد. همچنين پروژه مسير حدفاصل پل صياد شيرازي تا پل كيانشهر كه حدود 3/6 كيلومتر است و از برنامه‌هاي سال 89 بوده، در سال جاري پيگيري مي‌شود.


 


دهنوي خاطرنشان كرد: در سال گذشته حدود 400 هزار تن آسفالت و قريب به 2 ميليون و 500 هزار مترمربع است، انجام شد. همچنين آسفالت پليمري نيز مورد استفاده قرار گرفت كه كيفيت و ظرافت خاصي دارد و در بهسازي پل سوم نيز از اين نوع آسفالت استفاده شد. سعي مي‌كنيم در جريان آسفالت معابر در كنار كميت، كيفيت را نيز در نظر داشته باشيم. در پروژه‌هاي سال 91 نيز آسفالت معابر كمتر از سال گذشته نخواهد بود.


 


معاون شهردار اهواز درباره ورودي شهر از سمت شوشتر گفت: براي اصلاح اين ورودي برنامه‌ريزي شده بود ولي با آغاز به كار مشخص شد كه سطح كار بيش از برنامه‌ريزي‌ها است و با توجه به اينكه نياز به اصلاح شيب وجود داشت، مجبور به اصلاح شديم و اين حجم كار موجب افزايش مدت انجام پروژه شد.


 


وي اظهار كرد: در سال 91 سه پروژه اساسي در هسته مركزي شهر با عنوان بهسازي و بدنه‌سازي خيابان‌هاي طالقاني، شريعتي و سلمان فارسي در اولويت‌هاي كاري قرار گرفته‌اند. در خيابان سلمان فارسي طرح ترافيكي اين خيابان بر ديگر موضوعات آن قالب است؛‌ به دليل اينكه اين خيابان از معابر شرياني شهر است بايد شكل ترافيكي و عملكرد ترافيكي آن مناسب باشد. همچنين بحث‌هايي در مورد جابه‌جايي يا برداشتن تقاطع سلمان‌فارسي در اين خيابان انجام شده و در صورتي كه با حذف پل، شكل ترافيكي خيابان محفوظ بماند، ‌اين پل حذف مي‌شود. سازمان قطار شهري نيز با توجه به حركت TBMها و تداخل آن‌ها با پل در اين خصوص نظراتي دارد كه با اجماع نظرات در مورد برداشتن يا باقي‌ماندن پل به جمع‌بندي خواهيم رسيد.


 


دهنوي خاطرنشان كرد: در پروژه‌هاي بهسازي سه خيابان شريعتي، طالقاني و سلمان فارسي موضوع مناسب‌سازي براي تردد معلولان نيز در نظر گرفته شده است. امسال علاوه بر بهسازي اين خيابان‌ها، پياده‌روسازي 100 كيلومتر از معابر نيز برنامه‌ريزي شده و در اين طراحي‌ها همه الزامات براي تردد معلولان در نظر گرفته شده است. در بحث بهسازي معابر، در هر منطقه بهسازي يك شريان اصلي را به عنوان پايلوت انجام مي‌دهيم و اولويت‌بندي را به مديران مناطق مي‌سپاريم.


 


وي تصريح كرد: بحث احداث پل عابر پياده نيز از ديگر اولويت‌هاي كاري شهرداري در سال 91 است كه سعي مي‌كنيم حداقل 15 پل عابر پياده در سال جاري ايجاد شود و بيشتر پل‌هاي هم مكانيزه خواهد بود.


 


معاون شهردار اهواز گفت: احداث شبكه آب‌خام در قالب طرح جامع آب خام در سال 91 برنامه‌ريزي شده است. در معابري كه تامين آب خام فضاي سبز آن‌ها با مشكل مواجه است با اولويت‌بندي مناطق، آب خام آن‌ها را تامين مي‌كنيم. در ورودي شهر از سمت ماهشهر نيز با توجه به ايجاد فضاي سبز و كمربند سبز شهر، خطوط اصلي را به نتيجه مي‌رسانيم.


 


دهنوي تاكيد كرد: در خصوص دفع آب‌هاي سطحي در مناطق، رفع مشكل آبگرفتگي‌ها را بدون تعيين سقف مالي به مناطق واگذار كرده‌ايم و عمليات اجرايي از سوي شهرداري‌هاي مناطق انجام مي‌شود. در تامين منابع مالي محدوديتي ايجاد نمي‌كنيم تا با توجه به امكانات، هر منطقه بتواند بحث دفع آب‌هاي سطحي را در منطقه خود ساماندهي كند.


بازدید:۷۵۶