کد خبر: ۴۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ 18 April 2018
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز:

آب شیرین کُن های سیار زنگ خطر بزرگی برای مردم اهواز است

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: آب شیرین کُن های سیار در مناطق اهواز زنگ خطر بزرگی برای آلودگی های ثانوی است.


مهرداد شریفی ظهر امروز سه شنبه در شورای سلامت اهواز در محل فرمانداری این شهر اظهار کرد: به دلیل تعطیلات نوروزی، هفته سلامت را از ۱۸ فروردین به هفته اول اردیبهشت تغییر دادیم.

وی افزود: به دنبال حساسیت سازی هستیم چون سطح سواد سلامت مردم خوزستان زیر ۴۰ درصد است؛ ۹۵ درصد مردم خوزستان سواد خواندن و نوشتن دارند ولی فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد آنها به مسائل سلامت خود اشراف دارند.

شریفی با اشاره به اینکه بعد از حوادث و سوانح، دومین علت قطع پای بیماران دیابت است، گفت: عوارض دراز مدت و مزمن قند خون باعث کوری و یا حتی قطع پا در میان بیماران دیابتی می شود. امروز یک تخت دیالیز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای حوزه  درمان دارد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با تأکید بر اینکه انسان سالم، محور توسعه پایدار است، افزود: تبلیغات در بیلبوردهای شهری جزو حقوق شهروندی محسوب و این حق شهروندان هست که از حوزه سلامت اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

شریفی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عوامل مؤثر بر سلامتی مسائل اجتماعی است، ادامه داد: بخش بهداشت و درمان حتی اگر تمام استانداردها را نیز داشته باشد تنها ۲۰ درصد نقش آفرینی در حوزه تأمین سلامت مردم دارد؛ برای تأمین سلامت مردم حتی اتحادیه اصناف باید در زمینه فرهنگ سازی کاهش حضور شهروندان در فست فودها فعالیت کند، ورزش همگانی باید افزایش و در عین حال آب شرب سالم بین مردم توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه سرطان گوارش، دومین سرطان خوزستان است، بیان کرد: هر فرد خوزستانی ۴۲ لیتر نوشابه گاز دار در سال استفاده می کند در حالی که سرانه جهانی آن شاید حدود سه لیتر باشد؛ همچنین سرانه مصرف سبزیجات در دنیا ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم هست ولی این آمار در خوزستان کمتر از ۳۰ کیلوگرم است. سلامت دیگر با پیشگری جواب نمی دهد و نمایندگان و مسئولان باید در راستای افزایش شاخص ها همکاری بیشتری داشته باشند؛ همچنین باید نسبت به افزایش اعتبارات حوزه سلامت اقدام کنند.

شریفی با انتقاد از نبود نگاه سلامت محور در دستگاه های اجرایی یادآور شد: نگاه سلامت محور باعث حل بسیاری از مشکلات می شود؛ بنابراین باید در راستای تقویت این نگاه در تمام جامعه تلاش بسیاری را به کار گرفت.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با تأکید بر اینکه وبای التور امسال جدی است، گفت: هنوز شکستگی های لوله های انتقال آب شرب یا فاضلاب بسیاری رخ می دهد و ترمیم آنها به موقع انجام نمی شود.

شریفی هشدار داد: آب شیرین کُن های سیار در مناطق اهواز زنگ خطر بزرگی برای آلودگی های ثانوی است؛ باید همین امروز پیشگیری کنیم تمام دستگاه ها باید در کنار بهداشت قرار گرفته و به مبارزه با بیماری وبا بپردازند.

منبع: مهر
برچسب ها: اهواز