کد خبر: ۴۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ 23 April 2018

درپوش بر چالش‌های اصلی محیط زیست کشور با مطرح کردن معضل پلاستیک

یک فعال محیط زیست معتقد است: نقش پلاستیک یا زباله‌های رهاشده در طبیعت توسط مردم در میان معضلات گسترده‌ای که ما در خصوص دفن و معدوم‌سازی پسماندها و وضعیت فاضلاب در کشور وجود دارد، ناچیز بوده و پرداختن مداوم به مسئله پلاستیک‌ها درواقع درپوشی است که دولت بر نبود مدیریت پسماند و فاضلاب می‌گذارد.


سهیل اولاد زاد کارشناس و فعال محیط زیست در یادداشتی‌ عنوان کرد: امروز روز زمین پاک هست، شعاری که برای این روز جهانی تعیین کرده‌اند «پایان پلاستیک» است، البته این شعار را در یک کشور دیگر انتخاب کرده‌اند و برای معضل روز اغلب نقاط دنیا کاربرد دارد، اما ترویج این شعار در ایران مثل این هست که دچار سرطان شده باشید و به ریزش موی خود توجه کنید.

به‌صورت روزانه 50 میلیون تن زباله فقط در شهرها تولید می‌شود که به محل‌های دفن زباله شهری در زیستگاه‌ها منتقل می‌شود، بالأخص در شمال کشور این مشکل قابل‌لمس‌تر است .

 در شمال ایران حدوداً روزانه 8 هزار تن زباله تولید می‌شود که این میزان در اکثر شهرهای شمال به دل جنگل‌ها و مراتع یا حاشیه رودخانه‌ها و دریای خزر ریخته می‌شود.

این زباله‌ها، شیرابه تولید می‌کنند و از هر تن زباله  بین  400 تا 600 لیتر شیرابه خارج می‌شود، یعنی تنها از زباله‌های تازه‌ای که وارد محل‌های دفن شمال کشور می‌شوند، روزی 4 میلیون لیتر شیرابه تولید می‌شود و باید بدانیم که شیرابه عصاره آلودگی پسماندهاست و این موضوع به معنی آلودگی آب‌های سطحی و زیرسطحی این استان‌های حساس هست که عمده محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کنند. این شرایط تأسف‌بارتر می‌شود اگر بدانیم  که آب آشامیدنی این  از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

 تا اینجا این مسئله را می‌توان بخشی از معضل دانست و در کنار این معضل شهرهای شمالی با بحران عظیم‌تری به نام فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

برای محاسبه حجم فاضلاب شهرهای شمالی در استان مازندران باید 150 لیتر سرانه تولید فاضلاب را در جمعیت مازندران 3.300.000  نفری مازندران ضرب کنیم تا به عمق فاجعه پی ببریم، چون اغلب شهرهای بزرگ و کوچک استان فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و به خاطر بالا بودن سطح آب زیرزمینی و پر شدن چاه‌های جذبی یا اختلاط آب زیرزمینی و فاضلاب پیش می‌آید یا اینکه از چاه‌ها کشیده می‌شود، توسط لجن کش ها و به رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی ریخته می‌شود.

در همه این موارد و بحران‌ها که عامل اصلی بالا رفتن سرطان‌های گوارشی در شمال کشور شده است، نقش پلاستیک یا زباله‌های رهاشده در طبیعت توسط مردم گم است و بیشترین عامل نقش دولت در ساماندهی پسماند و فاضلاب هست، اما پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی و پاک‌سازی طبیعت که در این روزها برای همه و به‌خصوص مسئولین موردپسند قرارگرفته  است، می‌تواند درپوش بسیار مناسبی باشد برای بحران‌های اساسی محیط زیستی که ما سال‌ها با آن‌ها جنگیدیم و در حال جنگ هم هستیم و همه می‌گوییم  کاش می‌شد تا مطالبه گری و هم‌صدایی وجود داشته باشد و تشکل‌ها و فعالین ما به پوشیدن واقعیت‌ها کمک می‌کردند.

منبع: فارس