کد خبر: ۴۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ 17 May 2018

تهیه برنامه حفاظت تالاب گندمان آغاز شد

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌‌های ایران گفت: در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران، تهیه این برنامه برای تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.


ابوالفضل آبشت افزود: تمام دست ‌اندرکاران و ذینفعان تالاب گندمان آمادگی خود را برای تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب اعلام و توافق کردند که حفاظت و بهره‌‌برداری خردمندانه از تالاب در قالب این برنامه انجام گیرد.
وی با اشاره به آغاز فرایند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب گندمان اظهار داشت: رویکرد زیست ‌بومی به عنوان رویکرد جامع‌ نگر با در نظر گرفتن حق برنامه ‌ریزی جوامع محلی و دست‌ اندرکاران منطقه برای منابع محیطی خود از جمله تالاب‌ها، فرصت حضور، مشارکت و استفاده از تجربه و دانش بومی را برای مدیریت بهینه این منابع فراهم می‌کند.
آبشت با اشاره به اکوسیستم ارزشمند تالاب گندمان که پتانسیل ‌های ویژه‌‌ ای در تامین زیستگاه برای تنوع ‌زیستی و منشا خدمات متعددی برای مردم حاشیه اطراف تالاب است، افزود: حفاظت با برنامه از تالاب‌ها و مشارکت مردم و سایر دستگاه‌ها در این امر از رویکردهای اصلی سازمان حفاظت محیط ‌زیست است که در حال حاضر برای تعدادی از تالاب‌ های کشور از جمله تالاب گندمان در حال انجام است.
مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: در کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب گندمان که با همت اداره کل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری برگزار شد دست ‌اندرکاران تالاب گندمان توافق خود را برای تدوین و اجرای برنامه زیست ‌بومی اعلام و گام‌ های آتی تدوین برنامه مذکور را نیز مشخص کردند.
آبشت گفت: با برنامه‌‌ ریزی صورت گرفته در آینده نزدیک با برگزاری نشست ‌های متعدد فنی - مشورتی، برنامه نهایی و برای تصویب و اجرا در اختیار مقامات استانی و شهرستانی قرار گیرد.


** تالاب گندمان


تالاب گندمان در استان چهار محال و بختیاری و در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد و در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
این تالاب به عنوان یکی از آبگیرهای حوضه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ ای نه ‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار دارد. تالاب گندمان با وسعت حدود 1000 هکتار و ارتفاع 2219 متر از سطح دریا دارای شیب ملایم و بدون پستی و بلندی است.
اطراف این تالاب پوشیده از مرغزار است که معمولا به عنوان مرتع غنی برای چرای احشام استفاده می ‌شود. چشمه‌ های اطراف تالاب علاوه بر آنکه مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت به شمار می ‌آیند، آب تالاب را نیز تامین می‌ کنند.
منابع تامین کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه ‌ها از جمله گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد و رودخانه آق‌ بلاغ است.
پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتا گونه ‌های حاشیه ‌ای و نم پسند از جمله درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش تشکیل می ‌دهد.
در این تالاب نیز، پرندگانی همچون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم دیده می‌ شوند. ماهی ‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.
این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است، در شمار زیباترین تالاب‌های کشور و مهمترین کانون‌های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربه فرد برای زمستان گذرانی و تخم گذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب شده که بیش از ۱۵ گونه پرنده بومی و بیش از ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت های زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها را در خود جای داده است.


بازدید:۷۴۸
منبع: ایرنا
برچسب ها: تالاب گندمان