کد خبر: ۴۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ 22 May 2018
یک کارشناس آب:

پرکردن سد زاینده‌رود با روش‌های بارش‌زا را هیچ منبعی تایید نکرده است

یک کارشناس آب گفت: تمام روش‌هایی که برخی مدعی ایجاد بارش از آن هستد، در مرحله تحقیق و آزمایش است و هنوز به نتیجه قطعی که بتوان سد زاینده رود را پر آب کرد، نرسیده ایم.


علی بصیرپور در خصوص ادعاهایی که گفته می شود شخصی می تواند با ایجاد بارش، سد زاینده رود را پر کند، اظهار کرد: به هر حال روش های مختلفی برای بارورسازی ابرها وجود دارد، اما مهم این است که تمام این روش ها بیشتر در مرحله تحقیق و آزمایش است و هنوز به نتیجه قطعی که بتوان سد زاینده رود را پر آب کرد، نرسیده ایم.

وی افزود: روش های مطرح شده بیشتر جنبه تحقیقی و آزمایشی داشته است و باید به صورت گام به گام اجرا شود.

وی در خصوص اینکه آقای شهرام پروین ادعا دارد که با این روش می تواند بارش ایجاد کند و دیگر در مرحله تحقیق نیست و حتی برخی معتقدند که بارش های اخیر با روش این شخص صورت گرفته است، تاکید کرد: هیچ منبع مستندی نمی تواند ادعا کند که این بارش ها از این طریق انجام شده، اما اینکه بتوان سد زاینده رود را از طریق روش هایی همچون باروری ابرها پر کرد براساس اطلاعات موجود کسی نیست که بتواند نظر قطعی بدهد و این موضوع نیاز به مطالعات دقیق دارد.

معاون سابق شرکت آب منطقه ای اصفهان در پاسخ به این سوال که برای بررسی طرح یاد شده آیا وزارت نیرو صحبتی با این شخص کرده است، اظهار کرد: چندین سال پیش این شخص کار کوچکی را به صورت پایلوت در کشور انجام داد، اما بر روی آن بحث ها و نظرات بسیاری وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان معتقدند که نباید طرح بارورسازی ابرها را در ایران اجرا کرد چرا که پیامدهای خاص خود را دارد، گفت: یکی از مباحثی که در ارتباط با روش آقای پروین مطرح بوده، این است که برخی معتقدند احتمال ایجاد مشکلات زیست محیطی در این روش وجود دارد.

بصیرپور تاکید کرد: این گونه طرح ها بیشتر در مرحله تحقیق و آزمایش است و طرح بارورسازی ابرها یا روش هایی این چنینی، مساله بزرگی است و نمی توان به راحتی و به صورت فی البداهه بگوییم که بحران آب اصفهان از طریق این روش ها حل خواهد شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: زاینده‌رود