کد خبر: ۴۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ 24 May 2018
معاون میراث‌فرهنگی کشور اعلام کرد:

صدور دستور بازسازی بناهای تخریب شده بافت شیراز

«بعد از بازدید کمیته تخصصی حفاظت از میراث فرهنگی از بافت تاریخی شیراز؛ براساس دستور شورای تامین شهر شیراز آثار تاریخی تخریب شده براساس مستندات باید عین به عین بازسازی شود.»



۲۶ فروردین امسال جلسه‌ی کمیته "حفاظت از میراث‌ فرهنگی" با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، در آن جلسه که با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و  نمایندگانی از وزارت کشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امورخیریه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری، اداره‌کل اموال حقوقی وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد؛ مداخلات دو بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه به تفکیک مورد بررسی نمایندگان دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت و پس از ارائه و تشریح وضعیت بافت تاریخی شیراز و همچنین بررسی محوطه باستانی «هگمتانه» قرار شد، نمایندگانی از کمیته، بزودی برای بازدید و تهیه گزارش دقیق وضعیت از بافت تاریخی شیراز بازدید کنند.

در پایان آن جلسه نیز علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور، ایجاد کمیته‌ای جداگانه با هدف حضور در بافت تاریخی شیراز برای تهیه گزارش دقیق از وضعیت این بافت تاریخ را تصویب کرد تا کمیته‌ای چند نفره در روزهای بعد به این بافت تاریخی بروند و وضعیت را مورد بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر در نامه‌ای جداگانه از سوی محمدرضا امیرحسن‌خانی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به تولیت آستان "احمد بن موسی کاظم شاهچراغ" اعلام شد؛ «با توجه به طرح و بررسی پرونده شکایت شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد شیراز نسبت به تخریب خانه‌های میراثی از جمله خانه‌های تاریخی "سلیمی" و "منتصری" در طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع)، نماینده مطلع آن آستان به همراه مجری طرح توسعه حرم مطهر در جلسه کمیسیون اصل نود که قرار بود ۲۸ فروردین در کمیسیون برگزار شود، حضور داشته باشند.»

و اکنون بیش از یک ماه از برگزاری ان جلسه که چند فوریت داشت، می‌گذرد و باید دید کمیته‌های تخصصی تشکیل شده تا کنون چه میزان از وظایف خود را به انجام رسانده‌اند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه توضیح می‌دهد: نمایندگان چهار حوزه مهمِ دستگاه‌های مختلف به همراه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از بافت تاریخی شیراز دیدن کردند و خوشبختانه شورای تامین شهرستان شیراز نیز تشکیل جلسه داد و حتی قبل از آن نیز کمیسیون اصل ۹۰ جلسه‌ای را برگزار کرد.

وی با تاکید بر ادامه دادن روند کارهای قانونی در این زمینه، می‌گوید: این‌ها مصرتر شده‌اند که تخریب‌ها را پیگیری کنند که چه کسی آن دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی را تخریب کرده است.

طالبیان می‌گوید: نهایتا دستور بازسازی عین به عین خانه‌های تاریخی تخریب شده در بافت تاریخی شیراز داده شد، معاونت میراث فرهنگی سازمان نیز با آماده کردن نقشه‌ها، آن‌ها را به استان فارس واگذار کرده تا کارها شروع شود.

او اضافه می‌کند: با مشخص شدن مقصر، علاوه بر جرایم قضائی که مقصر باید تحمل کند، موظف به پرداخت خسارت و جریمه‌ی تخریب بنای تاریخی نیز هست.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تاکید می‌کند: براساس دستور شورای تامین شهر شیراز، فعلا آثار تخریب شده براساس مستندات بازسازی می‌شوند، تا دست‌کم طرح‌هایی که ضد مفهوم و هویت بافت تاریخی شیراز هستند، سرخود در بافت رشد نکنند.

وی با بیان این‌که شورای عالی معماری و شهرسازی طرح تفضیلی را ابلاغ کرده است، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید جلسات ویژه‌ای برگزار شود که با دقت و نهایت پشتیبانی حفاظت از بافت تاریخی انجام شود.

او نتیجه کمیته آئین نامه حفاظت را کاملا مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: سعی می‌کنیم کمیته را در یک ماه آینده دوباره تشکیل دهیم.

براساس صحبت‌های طالبیان، به نظر می‌رسد کمیته‌ی تخصصی حفاظت از میراث فرهنگی در حال حاضر به موقتی بودن آسفالت‌ کردن هگمتانه اعتماد کرده است؛ وی تاکید می‌کند:«امیدوارم برای هگمتانه همان‌طور که گفته‌اند موقتی است - آسفالت بخشی از محوطه تاریخی هگمتانه- با سرعت عمل بیشتری کارها انجام شود.»

منبع: ایسنا