کد خبر: ۴۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ 30 January 2020

گردش مالی صنعت پسماند افزایش می‌یابد

حوزه پسماند و مدیریت فناوری با استقبال قابل توجه استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوظهور فناور رو به رو شده است و با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد خام، این حوزه از جمله بخش‌های رو به رونق و آینده دار عرصه فناوری ایران محسوب می‌شود.

به گزارش سازه نیوز، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سرانه تولید زباله در جهان، روزانه «۳۰۰ گرم» است، این عدد برای شهروندان ایران بیش از ۷۱۰ گرم و برای ساکنین شهر تهران ۷۹۰ گرم است که به معنی ۲.۵ برابر متوسط جهانی است. همچنین به نقل از روزنامه ایران در جهان حدود ۲ میلیارد تن زباله صنعتی و شهری تولید می‌شود که ارزش بازار آن از مرحله جمع آوری تا بازیافت، به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

طبق آمار رسمی ، نزدیک به ۷۵ درصد از زباله کشور، دفن می شود، در حالیکه رقمی در حدود ۷۰ درصد ازپسماند تولید شده در برخی کشورهای توسعه یافته بازیافت می‌شود و ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برخی از این کشورها از این طریق به دست می‌آیدو همچنین چند شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح‌های خود را در زمینه بازیافت ضایعات خرما و پسته به مرحله تجاری سازی رسانده‌اند.

براساس آمار، روزانه بیش از ۵۰ هزار تن و سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن زباله در ایران تولید می‌شود اما برخی گمانه زنی‌های غیر رسمی و تایید نشده، ارزش تقریبی هر تن زباله را رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تن برآورد می کند. گردش مالی زباله در تهران نزدیک به «۶۰ میلیارد تومان» و گردش مالی این صنعت در کشور نیز «بیش از ۶ هزار میلیارد تومان » برآورد شده است که با ظرفیت‌های بالای این صنعت فاصله قابل توجه ای دارد.

علاوه بر این صنعت پسماند در جهان، با آهنگی نسبتاً سریع، هر روز از یک فناوری جدید رونمایی می کند. به نقل از نشریه recycling-magazine.com  در گزارشی، به توسعه پلتفرم‌هایی اشاره می کند که  به افراد امکان می دهد تا غذای عرضه شده در رستوران‌ها را که  در پایان روز کاری، دور انداخته می شود را خریداری کنند. این برنامه در حال حاضر در هشت کشور اروپایی فعال است و قصد دارد بیشتر گسترش یابد. 

همچنین به گفته دیوید راچلسون در rubiconglobal.com که از فعالان این عرصه است، انجمن بین المللی زباله های جامد (ISWA) کارزاری جهانی را برای جمع آوری زباله از محیط‌های دریایی آغاز کرده است و تکمیل فرایند تولید پسماند در آمریکا با همکاری بانک گلدمن ساکس و ولز فارگو به ایجاد چرخه‌ای مالی به ارزش ۲ تریلیون دلار منتهی خواهد شد.

طبق آمار اعلام شده، رشد جهانی قیمت مواد خام و بازیافتی و افزایش نرخ فلزات، توجیه اقتصادی این صنعت در کشور را به شکل محسوسی افزایش داده است. استارتاپ‌های فعال در این صنعت رو به افزایش هستند و از بسته‌های حمایتی ویژه تدارک دیده شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار می‌شوند. لازم به ذکر است اقلام حجیم اسقاطی، پسماندهای پزشکی، پسماندهای کشاورزی و ضایعات الکترونیک از جمله حوزه‌های هستند که فعالان فناور در ایران بر روی آنها متمرکز شده‌اند. در کشور قوانین مختلفی در حوزه پسماند تصویب شده است و به نظر نمی‌رسد در این زمینه کمبودی وجود داشته باشد. «قانون مدیریت پسماندها»، «آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها»، «سند ملی محیط زیست» و «برنامه ششم توسعه » از جمله اسناد بالادستی در این حوزه محسوب می‌شوند.

سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان صداوسیما، وزارت کشور، وزارت نفت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله نهادهای حاکمیتی مرتبط با این حوزه محسوب می‌شوند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای  تسهیل مسیر استارتاپ‌های تاسیس شده در این حوزه و حمایت از شرکت‌های تحت پوشش، وظیفه هماهنگی بین بخشی را عهده دار شده است و تلاش برای تجمیع تلاش‌های پراکنده موجود، بخش دیگری از برنامه‌ای حمایتی این معاونت در حوزه پسماند و فناوری را شامل می‌شود.

رباتیک و پسماند، سنسورها، کمپوست هوازی، اینترنت آشیا و هضم بی هوازی از جمله حوزه‌های است که می تواند در بردارنده فرصت‌های جدید در عرصه پسماند در کشور باشد چرا که شرکت‌های فناور ایرانی در حال توسعه فناوری‌های جدید در این عرصه هستند. همچنین پلتفرم‌های در کشور طراحی شده است که در قبال دریافت پسماند دارای ارزش، برای شهروندان تخفیف‌های در خدمات شهری و پاداش‌های کوچک در نظر می گیرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به گفته کارشناسان، این عرصه هنوز در آغاز راه است و پتانسیل بالای برای اشتغال‌زایی بیشتر و توسعه دارد. فروش زباله سوزهای کوچک و به صرفه به برخی مراکز مانند مراکز درمانی و استخراج فلزات کمیاب از زباله‌های الکترونیکی از جمله دیگر عرصه‌های رو به پیشرفت در کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا