کد خبر: ۴۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ 01 February 2020

مطالعات بین‌المللی، ارتباطی بین آلودگی هوا و سوسک‌های قرمز نشان نمی‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره خبری مبنی بر هجوم سوسک‌های قرمز به تهران در نتیجه افزایش آلودگی هوا گفت: مرکز تحقیقات آلودگی‌ هوا به طور مستقل پژوهشی در این باره انجام نداده است اما پژوهش‌های بین‌المللی ارتباطی بین افزایش سوسک‌های قرمز و افزایش آلودگی هوا نشان نمی‌دهد.

به گزارش سازه نیوز، دکتر محمد صادق حسنوند با اشاره به گفته‌هایی مبنی بر افزایش سوسک‌های قرمز در نتیجه‌ی افزایش آلودگی هوا گفت: یکی از استادان محترم یکی از دانشگاه‌های تهران که حیطه کاری ایشان در زمینه آلودگی هوا نیست، بیان کردند که سوسک‌های قرمز در نتیجه‌ی آلودگی هوا زیاد شده‌اند.

وی افزود: ایشان باید شواهد و مستندات خود درباره افزایش سوسک قرمز در نتیجه‌ی افزایش آلودگی هوا ارائه کنند تا مشخص شود آیا این بحث پشتوانه علمی دارد یا خیر.

حسنوند با تاکید بر این که در مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه ارتباط بین حشرات و آلودگی هوا تحقیقی انجام نشده است، گفت: مطالعاتی که در دنیا انجام شده را بررسی کردم و بر اساس آن‌ها هیچ گونه شواهد معتبری که نشان دهد افزایش آلودگی هوا باعث افزایش سوسک‌های قرمز می‌شود وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بحث دیگری که مطرح شده بود این بود که از سال ۱۳۸۸ آلودگی هوا بیشتر شده و این روند بر افزایش سوسک‌های قرمز تاثیر گذاشته است. اگر کسی در زمینه آلودگی هوا کار کرده باشد این نکته را می‌داند که چنین نبوده که از سال ۸۸ آلودگی هوا افزایش پیدا کند. براساس داده‌های مربوط به غلظت آلاینده‌ها، حتی قبل از آن هم با افزایش آلاینده‌های هوا روبه‌رو بوده‌ایم یعنی آلودگی هوا مشکلی نیست که از سال ۸۸ شروع شده باشد.

وی ادامه داد: در صحبت‌های استاد دانشگاه خوارزمی بیان نشده که کدام آلاینده هوا بر افزایش جمعیت سوسک‌های قرمز تاثیرگذار است. نمی‌شود که مطلبی را بدون استناد مطرح کنیم و بعد آن را رها کنیم. چه مطالعه‌ای در ایران انجام شده که نشان دهد آلودگی هوا باعث افزایش سوسک قرمز می‌شود؟

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با بیان این که بیشتر پژوهش‌های مرکز تحقیقات آلودگی هوای این دانشگاه، در زمینه بررسی اثر آلودگی هوا بر سلامت انسان متمرکز است درباره مهاجرت پرنده  سار از تهران گفت: در رابطه با پرندگان تحقیقی انجام نداده‌ایم و با مطالعه‌ای هم روبه‌رو نشده‌ایم که نشان دهد آلودگی هوا باعث مهاجرت پرنده‌ی ‌سار می‌شود.در نتیجه نمی‌توانم در این زمینه نظری بدهم.

منبع: ایسنا