کد خبر: ۴۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ 10 February 2020

چرا "بوتولیسم" نمی‌تواند عامل مرگ پرندگان مهاجر میانکاله باشد؟

یک دامپزشک طیور با اشاره به وجود ضایعات پاتولوژیک در لاشه پرندگان میانکاله معتقد است، عامل مرگ و میر این پرندگان نمی‌تواند مسمومیت بوتولیسم باشد؛ این در حالی است که معاون اداره کل محیط زیست مازندران از ممنوعیت اعلام عامل این تلفات سخن می‌گوید.
به گزارش سازه نیوز، مسئولان سازمان دامپزشکی علت تلفات بیش از 14 هزار پرنده در تالاب میانکاله را "بوتولیسم" عنوان کرده و آن را ناشی از سم بیوتوکسین یا سم طبیعی می‌دانند که از بوته‌های پوسیده یا لاشه حیوانات آبزی میکروبی به وجود آمده است اما برخی متخصصان با استناد به ضایعات پاتولوژیک موجود در لاشه این پرندگان احتمال مسمومیت بوتولیسم را رد می‌کنند.

کامران مدانلو، دامپزشک متخصص بیماری‌های طیور در این باره به تسنیم می‌گوید: بررسی لاشه پرندگان تلف شده در میانکاله، فرضیه بوتولیسم را رد می‌کند چرا که بوتولیسم علائم کالبدگشایی ندارد اما لاشه‌هایی که ما باز کردیم دارای ضایعات پاتولوژیک بودند؛ وجود نکروز (بافت‌مردگی) کبدی و خونریزی در محوطه بطنی در آنها مشهود بود، بیانگر وجود بیماری است نه مسمومیت بوتولیسم!

وی ادامه می‌دهد: تمام لاشه‌هایی که باز کردیم دارای دارای ضایعات پاتولوژیک بودند و ما را به بیماری‌های مختلفی مشکوک کردند که نهایتا تعیین نوع این بیماری‌ها در آزمایشگاه تعیین می‌شود.

مدانلو با بیان اینکه به طور کلی وجود لارو یا پر و بقایای لاشه سایر پرندگان در دستگاه گوارش لاشه احتمال ابتلا به بولیسم را تقویت می‌کند، می‌گوید: در دستگاه گوارش پرندگانی که کالبدگشایی کردیم چنین نشانه‌هایی که احتمال بوتولیسم را تقویت کند وجود نداشت.

این دامپزشک در پایان می‌گوید: با بررسی لاشه‌ها می‌توان احتمال مسمومیت بوتولیسم را کاملا مردود دانست چرا که همانطور که گفتم مسمومیت بوتولیسم، ضایعات پاتولوژیکی که ما در لاشه‌ها مشاهده کردیم را به جا نمی‌گذارد.

 علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی اداره‌ کل محیط زیست مازندران،‌ روز پنجشنبه 17 بهمن‌ ماه در همایش «بابل،‌ شهر تالاب‌ها» در بنیاد علمی حریری گفت: تاکنون بیش از 14 هزار پرنده از 30 گونه در تالاب میانکاله تلف شده‌اند؛ ایامی که پرنده‌ها را جمع می‌کردیم، گزارشی داشتیم که سه سری پرنده‌های‌ مرده را در فریدونکنار عرضه می‌کردند. به ما اعلام کردند حق ندارید اعلام کنید عواملش چیست؛ ما قطعاً می‌دانیم و نمی‌توانیم بگوییم.