کد خبر: ۵۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ 14 March 2020

در این روزهای کرونایی به فکر سلامتی «پاکبان‌ها» باشیم

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه اگر ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف بدون پوشش در سطل‌های زباله رها شوند می‌تواند به کانونی برای انتشار ویروس کرونا تبدیل شوند، گفت: به فکر «پاکبان»هایی باشیم که این پسماندها را مدیریت و جمع‌آوری می‌کنند چراکه آنان جزوی از مردم هستند و سلامتی‌شان برای ما مهم است.
به گزارش سازه نیوز، فاطمه اکبرپور ضمن بیان اینکه بهترین راهکار برای دفع مناسب لوازم حفاظتی و زباله‌های ویروسی وجود مخازن جداگانه، دربسته و ویژه‌ای در سطح شهر است، تصریح کرد: در شرایط فعلی طراحی و اجرایی کردن این اقدام زمان‌بر خواهد بود همچنین از بین رفتن مقاومت اجتماعی؛ یعنی اینکه مردم بگویند چرا این مخزن زباله جلوی خانه یا مغازه من قرار گرفته‌ است نیز زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون امکانات تعبیه مخازن زباله جداگانه مخصوص پسماندهای ویروسی در معابر شهری وجود ندارد بنابراین برای مدیریت شرایط موجود نیاز است آحاد جامعه چه بیمار یا ناقل باشند یا نباشند با همکاری و همدلی لوازم حفاظتی را پس از استفاده داخل کیسه در بسته قرار دهند سپس آن‌ها را به مخازن زباله منتقل کنند تا حداقل از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود.

اکبرپور افزود: لازم است متناسب با امکانات و تجهیزات شهری برای شرایط فعلی راهکار ارائه داد تا بتوانیم بیشترین حفاظت را با امکانات موجود داشته باشیم.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه لوازم حفاظتی اعم از دستکش و ماسک همیشه در مراکز درمانی برای مواجهه با بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان پسماندهای عفونی طبقه‌بندی و دفع می‌شد، گفت:‌ اکنون در شرایط اپیدمی «ویروس کرونا» استفاده از این اقلام گستردگی پیدا کرده است و این نوع پسماندها در خانه‌، محل کار، خیابان و جامعه توسط مردم استفاده و تولید می‌شود.

اکبرپور ادامه داد: موضوع قابل اهمیت قدرت زنده ماندن و شیوع این بیماری است که بر اثر این توانایی‌ها ویروس می‌تواند در هر کدام از لوازم حفاظتی ساعت‌ها زنده بماند و اگر این لوازم در خانه‌ یا معابر در سطل‌های زباله بدون پوشش رها شوند به کانونی برای انتشار این ویروس تبدیل خواهند شد.

وی افزود: لوازمی که به‌منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس و جلوگیری از انتشار آن به دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند درصورت عدم رعایت ملاحظات بهداشتی و زیست محیطی و دفع آن در مکان‌های غیر مجاز به یکی از عوامل انتشار ویروس تبدیل شوند.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ناوگان جداگانه‌ای برای حمل پسماندهای عفونی در نظر گرفته شده‌ است، اظهار کرد: همیشه پسماندهای عفونی بیمارستانی در ناوگانی جدا از پسماندهای عادی منتقل می‌شد اما در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته شد پسماند بیمارستان‌های مخصوص مبتلایان به ویروس کرونا جدا از سایر پسماندهای بیمارستانی منتقل شوند. شهرداری تهران این ناوگان را در نظر گرفته است و این پسماندها را جداگانه به محل دفع زباله منتقل می‌کند.

اکبرپور در پایان با اشاره به زباله‌گردی گفت: درست است که زباله‌گردی در شهر تهران ممنوع اعلام شده‌ است اما هنوز افرادی بدون عوامل حفاظتی اقدام به زباله‌گردی می‌کنند و در معرض خطر هستند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: پاکبان، کرونا