کد خبر: ۵۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ 04 April 2020

برنامه ریزی برای ذخایر ژنتیکی کشور

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، از تشکیل کارگروه ملی در سطح مدیران کل دستگاه های مختلف و مرتبط برای مقابله، نظارت و مدیریت گونه های مهاجم خبر داد و گفت: گونه های مهاجم گیاهی و جانوری از تهدیدات بالقوه و بالفعل ذخایر ژنتیکی و زیستگاه های مختلف در کشور هستند که درصدد تشکیل کارگروه ملی برای مقابله با آن ها در ماه های انتهایی سال گذشته بودیم.
به گزارش سازه نیوز، محمد مدادی گفت: دستور مقام معظم رهبری در 15 فروردین سال 86 در خصوص ذخایر ژنتیکی کشور، توجه نظام در سطوح بالا به این مهم را نشان می دهد و وظایف ما برای برنامه ریزی و اقدام جدی در این خصوص را صد چندان می کند.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی کشور در سال 97 اظهار کرد: در این قانون وظایف سنگین و مهمی در حوزه حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش بر عهده سازمان متبوع گذاشته شده است که همکاری جدی واحدهای ستادی و استانی را برای انجام آن ها می طلبد.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه شاکله کلی ساختار حفاظت از ذخایر ژنتیکی در سازمان و دستورالعمل مربوطه در نیمه دوم سال گذشته تهیه و آماده شد و وظیفه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای عملیاتی کردن وظایف محوله را برعهده خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه با تهیه و ابلاغ دستورالعمل نمونه برداری از حیات وحش در سال گذشته، گام موثری برای مدیریت خروج نمونه های زیستی و ژنتیکی حیات وحش برداشته شد. همچنین تهیه و نهایی شدن پیش نویس آیین نامه قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی با مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های متولی در سال گذشته اقدام قابل تقدیری بود و امید است با تصویب و ابلاغ آن در سال جاری روند اجرایی آن شروع شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، مدادی همچنین از تشکیل کارگروه ملی در سطح مدیران کل دستگاه های مختلف و مرتبط برای مقابله، نظارت و مدیریت گونه های مهاجم خبر داد و اظهار کرد: گونه های مهاجم گیاهی و جانوری از تهدیدات بالقوه و بالفعل ذخایر ژنتیکی و زیستگاه های مختلف در کشور هستند که درصدد تشکیل کارگروه ملی برای مقابله با آن ها در ماه های انتهایی سال گذشته بودیم اما متاسفانه با شیوع کرونا به تعویق افتاد. بدون شک در سال جاری و بعد از عادی شدن شرایط به طور جدی دنبال خواهد شد.
منبع: ایسنا