کد خبر: ۵۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ 04 April 2020

ممنوعیت برداشت چوب از جنگل ادامه دارد؟

سرپرست سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه امیدواریم طرح جایگزین طرح تنفس جنگل‌ها در نیمه اول امسال در بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی اجرایی شود، گفت: هدف این طرح برداشت چوب از جنگل نیست اما باید نظر کارشناسان را هم در این زمینه بدانیم‌.
به گزارش سازه نیوز،خسرو شهبازی با اشاره به اینکه ما در کشور ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم و جزو کشورهای دارای پوشش جنگلی کم محسوب می‌شویم، اظهار کرد: متوسط سرانه جنگل در کشور ما ۱۷۰۰ متر مربع است درحالی که این رقم در سایر کشورها ۲۵۰۰ متر مربع به ازای هر نفر است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه جنگل‌های هیرکانی دارای اهمیت ویژه‌ای و بازمانده جنگل‌های دوران سوم و چهارم زمین شناسی‌ هستند، تصریح کرد: حدود سه سال گذشته طرحی تحت عنوان طرح تنفس برای جلوگیری از برداشت چوب از جنگل اجرایی و همزمان سازمان جنگل‌ها مکلف به تدوین طرحی تحت عنوان مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی شد.

شهبازی با بیان اینکه ما امیدوار بودیم که از ابتدای امسال بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم، گفت: در حال حاضر مطالعات فاز توجیهی طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی تقریبا به اتمام رسیده است اما متاسفانه حدود دو ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور نمونه‌برداری‌های ما در مناطق تعطیل شده است. از این‌رو هنگامی که شرایط کشور عادی شود اقدامات تکمیلی این طرح ادامه خواهد یافت و امیدواریم که بتوانیم در نیمه اول امسال در بخش‌هایی از مناطق طرح را اجرایی کنیم.  

وی در  پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای طرح جدید،  برداشت چوب از جنگل خواهیم داشت، توضیح داد: متاسفانه در کشور ما اینطور نیست که اگر مجوز برداشت چوب به تعداد محدودی بدهیم دقیقا همانقدر برداشت صورت گیرد. هدف ما در طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی برداشت چوب از جنگل نیست. این طرح توسط مطالعات مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه های ساری و گرگان و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در حال تدوین است و باید بر اساس مطالعات آن‌ها روی برداشت چوب نظر داده شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه اعتقاد محققان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به برداشت چوب از جنگل در طرح جایگزین نیست، تصریح کرد: من هم به شخصه با این نظر موافق هستم ولی باید نظر کارشناسان طرح را هم در نظر بگیریم.

شهبازی در پایان با بیان اینکه طرح زراعت چوب در کشور تدوین شده است، گفت: امیدوارم این طرح مصوب و اعتبارات آن تامین شود در این صورت نیازی به برداشت چوب از جنگل نخواهیم داشت.
منبع: ایسنا