کد خبر: ۵۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ 22 September 2020

بررسی موانع نوسازی حمل و نقل عمومی

یک نماینده مجلس، کمبود اعتبارات از سوی شهرداری‌ها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دانست.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، حمزه امینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از خودروهای فرسوده و صدمات آن به محیط زیست، اظهار کرد: ساماندهی وسایل نقلیه فرسوده تنها مربوط به شهرداری‌ها نیست، بلکه تمام ارگان‌های نظامی و دولتی که از اتوبوس‌های فرسوده و با عمر بالای 40 سال به عنوان سرویس کارکنان نیز استفاده می‌کنند، باید با هماهنگی بین‌بخشی در راستای تعویض این خودرو‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر بیش از 40 سال در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ، گفت:  تردد کامیون‌های بالای 40 سال برای شهر‌ها و جاده‌ها فاجعه است، زیرا درصد بالایی از آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و با عمر بالاست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: طبق آمارهای موجود، باید حداقل شش هزار اتوبوس فرسوده در کلانشهر تهران نوسازی شود، اما این در حالی‌ست که وسایل نقلیه با انتشار ذرات معلق و دود بسیارکُشنده، سلامت مردم را به خطر مى‌اندازند.

امینی ادامه داد: برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده کلانشهر تهران، دولت باید به شهردارى‌ها در اسرع وقت کمک کند، از طرف دیگر شهردارى‌ها نیز می‌توانند با مشارکت بخش خصوصى در این راستا اقدمات لازم را انجام و در جهت جذب منابع قدم بردارند.

وی تصریح کرد: ناوگان اتوبوسرانی باید در اسرع وقت نوسازى شود، زیرا  خودروهای فرسوده نه‌تنها تأثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوا دارند، بلکه در  ایجاد تصادفات به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی، نقش اساسی ایفا می‌کنند.

امینی، کمبود اعتبارات از سوی شهرداری‌ها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دانست و گفت: باید بخش‌‌های مختلف برای بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با همراهی و مساعدت یکدیگر اقدام کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: خودروهاى دیزلى از جمله کامیون، اتوبوس‌ها و مینى‌بوس‌ها نقش بسیار مهمى در  ایجاد آلودگى هواى  شهر تهران دارند، بنابراین الزامی است که تدابیر اساسی برای رفع  معضل خودروهای فرسوده در  پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور مدنظر قرار گیرد.